Pane Polzere, a už u nás byl Google? Na to je jednoduchá odpověď. Stačí se podívat do mé oblíbené Google Search Console. Tak, jako vám řekne spoustu informací k optimalizaci stávajícího obsahu a pozici webu ve vyhledávači, tak vám sdělí i řadu technických dat. Včetně toho, zda si vašeho nového webu už Google všiml, jak často jej navštěvuje, a tedy jak rychle je asi schopen pochytit změny, které na webu uděláte.
Kdy u vás byl Googlebot?
Informace o návštěvnách robota Google na vašem webu je v Search Consoli poněkud ukrytá. V původní verzi byla mnohem více na očích. Nyní ji najdete tak, že:
Co je to crawl budget? Jde o termín používaný v souvislosti s optimalizací pro vyhledávače a označuje počet stránek, které může Googlebot procházet a indexovat na vašem webu během určitého časového období. Tento koncept je důležitý zejména pro větší weby, kde je množství obsahu a stránek výrazně vyšší, než co může být pravidelně procházeno. Odezva webu by měla být co nejnižší, průměrně se udává 200 až 500 ms. Pokud je přes sekundu, může to mít negativní dopad na indexování stránek a doporučuji řešit s programátorem.
Je všechno v pořádku?
Hned pod grafem uvidíte informace, zda Googlebot při procházení vašeho webu nenarazil na nějaký problém. Pokud ano, řešte to okamžitě. V lepším případě jen zpomalíte objevy nových stránek, v horším poškodíte přítomnost celého webu ve vyhledávači.
Sledujte také další sekci Přehled žádostí o procházení. Zaměřil bych se především na řádek Nenalezeno. Stránky vznikají a zanikají a pokud nějaká neexistuje, neznamená to, že jde nutně o chybu. Kliknutím si zobrazíte detaily. Pokud ale odpovědi s hlášením 404 tvoří větší procenta celkových odpovědí robotovi, je pravděpodobně něco špatně.
Například tu na Maxiorlovi jde o 2 % odpovědí serveru. Při bližším zkoumání mi Search Console zobrazí, že jde o obrázky, o kterých vím, že jsem je záměrně smazal, případně profily odebraných uživatelů. Je tedy potřeba použít selský rozum a vyhodnotit si, zda to je chyba nebo záměr.
Jestliže vám Search Console hlásí, že server měl v minulosti problémy a Google nemohl web pořádně procházet, je možné, že například váš webhosting trápí výpadky, ale také může jít o zapomenutou chybu programátora.
Objevil Google změny na stránce případně všiml si nové stránky?
Zaměřte svou pozornost na boxík Podle účelu. Zde najdete rozlišení, kolik návštěv robota proběhlo za účelem kontroly obsahových změn a kolik souviselo s objevem nového obsahu. Pokud vás zajímá konkrétní adresa, tak:
Jak zvýšíte počet návštěv Googlebota na svém webu? Stále platí, že obsah je král, i v době AI. Pravidelně aktualizujte obsah o nové (užitečné) informace, dbejte na interní prolinkování a ujistěte se, že server s webem rychle reaguje (viz výše). Pomoci mohou i odkazy z jiných kvalitních webů se stejným zaměřením.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář