Blogovat jsem začal pro radost na konci roku 2005, když nastal boom blogovacích platforem. Kdo neměl blog, jako by nebyl. Statické weby byly mimo mísu, stejně tak můj. Po intermezzu s redakčním systémem Mambo (dnes Joomla) jsem se vrhl na Drupal a tím poznamenal svůj život na roky dopředu.
Později přišlo do Česka Google AdSense a já své psaní zintenzivnil s vidinou snadné odměny. Naštěstí jsem nikdy nedospěl až na pár výjimek k tomu, abych články přizpůsoboval obsahu, u kterého byly nejdražší prokliky z reklamy. Podařilo se mi sehnat i přímé sponzory a výsledkem byl blog, na který v době jeho vrcholu přicházelo kolem dvou tří tisíc návštěvníků denně. A já pořád psal pro radost z toho, že se o něco podělím.
Jenže postupem let se vody nejen českého internetového rybníka rozvířily, přibyla strašná spousta webů, návštěvnost klesla skoro každému. A pokud zrekapituluju poslední dva roky, byl ten úpadek už téměř smrtící.
Diagnóza byla celkem jasná. Nemá smysl se vymlouvat na větší konkurenci v tématech pro čtenáře a větší počet podobných webů. Vlastně ani ne tolik na algoritmus vyhledávačů. Byť ze srpnových updatů jsem hodně smutný.
Začal jsem mít tolik práce, že jsem nestíhal web plnit novým obsahem a především jej psát. V červnu jeden článek, v červenci dva, v srpnu jeden. Pár měsíců předtím to nebylo lepší.
Návštěvnost spadla spíše na desítky lidí denně, výdělky z AdSense přestaly dávat smysl i po vytapetování celého webu naprosto příšernou a otravnou reklamou.
Někdy loni jsem si řekl, že je na čase vrátit se ke kořenům. Psát dál pro radost, bez utopické vidiny příjmů z reklam. AdSense jsem odpáral, některé další reklamní plochy též, udělal jsem drobné vizuální změny a web nechal žít vlastním životem reklamou nezatížených stránek, na kterých se čas od času objeví nový příspěvek.
Já ty kontextové reklamy opravdu nesnáším. Z pohledu provozovatele mi přijdou výdělky mizivé a jako čtenáře mě jejich nálož začala tak štvát, že jsem po letech odolávání vybavil telefon Firefoxem a uBlock Origin. Některé weby se totiž už nedají normálně prohlížet. A samozřejmě, co mě štve, to ostatním nedělám, takže na svých webech už nic takového nemám.
Letos v létě jsem si uvědomil, že můj opečovávaný web vlastně mele z posledního. Stále chci psát, ale rozhodně ne do šuplíku. Nechci jít na nějaké placené platformy. Ostatně, sám z internetu zadarmo čerpám, tak proč se nepodělit zadarmo zase s ostatními. Co s tím? Psát pravidelně a pracovat na návratu webu zpět na výslunní.
Začínám zvedat návštěvnost
Tento článek je rekapitulací prvního měsíce mé snahy zvednout návštěvnost webu. Nevím, zda se mi podaří návrat na původní čísla, bylo by to pěkné, ale sám jsem zvědav, co zvládnu.
Před nějakou dobou jsem psal, že téměř nepoužívám notoricky známé SEO nástroje. Měl jsem rád Sitebulb na technickou kontrolu webu, ale to spíše pro klientské projekty. Občas se kouknu do bezplatné verze Ahrefs, ale vlastně nijak aktivně s daty z něj taky nepracuju.
Aktualizace starého obsahu
Co využívám pravidelně, naučil jsem se zapojovat do praxe data z Google Search Console. Vytvářím si vlastní reporty, které mi pomohou lépe na data z tohoto SEO nástroje koukat. Nedám na to dopustit.
Porovnávám pozice webu pro různá klíčová slova pro aktuální tři měsíce s předchozím obdobím a pak meziročně. Kde vidím ztrátu pozic a příležitost pro růst, pustím se do aktualizací staršího obsahu.
V rámci aktualizace buď přepisuji starší návody na nové reálie popisovaného softwaru či webu. Přidávám aktuální informace a poznatky. Měním screenshoty. Tzn. opravdu články činím aktuálnějšími a užitečnějšími. Je to někdy bolest a žádá si to přemýšlení, vygenerování dvou nových odstavců textu pomocí AI není cesta, kterou bych se vydával.
Zatím experimentuju s tím, jestli článek jenom aktualizuju a do strukturovaných dat propíšu datum aktualizace, nebo zda jej vydám znovu s aktuálním datem na původní adrese. Nemohu říct, že by jedna z metod fungovala lépe než druhá.
Kromě článků jsem se pustil také do aktualizací katalogu hostingů. Není to katalog v pravém slova smyslu, spíše sada tipů na hostingy, které jsem sám vyzkoušel a sepsal k nim postřehy. U nich strukturovaná data nemám, datum aktualizace je vidět pouze v sitemap.xml, ale podle prvního vyhodnocení ze Search Console už se některé chytly na slabých pozicích ve vyhledávači. Některé vyrostly na long tail na smysluplné pozice. Význam tyto úpravy evidentně mají.
Nový obsah
Píšu. Píšu hodně. Na webu mám historicky poměrně široký rozptyl IT témat. Od září se věnuju především těmto článkům:
- Google Analytics
- PHP a Symfony
- Programování obecně
- Zápisky z konferencí a jiných událostí
- SEO
Různě to pak ředím. Snažím se psát okolo tří článků týdně. Chtěl bych opět vrátit návštěvnost k tématům jako jsou redakční systémy Drupal a WordPress. Dříve jsem s nimi býval na prvních příčkách, dneska jsem zcela mimo hru.
Jsem možná trochu specifický, protože na rozdíl od všech doporučovaných postupů, nepoužívám analýzu klíčových slov. Píšu pro radost z toho, že se chci o nějaké téma podělit. Pokud uspěje ve vyhledávači, je to žádaný, ale stále jen bonus. Nejsem copywriter a nedovedu moc dobře psát s přesně danými výrazy.
Klíčová slova řeším při těch úpravách starého obsahu. Jestliže v Search Consoli odhalím nějaký výraz, na který se článek umisťuje na slabé pozici a dané téma není v článku příliš rozvedeno, je to pro mě podnět, co do článku doplnit. Zatím to vychází.
Zvedám zapojení na sociálních sítích
Všichni víme, jak to dneska se sociálními sítěmi je. Bez promování příspěvků máte snížený dosah, tím spíše, pokud sdílíte odkazy. Experimentoval jsem se sdílením textů a fotky s odkazem v prvním komentáři, příspěvkem s fotkou a odkazem nebo klasickým sdílením odkazu a doplněným textem.
Pocitově je to skoro stejné, v těch stále malých počtech se mi čísla neliší, používám tedy klasickou, poslední možnost z uvedeného výčtu. Je to také nejméně pracné.
Facebook je v tomto celkem mrtvý. Naopak na LinkedInu se mi povedlo získat spoustu kontaktů a sledujících, vlastně i díky zápisků z různých konferencí. Je to tam živé, reagujeme v komentářích a vlastně jsem na poloviční návštěvnosti z LinkedInu oproti Seznamu. Počet příchozích z Bingu je pak menší než z LinkedInu.
Je to zvláštní. Spousta lidí má LinkedIn stále zažitý jako tu síť pro sběr HR drbů, kdo se kam přesunul. V posledních dvou letech je tam ale spousta zajímavého obsahu a není to jenom pro manažery. Většinu z nich by moje povídání na blogu nezajímalo. Podařilo se mi od začátku roku zvednout počty kontaktů z asi 500 na 700, což považuji za slušné číslo. Vyloženě na to necílím, nechávám tomu volný průběh.
Twitter je zhruba poloviční oproti LinkedInu, ale daří se mi zvedat zapojení svých followerů. Mastodon, který mám moc rád, nějaké návštěvy generuje, ale jsou to malá čísla i vzhledem k velikosti té platformy jako takové.
Linkbuilding a interní prolinkování
Když přijde na přetřes zvedání návštěvnosti webu a SEO, nelze vynechat budování zpětných odkazů. Nebo lze? Já si vlastně až při psaní těchto řádků uvědomil, že jsem na něj rezignoval. Před nějakým časem jsem naskočil do výměny odkazů, ale ač to nemám ověřené, spíše to bylo ke škodě a návštěvnost mi začala klesat i právě po této aktivitě.
Čemu se naopak věnuju, je interní prolinkování. Doplnil jsem nějaké štítky k obsahu, přidal na webu megamenu s odkazy na kategorie, které chci protlačit a kterým se věnuji nejčastěji. Pro některé témata si vyhledám starší články a doplním odkazy na nejnovější články nebo na výpisy štítků do textu.
Jak se mi po měsíci daří?
Aktivně jsem se pustil do snahy zvednout návštěvnost, zachránit svůj web a především sám sebe od psaní do šuplíku od září. Když vyhodnotím první měsíc, tak meziměsíčně:
- Celková návštěvnost se mi zvedla o 30 %
- Přístupy z Google narostly o 13 %
- Bing +7 %, DuckDuckGo +39 %
- LinkedIn +1300 %, Facebook +384 %, Twitter +1900 % - čísla velká, protože jsem o prázdninách téměř nic nepsal
- Přímá návštěvnost se zvedla o polovinu
- Zobrazené stránky +39 %, myslím, že pomohlo lepší prolinkování
- Čas na webu vzrostl o 26 %
- Mrtvá kliknutí klesla o 14 %
- Rychlý návrat zpět poklesl o 29 %
Ke sledování statistik používám kromě Google Analytics i Plausible a Microsoft Clarity.
Dostal jsem se také do Google Discover feedu. Návštěvnost z něj není zatím nijak zajímavá, jsou to jednotky lidí denně, ale každý se počítá.
S čísly jsem překvapen. Nemyslím si, že takový růst je při mé frekvenci nového obsahu a úpravách toho starého udržitelný po větší počet měsíců, ale minimálně říjen vypadá podobně slibně.
Za cca měsíc vydám pokračování, jak se mi s opravou webu vede. To, co původně vypadalo jako námět na fuckup článek nyní zní jako docela motivační čtení. Mrkneme i na stránku příjmů, protože nějaké reklamní plochy a affiliate tu stále mám. Věřím ale, že čtenáře neruší.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Ano, bohužel taková je smutná realita. Zrovna nedávno jsem četl stýskání zahraničních autorů nad tím, jak publikování uživatelů na webu postupně polkly nejrůznější korporace. Tedy i ty sociální sítě.
Lhal bych, kdybych říkal, že čtu úplně vše a že jsem pravidelný návštěvník, ale jednou za čtvrt roku se sem kouknu a novinky ze světa Drupalu si rád přečtu.
Coby tvůrce webu pro lodní modeláře už si z klesající návštěvností hlavu nelámu. Prostě jsem se zhruba 5 let zpátky smířil s tím, že z někdejších 2000 návštěvníků denně to kleslo na stovku a že nejčtenější článek roku nemá 5000 tisíc přečtení, ale jen něco kolem tisícovky. Více mně mrzí, že se diskuze z webu přesunula na Facebook, kde vše po několika dnech až týdnech končí v propadlišti dějin a už to nikdo jednoduše nenajde. 20 let budované diskuzní fórum pravidelně používá posledních 5 lidí.