Hned na začátek si ujasněme, k čemu Sitebulb používám. Nejsem SEO specialista na plný úvazek. Jsem především vývojář a tvůrce webů, kterého SEO zajímá prostě proto, aby klientům byl schopen dodat bezvadné weby. Ale jsem také bloger a provozovatel několika vlastních projektů, které si rád zkontroluji a zbývá-li čas, tak je pečlivě šperkuji.
Programů a služeb pro kontrolu stavu webu z pohledu SEO jsem vyzkoušel mnoho, některé z nich mi v počítači nebo coby záložka webového prohlížeče zůstaly natrvalo. Zmíním některé na konci článku. Sitebulb jsem zaregistroval už před pár lety, zaujal mě podle mého názoru povedeným uživatelským prostředím a srozumitelným podáním informací. Prezentace dat je v SEO důležitá. Nechci koukat na tabulky vypadající jako z doby FoxPro.
Letos jsem se svým projektům začal věnovat s větší měrou, což byla ideální příležitost obohatit svou sadu nástrojů právě o Sitebulb. Dvoutýdenní zkušební verze mě přesvědčila a program jsem zakoupil.
Proč ne online službu na SEO?
Sitebulb spojuje dobré vlastnosti desktopových nástrojů na kontrolu SEO a zavedených online služeb. Programy běžící na vašem počítači mají výhodu v tom, že obvykle nejste omezeni v počtu webů, které si v nich kontrolujete a evidujete. Jejich rozhraní ale stojí za starou bačkoru. Online služby si zase lépe poradí s většími weby (jak které), nabízejí přehlednější rozhraní a reporty. Ale při velkém počtu webů jejich tarify rostou do nebes.
Sitebulb ve verzi Pro vyjde při roční platbě na 29 euro bez DPH měsíčně a v rámci jednoho auditu dovede prověřit půl milionu URL. Ve srovnání s dražšími online službami, které se omezují na 10 000 URL, je to prostě jasná volba. Pokud by vám ale stačila kontrola menších webů, nabízí Sitebulb podobné omezení u nižšího tarifu za zhruba poloviční cenu.
Poznámka: ne, ani Sitebulb není kouzelný prostředek, který by vám na webu zapnul ono bájné SEO kliknutím na jedno tlačítko.
Libovolný počet projektů
Základem práce se Sitebulb jsou projekty. Projekt je v podstatě web, který chcete kontrolovat a vyhodnocovat. Jejich počet není omezen, data se ukládají do počítače. U každého z projektů je pak uložena historie jednotlivých auditů, které lze mezi sebou částečně porovnávat. V přehledu také vidíte, kolik vám data z projektů nebo jednotlivých auditů sebrala z kapacity pevného disku.
Crawler Sitebulbu je buď rychlý bez podpory JavaScriptu, nebo pomalejší, který JS spouští a využívá jádro Chrome. Při nastavení projektu si zároveň určujete, zda se web bude kontrolovat coby desktopová nebo mobilní verze. Lze nastavit i pokročilejší věci, jako přihlášení se do webu, jazyk, user-agenta atd.
Pro větší weby je zajímavá kontrola jen části adres, která vám dá rychlý pohled na to, jak si web stojí. Obvykle, až opravíte kvantum nejčastěji se vyskytujících problémů společných na všech podstránkách, tak následně spustíte plnohodnotnou kontrolu. U menších webů to neřešíte a spouštíte ji vždy.
Nastavení prvků SEO auditu
Co všechno bude Sitebulb kontrolovat, záleží na zakoupené licenci. Verze PRO slibuje 315 bodů, základní pak 138. Ne, nebudeme si tu vypisovat jednotlivé kontrolované metatagy a vlastnosti stránky, to se napříč SEO nástroji opakuje, zmíním to nejzajímavější:
- Strukturovaná data a jejich validitu oproti Schema.org
- Zabezpečení, protokoly, certifikáty
- AMP pro případ, že stále nemáte pocit, že tato technologie umřela
- Přístupnost. Dobré v projektu zapnout alespoň jednou, abyste měli představu
- Propojení na Google Analytics a Search Consoli, které umí vytěžit klíčová slova a jejich vliv na návštěvnost
- Extrahování obsahu ze stránek pomocí CSS selektorů. Podobně jako to umí Greenflare.
- Plánovaná kontrola. Jednorázová i opakovaná
V případě propojení na Google služby se mi líbí, že jej potvrdím jednou a pak jen případně vybírám, která z nich patří k nově přidanému projektu. U konkurenčních aplikací není výjimkou, že to musím nastavovat týden co týden znovu.
Co se plánované kontroly týče, Sitebulb musí samozřejmě v tu dobu běžet, není to tak pohodlné jako online služba. Každopádně, na MacOS zabírá v klidu asi 300 MB v operační paměti, což v porovnání s konkurenčním Website Auditorem a jeho šílenou spotřebou 1,5 GB je směšně málo.
Výsledek SEO auditu a Sitebulb reporty
Zatímco Sitebulb kontroluje a prochází zvolený web, můžete s ním dále pracovat a prohlížet si například výsledky auditů jiných projektů, které v něm máte uloženy. U webových aplikací by to byla samozřejmost, u desktopové konkurence ne až taková.
Výsledky auditu odrážejí zapnuté součásti kontroly, které jste si nastavili v projektu. Audit od auditu to může být jiné, což mi přijde užitečné. Pokud tedy v jednom běhu auditu nezapnete kontrolu přístupnosti, pak ji prostě ve výsledcích neuvidíte. Doporučuji si nastavení Sitebulb pečlivě projít, protože možná budete překvapeni, co vše dovede odhalit a není na první pohled zřejmé, že to umí.
Základní pohled na výsledek auditu zobrazuje grafy s počty kontrolovaných URL, typy obsahu (HTML, JS, CSS, obrázky), hloubkou stránek a dalšími. Nejvíce vás pravděpodobně budou zajímat doporučení v části Hint, které pomocí pěti stupňů závažnosti doporučí, co by se na webu mělo vylepšit. Od nefunkčních odkazů, chybějící metatagů, problémů s obrázky až třeba ke stránkám, které vůbec nemají podle Google Analytics návštěvnost.
Jsou tu i klasické seznamy adres, a to jak všech na webu, tak těch, které se týkají konkrétního problému. Jednoduše je vyexportujete do CSV a pošlete ke zpracování někam dál. Dost často používám export problémových odkazů, ve kterém samozřejmě nechybí stránky, na kterých se daný odkaz vyskytuje. Kromě exportu do CSV je možné vytvářet i souhrnné reporty v PDF.
V boční navigaci se pak přepínáte mezi jednotlivými částmi kontroly a dílčími doporučeními vztahujícími se k dané oblasti. SEO, bezpečnost, přístupnost, zobrazení na telefonech atd.
Sitebulb dovede zobrazovat také výsledky měření nových Web Vitals, a to pro jednotlivé adresy na webu. Což se hodí, protože určitě nechcete procházet jednu stránku po druhé a dávat ji do Lighthouse ručně. Jen je potřeba jako crawler nastavit Chrome.
Pomůže vám Sitebulb s analýzou návštěvnosti?
Sitebulb je především nástroj na kontrolu stavu webu z pohledu SEO. Není to primárně pomůcka pro sledování pozice webu ve vyhledávačích. V případě, že jej napojíte na Google Analytics a Search Consoli, tak vám ale nějaké podklady pro další práci dá i z pohledu optimalizace webu na klíčová slova.
Zaujalo mě rozlišení přehledů, kdy informace o klíčových slovech zobrazí souhrnně nebo podle návštěvnosti z desktopů či mobilů. Do samostatného přehledu umí Sitebulb vyčlenit klíčová slova s vaší značkou, pokud si je v projektu nastavíte.
Samotný přehled asi budete znát ze Search Console. Tedy měli byste. Zobrazuje URL adresu na webu, klíčové slovo, pod kterým figuruje dle dat Google ve výsledcích hledání, průměrnou pozici ve vyhledávání, počty kliknutí a počty zobrazení v SERPu. Jednoduše tak vyhodnotíte, kterým stránkám, které už ve výsledcích hledání figurují, se věnovat tak, abyste získali co největší smysluplnou návštěvnost na svůj web.
Přehled Search Traffic je moje oblíbené místo, kde snadno zjistím, na které stránky z vyhledávačů vůbec nikdo nechodí. Což nemusí být v pořádku, ale může. Záleží na kontextu. Nenechejte se zmást tím, že třeba na screenshotu tu vidíte u některých stránek nulu v celkovém počtu zobrazení. Tím je míněno zobrazení ve výsledcích Google. Klasické PageViews je až o několik sloupečků dozadu. Že někam lidi nechodí z vyhledávače, neznamená, že si to pak na webu nerozkliknou.
Zrovna Search Traffic je ukázkou, kde Sitebulb zobrazuje opravdu velké množství údajů, které kolikrát pro daný účel ani nepotřebujete. Naštěstí na to vývojáři mysleli, a tak si jednotlivé přehledy snadno přizpůsobíte. Upravíte zobrazení jednotlivých sloupečků, vypnete je nebo přeskládáte.
Co mi chybí?
Momentálně jsem ve fázi, kdy ještě sem tam objevím nějaké nové zákoutí, které Sitebulb při SEO auditu nabízí. Moc se mi líbí také jeho online dokumentace. Je opravdu přehledná a na rozdíl od obyčejných helpů se vyplatí do ní kouknout. Kdybych měl vybrat alespoň jednu věc, kterou bych rád v Sitebulb vylepšil, bylo by to srovnání jednotlivých auditů.
Sitebulb nabízí jejich porovnání, ale srovnává pouze některé dílčí technické věci. U návštěvnosti také nabízí základní porovnání v řeči čísel s upozorněním, co se výrazně zlepšilo nebo zhoršilo. Ale rád bych viděl porovnání dat o klíčových slovech ze Search Console. Jestli se například webu dařilo dostat se na lepší průměrnou pozici. Ale chápu, že toto není primární cíl Sitebulbu. Používám k tomu tedy nadále Rank Tracker od Link-Assistant.com.
Investice se vyplatí
Z mého pohledu je něco přes 8000 Kč ročně dobrá investice, která se za Sitebulb vyplatí. Samozřejmě v případě, že jej budete používat aktivně, a především zrealizujete rady, které vám nabídne. Využívám jej i pro některé jednodušší reporty klientům. Momentálně v něm mám dvě desítky projektů.
Alternativy k Sitebulb
Pojďme rychle mrknout na konkurenční programy a služby pro SEO audit.
Screaming Frog SEO Spider – dobře známý etalon SEO nástrojů. V základu zdarma s omezením, roční licence vyjde asi na polovinu. Umí základní kontroly a analýzy, nelíbí se mi jeho tabulkový vzhled. Je multiplatformní, běží jako Sitebulb na Windows a MacOS a navíc i v Linuxu.
Website Auditor – jeden z programů v sadě nástrojů od Link-Assistant.com. Je to klasické řešení plné tabulek. Vyžaduje Javu, stejně jako Screaming Frog a tomu odpovídá vysoká paměťová náročnost aplikace. Běží na Windows i Macu. Nejdražší verze je asi o dva tisíce Kč levnější než Sitebulb Pro. Celá sada je pak dražší, ale navíc vám poskytne kromě srovnatelných informací i nástroje pro sledování pozice ve vyhledávačích, kontrolu a vyhledávání zpětných odkazů a další SEO věci. Nejenom audit. Koupil jsem si jej o rok dříve než Sitebulb a momentálně využívám oba dohromady. Pro audit mi přijde ale Sitebulb lepší, je přehlednější. Website Auditor dělají ruští vývojáři, za Sitebulbem stojí kluci z Velké Británie.
Semrush – rovněž původem ruská záležitost. Online služba provádějící jak SEO audit a pravidelnou kontrolu vašich webů, tak sledování pozic ve vyhledávači, analýzu zpětných odkazů a pomoc s jejich získáváním. Cenově je úplně mimo Sitebulb, základní verze pro pět webů vychází přes 30 000 Kč ročně s omezením na pět projektů. Na druhou stranu jejich marketingové oddělení vám rádo při trial verzi nabídne podstatné slevy. Používal jsem to svého času raději než níže zmíněný Ahrefs, ale přestalo mi to dávat smysl finančně.
Ahrefs - asi nejznámější online služba související se SEO, především se sledováním zpětných odkazů. Startuje na 21 000 Kč ročně, kdy není limitován počet projektů, ale celkový počet adres - 10 000. To nezahrnuje jen stránky, ale i obrázky a další zdroje. Pokud SEO není váš denní chleba, tak asi zbytečně drahá. Na druhou stranu, spustili loni zcela bezplatný Website Checker, který slouží právě pro základní audit webů. Používám jej jako doplněk. Jednak na kontrolu nemusím myslet, jednak mi zobrazí základní výsledky všech webů na jedné nástěnce, což Sitebulb ani jiné desktopové nástroje neumí.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Jasně, tak to bylo míněno. Upřesnil jsem a do textu v článku doplnil, díky.
A jak si stoji proti Collabim?
Já bych Sitebulb a Collabim vůbec nesrovnával, ty nástroje jsou každý zaměřený jiným směrem.
"Sitebulb ve verzi Pro vyjde při roční platbě na 29 euro bez DPH a v rámci jednoho auditu dovede prověřit půl milionu URL. "
...29 euro / mesiac...