WebTop100 je soutěž zaměřená na ty nejlepší weby, e-commerce řešení a související marketingová řešení. Každoročně vyhlašuje ty nejlepší projekty z přihlášených v rámci celé řadě kategorií.
Moje první WebTop100 bylo v roce 2018. Pamatuji si, že to bylo ve formě galavečera s vyhlašováním a vizitkami úspěšných projektů. Postupem doby se soutěž transformovala na přednáškový den se dvěma pásmy, proloženými předáváním cen v jednotlivých kategoriích.
Letos máme třetí místo pro web malé a střední firmy
S kolegy z agentury Lesensky.cz se nám letos podařilo zabodovat s webem Střechy Comax. Klient původně přišel za mnou, což mě o to více těší. Jednak má sebeprezentace na různých kanálech nese nějaké ovoce, jednak jsem mohl přinést zajímavý projekt i pro další kolegy. Dávalo mi totiž smysl nabídnout více než rychlou úpravu grafiky a programování.
Vzali jsme to s Janou, Ivanem a Lukášem z gruntu. Původní web postavený na Webnode trpěl starou grafikou, nepřehlednou strukturou, a především strašně dlouhými texty. Vše jsme zpřehlednili a zjednodušili s ohledem na návštěvníky webu a cílovou klientelu.
Také se nám podařilo klienta poměrně rychle přesvědčit, že pro tento typ webu se lépe hodí Drupal než WordPress. Využili jsme bezproblémové implementace vícejazyčného webu na různých doménách, překlady přes DeepL s následnou kontrolou rodilým mluvčím a také systém obsahových komponent, díky kterým si klient poskládá libovolné další stránky a zachová přitom stanovený design.
Technicky to samozřejmě stojí na doporučené instalaci Drupalu přes Composer, jako obsahové komponenty používám už dlouhou řadu let modul Paragraph. Na tomto webu je jich definováno 39. S úspěchem také využívám Single Directory Components, tedy řešení Drupalu pro šablony, CSS a JS, které se pojí jen s danou obsahovou komponentou. To přispívá k optimalizaci výsledného kódu na každé stránce.
Poptávkový formulář z webu je propojen na interní systém. Více o webu najdete v případové studii.
Tip: Přečtěte si, jaké je moje workflow pro vývoj a deployment webů postavených na Drupalu i dalších platformách.
Co zajímavého na přednáškách?
První přednášku obstaral Pavel Ungr, se kterým jsme se krátce potkali už venku před hotelem. Věnoval se generativní AI a oblíbené otázce, zda umře SEO. Samozřejmě ne, naopak se rozšiřuje pole pro to, co budete po SEO specialistech požadovat.
Bing roste i v Česku, v červenci měl přes 3 %, před měsícem už 4,7 %. Určitě používejte jeho Bing Webmaster Tools. Velkým tématem je nyní SearchGPT, které používá právě Bing a vlastní crawler. Pro umístění v tomto novém vyhledávači nezapomínejte na technickou kvalitu webu, Bing je na ni citlivější než Google. Zapomeňte na čistě javascriptové weby. Buďte trend setter a ne kopírovač. Pracujte na svém brandu a EEAT.
AI přehledy nabízí už také Seznam.cz. V Google najdete AI Overviews, spouští se nejčastěji pro dotazy o pěti slovech, naopak se neaktivuje pro brandové dotazy. Svůj vyhledávač bude mít i Meta (matka Facebooku).
Jakub Karlec povídal o zapojení AI do digitálního produktu. Podle různých statistik je 30 – 80 % takových projektů neúspěšných. Zvažte, kolek času a peněz riskovat bez prototypu a discovery fáze. AI hodně používá nástroj Miro, naopak ve Figma má AI rezervy.
Petr Srna přišel se sondou do influencerského trhu. Vždy, když poslouchám tahle čísla, jen nechápavě kroutím hlavou. Vyzkoušejte Symphony Creative Studio pro rychlé generování videa od TikToku. Tedy doporučuje Petr, já bych se TikToku vyhnul, i na rozdíl od pana premiéra.
Tomáš Jindříšek přidal několik tipů z praxe, jak zaujmout CEO. Nikoli z pohledu zaměstnance, ale spíše ve chvíli, kdy chcete s někým spolupracovat nebo jej někam pozvat. Klasický networking už nestačí, lídry musíte zaujmout místo vysvětlování.
Lukáš Havlásek z Notino měl fajn přednášku o zefektivňování retenčních mechanismů napříč Evropou. Víte, že Notino frčí nejvíce v Chorvatsku? Starý zákazník nemusí být levnější než nový. Tip: v Notion používají Customer Value Driven MNG.
Irena Zatloukalová potěšila odvahou. Po dvou ukázkách problémů s interní komunikací (jak to nedělat při rozdávání výpovědí) povídala i o vlastním neúspěchu s přípravou konferenčního dne. Doporučuje nezapomínat na komunikaci se všemi zainteresovanými.
Honza Tichý z Taste povídal o výhodách marketing mix modelingu coby alternativě k GA4, které neměří přesně a neumí vyhodnocovat offline. Hodí se to jen pro velké weby. Pomohou vám nástroje Meta Robyn a Google Meridian.
Petr Bureš měl přednášku o vyhodnocování reklamních kampaní. Odnáším si z ní připomínku, že je třeba mít jasno v datech. Co je obrat? S daní nebo bez DPH? Co poštovné? Transakční datum nebo účetní? Vše je třeba si dopředu ujasnit.
Jako vždy svižná přednáška přišla spolu s Michalem Schindlerem. Tentokrát se věnoval tomu, zda AI píše lépe než průměrný Čech (bohužel ano). Do úkolů jsem si dal vyzkoušet GPTs, tedy připravené vlastní chaty pro konkrétní účely.
Následovaly ještě dvě přednášky od Víta Jandy ke krátkým videím a od Honzy Bartoše k tomu, co by měl zvládat specialista na Metu v příštím roce.
Tolik tedy letošní WebTop100 a já pomalu začínám přemýšlet, který z letošních projektů, na nichž jsem s kolegy pracoval, je natolik zajímavý, aby mohl uspět v konkurenci dalších projektů v příštím ročníku. Gratuluji všem ostatním oceněným a moc mě těší, že s řadou z nich se známe a potkáváme na nejrůznějších komunitních akcích.
Tip: Zápisky z loňského ročníku najdete v mém článku o WebTop100 2023.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář