Sledování a měření pozice ve vyhledávačích

Zajímá vás, jak zjistit pozici webu ve vyhledávači pro konkrétní klíčové slovo? Nejste sami. Od počátku, co tento web běží, jsem si lámal hlavu, jak to sledovat automatizovaně. Dávno před všemi online nástroji, které vám to dnes komfortně prozradí. A naprogramoval jsem si vlastní udělátko. Dnes si myslím, že dává smysl použít spíše existující nástroje. Platba za ně vás donutí brát zřetel na jejich výstupy a upravit weby tak, aby začaly vydělávat.

Vlastní řešení pro sledování pozice klíčových slov ve vyhledávačích

Na konci roku 2017 jsem si naprogramoval virtuální sekretářku, která mi pomáhá s fakturami a evidencí úkolů. Časem jsem do ní doplnil i analýzu stránek s výsledky hledání pro zadané výrazy a sestrojil si tak jednoduché sledování a měření pozic zadaných webů ve vyhledávačích pro konkrétní výrazy. Později jsem zjistil, že si vlastně velmi dobře vystačím s Google Search Consolí a případně různými udělátky v nástroji R Studio.

Osvědčené nástroje třetích stran

Občas ale používám i několik nástrojů třetích stran. Obvykle proto, že v danou chvíli využiju jejich propojení na další funkce, nebo že mi je zpřístupní klient, který si je dlouhodobě platí.

MarketingMiner – výborný nástroj v češtině, který kromě sledování pozic webu pro zadaná klíčová slova pomůže třeba s přípravou analýzy klíčových slov a tedy tím, jak byste měli postavit obsah svého webu nebo článku na blogu. Umí jak Seznam, tak Google. Používám jej nárazově na klientské projekty.

Marketing Miner
Marketing Miner - porovná i pozici vašeho webu s konkurencí

Collabim – další český online nástroj pro sledování pozic webu pro zadaná klíčová slova. Také umí Seznam i Google. V Česku je velmi oblíbený. Na můj vkus má poněkud horší a méně přívětivé uživatelské prostředí. Ale pokud si na něj zvyknete, stane se vaším pomocníkem. Používáme jej v agentuře.

Jak Collabim, tak MarketingMiner mají základní verzi zdarma. Jsou omezené počtem použití nebo počtem klíčových slov, která budete sledovat, ale i tak mohou posloužit pro malé weby.

Collabim
Collabim

ProRankTracker – před spoustou let fungoval tento nástroj pod jiným názvem a nabízel téměř bezplatné využití pro velký počet klíčových slov. Už tehdy mě zaujalo, že se jedná o zahraniční nástroj, který si poradí jak s českým Seznamem, tak českou mutací Google. Postupně se zprofesionalizoval, dobře se ovládá, nabízí řadu statistik a upozornění, ale je samozřejmě placený. Přesto bych jej doporučil asi spíše, než český Collabim. Nenabízí tolik dalších funkcí, hlídání pozic klíčových slov ale zvládá na jedničku.

ProRankTracker
ProRankTracker

Ranktracker – podobný název jako předchozí nástroj, ale s odlišnou nabídkou funkcí. Po prvním přihlášení zadáte adresu svého webu a sám vám nabídne klíčová slova, která by bylo vhodné sledovat. V klasickém přehledu obsazených pozic ve vyhledávači vidíte porovnání v rámci dnů, týdne a měsíce, takže lze sledovat okamžité změny v SERPu. Spolu s dnes již všudypřítomným zobrazením náročnosti pro umístění se na dobré pozici zobrazuje i zámery uživatele při hledání daného výrazu. Kromě sledování pozic vám Ranktracker poslouží také pro návrhy nových klíčových slov, technický audit webu a jako monitoring zpětných odkazů. Nově přibyl pomocník pro vytváření obsahu s využitím AI.

Image
Ranktracker
Ranktracker

SEMrush – ze všech zde zmíněných je nejdražší, zato ale nabízí hned celou řadu propracovaných funkcí, které vám pomohou dostat váš web na první pozice ve vyhledávačích. Hlídání pozic klíčových slov umí samozřejmě také. Pokud bych měl z celé řady pomůcek pro analýzu webu a vyhledávačů něco vypíchnout, pak porovnání, která klíčová slova oproti konkurenci nemáte obsazena, tj content gap analýzu. Včetně odhadu, jak složité bude se na nich s webem umístit. Doporučuji minimálně vyzkoušet. SEMrush je sice v angličtině, ale vývojáře má i v České republice.

SEMrush
Vývoj pozice v Google a nástroj SEMrush

Nejlepší pozice ve vyhledávači sama o sobě nestačí

Důležité je ale vědět, že i když se dostanete na první příčky ve výsledcích hledání pro ten správný výraz a klíčové slovo, tak vám to samo o sobě nestačí. Je totiž nesmírně důležité, jak máte navržený popisek a především titulek stránky, který vyhledávač převezme. Jakmile není klikuchtivý, tak vám ani první pozice nepomůže a uživatelé kliknou na konkurenci o výsledek vedle.

Stejně tak nezapomeňte na to, aby stránka, kam lidi z vyhledávače směřujete, byla doplněna o tzv. call to action, tedy akční prvky, kterými zákazníky přesvědčíte k nákupu, čtenáře k odběru newsletteru a jiné zájemce třeba o kontakt s poptávkou vašich služeb. Koukněte se na článek popisující, jaké byly potřeba úpravy, aby vysoko umístěná stránka ve vyhledávání začala díky změně CTA také vydělávat.

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru