V prvním díle tohoto nepravidelného seriálu jsem se podělil o svůj v podstatě fuckup, kdy jsem leností a nedostatkem času na svůj blog kašlal a jeho návštěvnost se propadla téměř k nule. Stejně tak jeho pozice ve vyhledávačích. Postupně jsem to začal napravovat a návštěvnost začala opět růst. Podrobněji viz první díl.
Jak mi rostla návštěvnost v říjnu?
Z malých čísel se roste dobře. Proto se mi v září dařilo zvedat celkovou návštěvnost i tu z vyhledávačů o desítky procent. Raketový nárůst byl ze sociálních sítí, protože o prázdninách jsem moc nepublikoval, a tak byl prostor pro růst neomezený.
V říjnu už jsem dostal strach, že to tak snadné nebude a meziměsíční srovnání říjen vs. září bude výrazně horší. Znamenalo to totiž, že musím růst ještě více za poměrně krátké období. Držel jsem se zažitých postupů:
- Pravidelná publikace nových článků na IT témata z oblastí, kterým se profesně věnuji
- Zápisky z konferencí, které navštívím
- Aktualizace starého obsahu
- Reakce na aktuální témata
- Prolinkování nových článků ze starého obsahu
A musím říci, že pracovitost přináší své ovoce. Návštěvnost webu dále rostla. Čísla říjen vs. září jsou následující:
- Celková návštěvnost se mi zvedla o dalších 20 %
- Přístupy z Google narostly o 9 %
- Bing +2 %, DuckDuckGo +18 %
- LinkedIn +45 %, Facebook +59 %, Twitter +35 %
- Přímá návštěvnost se zvedla o 7 %
- Zobrazené stránky +13 %
- Čas na webu poklesl o 18 %, to může být dáno délkou nových článků
Jsou to samozřejmě menší čísla než v září, ale výrazně reálnější, protože už nestartuji z mrtvého bodu. Kdyby se mi tento růst podařil udržet i nadále, budu spokojen.
Následující graf ukazuje září a říjen oproti předchozím dvěma měsícům. Potěšující je, že v říjnu se křivka návštěvnosti nepřiblížila původním datům.
Meziroční srovnání září a října s předchozím obdobím tak valné není, takže zase příliš velký důvod k radosti mít nemohu.
Posílení témat Drupal a WordPress
Minule jsem zmínil, že se snažím posilovat stránky s výpisem článků o Drupalu a WordPressu. V podstatě bych chtěl udělat něco, čemu se v SEO momentálně říká cluster pages, tedy hlavní obsahová stránka a okolo ní dílčí témata, která na ni linkují. Na jedné z letošních přednášek mě inspiroval Vojta Bruk svou případovkou. Až do Drupalu zapracuju nějaké vylepšení v tomto směru, určitě jej zde popíšu.
V říjnu jsem nestihl tolik článků na tato dvě témata, ale používám linkování ze staršího obsahu. A daří se. V září to nemělo moc smysl porovnávat, nicméně když nyní srovnám říjen vůči září, tak je to následovně:
Obě čísla jsou v řádu stovek návštěv, abych to zasadil do nějakého kontextu.
Do konce roku se zaměřím na vylepšení pozic dalších stránek reprezentujících témata článků. Kromě WordPressu a Drupalu je jejich návštěvnost mizivá a kupodivu vedou témata, kterým se na blogu už skoro nevěnuji. Chtěl bych pozornost vyhledávačů přesunout směrem k aktivním tématům.
Pasivní linkbuilding
Minule jsem psal, že jsem rezignoval na externí linkbuilding, tedy budování zpětných odkazů. Pořád se bez něj úplně neobejdeme a já si uvědomil, že úplně jsem jej nepohřbil. Není pravda, že jej nedělám. Jen to není aktivní linkbuilding.
Daří se mi totiž získávat zpětné odkazy způsobem, který je asi nejpřirozenější možný. Alespoň si to myslím, třeba mě nějaký kolega přes SEO vyvede z omylu. Provozuji něco, co bych nazval jako pasivní linkbuilding.
Navštěvuji konference. Občas napíšu recenzi na nějaký software nebo hardware. Občas někomu poradím. Snažím se být aktivní na sociálních sítích, obecně nápomocný méně zkušeným webařům a uživatelům.
A nese to své linkbuildingové ovoce. Zejména od pořadatelů komunitních konferencí dostávám zpětný odkaz na článek o proběhlé akci. Podobně u výrobců aplikací nebo hardwaru. Tam se mi obvykle podaří i přesdílení mého příspěvku na sociálních sítích, takže získám další publikum.
Řekl bych, že jdu v duchu tipu ze školení od Zdeňka Dvořáka: získávat odkazy ze stránek Napsali o nás. Ale nedělám to cíleně, prostě píšu, co mi přijde zajímavé pro čtenáře.
Několikrát se mi takto podařilo dostat i do newsletterů a zpráviček na webech, které jsem přímo nezmiňoval, ale můj článek jim přišel užitečný pro jejich čtenáře.
Co bude dál?
Příští díl tohoto reportingu si nechám až na leden. Něco mi říká, že v četnosti publikace nového obsahu jsem v listopadu polevil až příliš až spolehl se na návštěvnost existujícího obsahu. Potvrzuje se, že Google má rád čerstvý obsah a odmění vás za něj lepšími pozicemi u toho starého. A když tolik nových článků není, tak se to bohužel projeví negativně.
Úkoly na prosinec jsou tyto:
- Vylepšit stránky s tématy článků
- Vytunit nejúspěšnější starý obsah
- Dále posílit Drupal a WordPress
- A samozřejmě pravidelně publikovat nové texty
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
U konferencí a marketingových akcí je výhoda, že oni sami aktivně sledují, kde se o nich píše. Je to metrika potvrzující úspěch.
To samé můžeš - jen s aktivním přístupem - zkusit u menších nástrojů a služeb. Když to nepošle link, možná to získá traffic aspoň sdílením na sociálních sítích.