SEO BootCamp 2023: jaká byla komunitní akce českých expertů?

Tento víkend se konal první ročník setkání SEO specialistů, kam většina z nich přispěla přednáškami pro ostatní kolegy. Svou přednášku jsem měl i já. V pátek odpoledne jsem tedy sbalil do batůžku R Studio se skripty pro Google Analytics a Search Consoli a vyrazil na Vysočinu.

Balónový hotel a pivovar v Radešíně přivítal necelé tři desítky SEO specialistů z celé ČR, kteří se sjeli na víkend setkat se s kolegy z oboru, probrat novinky, inspirovat se a také předat pár svých tipů ostatním. To byla podmínka účasti na SEO BootCamp 2023. Přibližně polovina účastníků pak dostala možnost svou přednášku také realizovat.

Potěšilo mě, že i můj příspěvek organizátoři v čele s Jakubem Rejnušem vybrali. Připravil jsem si přednášku o využití Rka při kontinuální práci na SEO a tvorbě reportů. Podrobněji níže.

Image
Účastníci SEO BootCamp 2023

Témata se točila okolo AI, copywritingu, novinek ve vyhledávačích i práce s klienty. Své si našel každý a komu nestačil nabitý páteční podvečer a celá sobota, pokračoval pak v neformální diskusi ve sklípku.

A teď hurá na poznámky, které jsem si u jednotlivých přednášek poznačil. Neberte to jako vyčerpávající zápis, spíše jako nejzajímavější tipy.

Image
Účastníci SEO BootCamp 2023

Zdeněk Dvořák: Jak prohrát se SpamBrainem co nejpozději?

Linki zrekapituloval boj Google proti nepřirozeným zpětným odkazům a spamu. 2012 přišel Penguin. V roce 2013 Penguin 2.0, který vrátil nějaké pozice po propadu. Penguin 3.0 v 2012, Penguin 4 2016. V roce 2022 přišel SpamBrain, prevence spamu na bázi umělé inteligence. Odhalí stránky nakupující odkazy i stránky používané za účelem získávání zpětných odkazů. Poprvé postihuje odkazující weby, nejen kupující.

Postih? Odkaz nemá efekt, vynulování PageRanku i možnost nasazení virtuálního nofollow na celý web. Pravděpodobně rozpoznává PR články a komerční sdělení. Rozpoznává i lokaci linku, například že je vždy blízko začátku článku. A další příklady. 

Co je 100% přirozený odkaz? Linky na konci článku, které mají v textu doménu, ale vedou na podstránku. Odkazy na zdroje. Odkaz a značka někde v textu. Čisté URL (www.neconekde.tld). Celosvětová legenda klikni zde. Závěrečné doporučení: minimalizujte vzory, podle kterých by se AI učila.

Martin Jersák: Linkbuidling z druhé strany

Následoval Martinův pohled z druhé strany barikády. Staví totiž farmy na odkazy. PR Yard a ex Placla a ex Linketica. Nekoukejte na rankování stránky, od které kupujete odkazy, ale na reálnou návštěvnost. Vždy se podívejte na články staré rok až tři roky, pokud nemají odkazy, pak je majitel pravděpodobně maže.

Pozor na noreferrer a noopener, nepředává to pak informace do statistik. Odkazy na začátku článku? Vydavatelé to někdy z perexu odstřelí. Chcete traffic z článku? PR články bez umístění na titulce a bez návštěvnosti jsou běžnou praxí zejména velkých vydavatelů.

Neberte odkazy z neindexovaných webů. Pokud nemáte obsah, linkbuilding nepomůže. 

Patrik Pilous: Jak řídit obsahové weby a využít je pro vaše klienty?

Vlastník sítě obsahových webů. Pro správu doporučuje obsahovou tabulku. Delegujte. O jednotlivé weby se mu starají redaktorky. Drtivá většina obsahu musí být redakční. Na 1 komerční článek mějte nejméně 4 redakční. Přesně popište co, jak, kdy. Například pravidla interního odkazování pro redaktory. 

Práce pro klienta. Jeden z prvních dotazů je, zda má nějaké další vlastní weby či domény. 

Ovládnutí jedné kategorie, pokud máte více webů na dané téma. Můžete vytvořit více druhů kvalitních výsledků s nízkými náklady a udělat content hub. Patrik se pochlubil čísly, o kolik mu roste jeho síť obsahových webů i hodinová sazba.

Image
SEO BootCamp 2023

Martin Kirschner: Velké jazykové modely, novinky a plány Seznam.cz vyhledávání.

Senior product manager ze Seznamu zrekapituloval jazykové modely LLM a fungování celé problematiky. Má si uživatel odpověď vybrat nebo mu má vyhledávač nabídnout rovnou nějaké řešení? Seznam využije LLM v momentě, kdy se klikne na nějaký odkaz v části Právě se hledá. Víme, proč někdo něco hledá a můžeme mu nabídnout rychlou odpověď. Brzy uvidíme reálné nasazení pro běžné uživatele. V Seznamu vytvářejí vlastní jazykové modely, soustředí se na jejich kvalitu v češtině.

Mají v SERPu místo redundantní položky? Když chápeme, co uživatel dotazem myslel, měl by dostat i další výsledky? Vše postupně směřuje k tomu, že SERPy budou menší a kompaktnější.

Může vyhledávač uživateli pomoci více? Pokud zná jeho potřebu a nadpotřebu, můžeme mu nabídnout například službu nebo zboží zakoupené přes vyhledávač.

Kdy změny přijdou? Už se dějí. Bude potřeby vyřešit těžení dat pro LLM a skutečnost, že pak vyhledávače na dané weby nepošlou návštěvnost. Jak se to bude monetizovat? 

Zbude místo pro organic? Ano, ale výběr bude jiný než doposud. Pokud půjde o informační dotazy, zobrazí se odpověď a zdroje. U komerčních dotazů pravděpodobně budou výsledky od platících e-shopů a není úplně důvod dále zobrazovat stejně formátované další výsledky. 

Otázky k zamyšlení po přednášce: Seznam sbíral data z českých webů za uplynulé roky. Teď si na jejich základě postaví jazykový model. Co za to provozovatelé webů dostanou?

Michal Pecánek: Information gain jako klíčový faktor rankingu i obsahové strategie

Patent Google s názvem Information Gain Score se týká navazujícího vyhledávání. Může predikovat i prvotní návštěvnost a odhadnout, co uživatel bude potřebovat. Do modelu a výsledků hledání by mohli zasahovat i lidé, tzv. quality raters. 

Zaměřte se na information gain a budou se vám lépe získávat odkazy. Ozdrojované odpovědi Google momentálně v chystané úpravě SERPu s AI odpovědí většinou nejsou ty samé výsledky, které rankují v SERPu.

Jak koncipovat obsah pro information gain? Selský rozum, adresování nepokrytého search intentu. Řekněte si, jak byste dané téma pokryli sami od sebe. Dalším způsobem je napadnutí top výsledků SERPu. Pokud někde rankují například seznamy nebo kalkulačky, zkuste téma pokrýt hodnotnějším obsahem. Využijte svůj originální výzkum a data a prodejte je rovnou v titulku stránky.

Martin Žatkovič: Zlato v podobě dat z Google Search Console a jak se k němu dostat?

SEO konzultant ze Seznamu nám ukázal tipy pro GSC. Data v ní jsou jiná, než s čím pracujete v klíčovce. Proč? Reálně se na daná témata zobrazil váš web, průměrná pozice zohledňuje personalizaci a lokalitu. Někdy trvá napočítání. 

Průměrné pozice nedávají smysl, filtrujte si proto data jen na Českou republiku, ať vám je nezkreslí umístění v zahraničí. 

Pozor na sampling – nefunguje porovnání výrazů, které obsahují například slovo mapa a výrazů, které to slovo neobsahují. Nedá to stejný součet jako výsledek bez filtrování. Sampling lze obejít stažením do R, exportem do BigQuery nebo vytvořením více Search Consolí pro každý “adresář” v URL na webu.

O kolik procent je v BigQuery více dat? Zhruba o 15 % u queries, o 20 až 40 % více u impresí. 

Potřebuji si platit nástroje, když mám GSC? U malých projektů spíše ne. 

Šárka Rolná Jakubcová: Formální SEO chyby, jak je poznat a proč je neopravovat

Mé oblíbené téma. Dost často se SEO specialista hádá s programátorem. Obvykle proto, že chce po vývojáři hlouposti. Formální chyby. Příkladem budiž stránkování. Různá implementace, různé názory, obvykle po úpravě žádný přínos. Kauza pagination od Google, kdy vydal doporučení, tisíce specialistů nutili tisíce vývojářů a za deset let se zjistilo, že to Google vůbec nebere v potaz. Dalším příkladem je třeba hreflang, který není vždy nutný.

Na začátku nedorozumění je SEO audit, zjednodušený pohled na věc, byť jde třeba do hloubky. Co s tím? SEO workflow. Jednou z možností je škatulkový přístup: technické SEO, struktura, onpage, rozvoj obsahu a linkbuilding. Lepší je však úkolový přístup, kdy určíme priority úprav vycházejících ze SEO auditu.

Nejlepší je ale podle Šárky tematický přístup, prioritizovaný seznam témat k řešení. Téma je komplexnější, je potřeba jej uchopit z pohledu byznysu, podívat se na technické řešení a konkurenci. Zkrátka si sesbírat všechny souvislosti pro výsledné zadání. SEO Audit totiž zadáním není.

Náklady na SEO se skládají z managementu, projekťáka, vývojáře, adminů, copywriterů. Dobré SEO se musí snažit o efektivitu investic.

Tematický přístup vyžaduje vyšší součinnost klienta a jeho týmu. Věnujeme se ale tomu, co se vyplatí, zbytečně nezaměstnávám kohokoli dalšího. Pamatujte, že technicky správné řešení se nerovná dobrému SEO.

Martin Šimko: Jak se nám ne/podařilo vrátit snippety v Google SERPu po implementaci evropské směrnice o autorském právu

Po loňském prosinci zmizela řada snippetů ze SERPu, především u zpravodajských webů. Právní pojem krátkého úryvku není definován. Google proto dal maximum věcí ze SERPu pryč, Seznam neudělal nic.

Jak se prokázat, že nejsme zpravodajský web nebo tisková publikace? Není prakticky žádný seznam, ze kterého by Google čerpal.

Martinovi se to podařilo zvrátit u 9 projektů z 15. V Search Consoli je možné v nastavení říci, že nejsme tisková publikace. Pro české weby to Martinovi nijak nepomohlo. Google Account Manager – u e-shopů s magazínem platících si reklamu mu stačilo napsat a snippety se vrátily.

Další možností je napsat e-mail na enp-cz@google.com. Pomohlo to u pár webů, reakční doba byla dva tři týdny. Napsat do podmínek, že nejsme tisková publikace dle §87b zákona 121/000 Sb. nepomohlo.

Nové domény Google neřeší. Teoreticky může pomoci zahraniční entita mimo EU coby majitel webu. 

Martin Michálek: SEO lidé a rychlost webu: praktická příručka

Pokud web splňuje Web Vitals, je o 24 % nižší pravděpodobnost, že uživatel odejde. Page Experience Update výrazně pomohl rychlým webům. TTFB koreluje nejen s rychlostí stránek, ale i s crawl budgetem. Po zrychlení často vidíme růst impresí. 

Rychlost ovlivňuje i cenu PPC. Nízké quality score se obvykle pojí s nízkým Web Vitals. Vliv rychlosti na konverze: čím rychlejší čím, tím lepší konverzní poměr. 

Kdy se optimalizace nevyplatí? Malý web s nedostatkem dat. Malý web, který je v zelených číslech. 

Vysvětlení základních metrik. Nová metrika INP sleduje čas od kliknutí k dalšímu vykreslení.

V PageSpeed Insights pozor na přepínač mezi This URL a Origin. Nekoukejte na číslo Performance, je to syntetický test v daném čase, koukejte na čísla od uživatelů, nahoře. 

Okamžitá doporučení: všude dávejte width a height k obrázku. Používejte size-adjust u typografie. Kvůli LCP dávejte všude WebP, případně i AVIF. Loading lazy na všechny obrázky s výjimkou těch v prvním viewportu a obrázku, který je LCP. Fetch priority high na LCP obrázky mimo IMG. Rychlou reakci na klikání kvůli INP. Použít BFcache, ale pozor na data v cache. 

Jan Polzer: Vychytávky pro práci se SEO v R

Moje odpolední přednáška byla jediná s praktickou ukázkou. Zpětným pohledem si nejsem jist, zda to byl správný formát, na druhou stranu nikdo neodešel, a to se počítá. Co je to R věděla většina v sále, ne každý jej ale používá. Pokusil jsem se tedy ukázat, jaké výhody Rko nejenom pro práci se SEO má.

Po rychlém úvodu a ukázce jazyka jsem předvedl dva konkrétní scénáře. Prvním bylo stahování dat z Google Analytics 4 a zobrazení Content Groups v lepší podobě, než to dovedou samotné GA4. Šlo vlastně o spojení témat z článků Využijte skupiny obsahu v GA4 a sledujte nejoblíbenější témata článků na webu a RStudio prakticky: prohlížíme data z Google Analytics 4.

Druhou ukázkou jsem předvedl stahování dat ze Search Console, kdy nám R umožní sáhnout pro více jak tisícovku záznamů, které GSC standardně exportuje. Navíc je můžeme různě filtrovat a kombinovat. Já například využívám graf zobrazení s dokreslenými daty Google Core Updatů, abych na první pohled viděl, jak na který z nich sledovaný web zareagoval.

Zpětná vazba? Od dvou kolegů jsem slyšel, že si R Studio zkusí nainstalovat, z čehož mám upřímnou radost. A pokud se někdo k dříve instalovanému Rku díky mé přednášce vrátí, o to budu raději.

Příště bych možná nebyl tak konkrétní, přednášku bych udělal zábavnější formou a jen slajdy s odkazem ke stažení kódu. Také si nejsem jist, zda kolegové záměrnou demonstraci toho, jak vyřešit zádrhel v R Studiu nebrali spíše jako technickou chybu v prezentaci či nějaký demonstrační syndrom.

Lukáš Kostka: R a SEO – od predikcí k AI analýze klíčových slov

Můj následovník se také věnoval Rku, ale jen „statickou“ ukázkou s tipy pro samostudium. Začněte s výchozím kódem od Marka Edmonsona pro predikci potenciálu klíčových slov. Jděte do co největšího detailu a filtrujte, například si odeberte brand. 

Využití modelu Prophet pro predikci návštěvnosti. Umí zakomponovat vlivy jako státní svátky a podobně. MMM (Marketing Mix Modeling) Robyn. Analýza klíčových slov pomocí balíčku od Marka Prokopa.

David Brenner: SEO ve středně velkém e-shopu

Inhouse markeťák z Klenoty, menší firmy s pobočkami v zahraničí. Do loňska měli automatické crawlování na serveru pomocí Screaming Frogu, export do Google Sheets. Poté přešli na Keboola a ETL (Extract – Transform – Load). Pěkná přednáška či spíše případová studie reálného využívání dat.

Vojtěch Bruk: 7 lobotomických tipů, které mi 3x znásobily traffic na webu a zásadně zlepšily konverze

Brtuálně hlasitá, rychlá, neuvěřitelně zábavná přednáška dávkovaná přesně odměřenou kadencí kulometu jménem Bruk. Ostatně právem v hlasování zvítězila jako nejlepší příspěvek na celém SEO BootCamp 2023.

Znásobením Vojta myslí z 50 lidí denně na 150 denně. Určete si, co má být cílem trafficu na webu. Co bude konverze? Vojta měl sběr mailů a odběratelů newsletteru. Druhým krokem bylo doplnění CTA do článků. Třetím tipem jsou poloautomatické jazykové mutace za pomoci DeepL API. Zaujalo mě, že překládal v Google Sheetech, kam měl DeepL napojený.

Čtvrtým tipem je Freelo, kterým řídí procesy, publikaci, checklisty a úkoly. Parazitní SEO jako pátý tip. Je zadarmo, využívá hlavně Seznam Médium a LinkedIn. Na obou platformách lze sbírat konverze. Na Seznam Médium vkládá formulář pro odběr newsletteru. Využívá sílu domény Seznam Médium, protože je to silná doména a je vysoko v SERPu. Na LinkedIn zadává článek přímo, nikoli sdílením odkazu. 

Šestým tipem je GPT. Addon do Google Sheetů, souhrn hlasového vstupu, persony do workflow. Cílem je udělat z GPT agenta. 

Posledním tipem je automatické tvoření autentického obsahu. Canva, GPT, Google Sheets a různé další nástroje. Canva má bulk create, využívá grafickou šablonu. S GPT generuje úvodní texty pro rubriky. Tvoří slovníček online pojmů. 

Alexandra Staňková: Jak dát SEO lidskou tvář, aneb jak komunikovat s klientem, aby SEO chtěl a ne potřeboval

Saša přišla s povídáním o tom, jak komunikuje s menšími klienty. Sběr dat pro návrh systému. Vždy je nutné navrhnout změnu tak, aby ji klient byl schopen přijmout, nikoli tvrdit, že stávající systém je na houby. Přesvědčit je, jak využít příležitosti, jak zefektivnit procesy, jak si ulehčí práci (to především), jaké jsou výhody. Systém je třeba navrhovat s uživateli a ne majitelem. Empatické zaškolení, “lidština”.

Myslí si, že i 10 000 Kč má jako investice do SEO smysl (na rozdíl od jiných účastníků či párkrát citovaného Marka Prokopa). Nejčastěji pracuje s OneWomanShow klientkami. Nastavuje jim reálná očekávání a pomáhá malým byznysům, které se od ostatních SEO specialistů dozvěděly, že to dělají na houby a mají e-shop/web zavřít.

Zdeněk Nešpor: De-evoluce SEO

Proč nás klient neposlouchá, když jsme expert? Má příliš mnoho informací. SEO šmejdi na to jdou chytřeji: Nemají znalosti, hodinovku nastavují na 500 Kč, ale přesto dokážou udělat za rok touto hodinovkou 5 000 000 Kč. Řeší totiž klientům jejich problém. Neradí, řeší problém, berou si paušál. Generují obsah přes ChatGPT. PPC vyřeší kámoš z mokré čtvrti. Klient platí za službu, neřeší kvalitu, protože mají pocit, že se něco děje a hlavně nemají problém. 

SEO “Expert” A: není nějaký nástroj, který by uměl najít chyby na webu?

SEO “Expert” B: odkazů z katalogů potřebujete opravdu hodně.

Shrnuto a podtrženo

Co říci závěrem? Přemýšlel jsem, že zápisky z konferencí píšu už nějakou dobu a poslední roky nemám téměř potřebu se věnovat úrovni řečníků. Jednoduše, jejich kvalita roste, pro přicházející generaci je vystupování přirozené a umí pracovat s publikem. I na SEO BootCamp 2023 byla úroveň přednášek i řečníků vysoká a já se už těším na příští ročník. Tedy pokud se mi coby programátorovi podaří mezi SEO speciality opět infiltrovat.

Autorem fotografií z akce je Petr Krauz. Další najdete v jeho fotoreportu. Moc díky.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru