Jak na redirekty ve WordPressu: mazání těch automatických, vytváření vlastních

WordPress automaticky vytváří přesměrování starých adres na nové v případě, že se změní adresa již existujícího obsahu. Někdy to může být nežádoucí. V základu navíc nenabízí správu redirektů, tedy pročištění těch existujících a vytváření vlastních nových přesměrování. Jak to řeším já?

V první řadě je třeba říct, že výchozí chování WordPressu je vlastně naprosto v pořádku, protože zajistí, že váš obsah bude stále dostupný. Když ručně změníte adresu, původní adresa zůstane v databázi a přístupy na ni se přesměrují na novou adresu článku nebo stránky.

Díky tomu nepřijdou zkrátka návštěvníci, kteří se proklikli přes odkaz z jiného webu, nepoškodí vám to SEO, a hlavně nemusíte na nic myslet.

V ojedinělých případech ale budete potřebovat alespoň jednoduchou správu těchto automaticky vzniklých přesměrování. Zrovna nedávno jsem od klienta dostal za úkol vytvořit redirekt pro nějakou adresu. Ta ve WordPressu neexistovala, ale cílem bylo ji propagovat a někde v adminu si nastavit, na jakou cílovou stránku uživatele přesměruje. 

K čemu je to dobré? Cílem může být například po čase jiný aktuální článek na dané téma, slevová akce linkovaná z reklamy a podobně. Upravená adresa se taky hodí pro tištěnou reklamu.

Problém byl, že ta zdrojová adresa neexistovala jen na první pohled. Byla totiž v neviditelných redirektech, neboť původně patřila nějakému článku, který byl přejmenován.

Jak funguje přesměrování? Když uživatel nebo robot navštíví URL s přesměrováním, server vrátí stavový HTTP kód pro přesměrování (např. 301, 302 nebo 307) spolu s novou URL, kam by měl prohlížeč nebo robot přejít. Tento kód se přenese do prohlížeče, který automaticky načte novou cílovou adresu.

Jak na správu starých automatických přesměrování ve WordPressu

Seznam automaticky vytvořených redirektů si ve WordPressu zobrazíte například s pomocí pluginu Slugs Manager. Naprosto vám postačí jeho bezplatná verze. Prémiové vychytávky zahrnují nějakou automatiku, kterou nyní nevyužijeme.

Image
Slugs Manager pro WordPress
Slugs Manager pro WordPress a správa automatických redirektů

Jak vytvářet nové redirekty ve WordPressu

Pro vytváření nových přesměrování používám jednu ze součástí SEO pluginu Rank Math SEO (odkaz je provizní a vede na homepage pluginu, nicméně používám jej bez ohledu na provize).

Pokud hledáte hromadný import redirektů, tak bezplatná verze Rank Math SEO jej nabídne pouze v podobě importu z jiných pluginů. K dispozici je sice i nahrávání z CSV, k tomu však potřebujete placenou verzi pluginu.

Image
Vytváření redirektů v Rank Math SEO ve WordPressu
Vytváření redirektů v Rank Math SEO ve WordPressu

HTTP kódy pro přesměrování

Rank Math SEO nabízí několik typů přesměrování, které se liší číselným kódem. Jedná se o tzv. HTTP kódy, podle kterých se prohlížeče a roboti řídí. A samozřejmě také roboti vyhledávačů.

301 Moved Permanently

Použití: Trvalé přesměrování.

  • Význam: Znamená, že požadovaná stránka byla trvale přesunuta na novou URL adresu.
  • Dopad na SEO: Vyhledávače přenášejí (měly by) hodnocení (PageRank) ze staré URL na novou, takže stránka neztratí svou hodnotu v SEO. Uživatelé a roboti se automaticky přesměrují na novou adresu.
  • Příklad: Používá se, když přesouváte trvale obsah na novou URL.

302 Found (Moved Temporarily)

Použití: Dočasné přesměrování.

  • Význam: Tento kód značí, že obsah je dočasně dostupný na jiné URL. Prohlížeče a vyhledávače by se měly vrátit k původní URL, protože jde jen o přechodné umístění.
  • Dopad na SEO: Vyhledávače nepřenáší hodnocení (PageRank) na dočasnou URL, což může být výhodné, pokud přesměrování není trvalé.
  • Příklad: Využijete při údržbě webu nebo při dočasném přesunu obsahu během nějaké kampaně.

307 Temporary Redirect

Použití: Přesnější varianta dočasného přesměrování (náhrada za 302).

  • Význam: Kód 307 potvrzuje, že jde o dočasný přesun. Oproti 302 jasně říká, že metoda požadavku (např. POST, GET) se nemá měnit.
  • Dopad na SEO: Stejně jako u 302, vyhledávače nepřenáší PageRank na novou URL. Doporučuje se použít, pokud chcete dočasné přesměrování s důrazem na zachování původní metody požadavku.
  • Příklad: Ideální pro situace, kdy stránka bude na původní URL dostupná po skončení dočasných změn.

410 Gone

Použití: Označení, že obsah byl trvale odstraněn.

  • Význam: Tento kód říká, že požadovaný obsah už není na serveru dostupný a nebude ani přemístěn na jinou URL.
  • Dopad na SEO: Vyhledávače postupně odstraní URL z výsledků, protože ji považují za trvale neexistující. Tento kód je vhodný, pokud nechcete, aby se stránka nadále zobrazovala ve vyhledávání.
  • Příklad: Například při trvalém odstranění produktu nebo stránky, která už nemá smysl a nemá náhradu.

451 Unavailable for Legal Reasons

Použití: Obsah je nepřístupný kvůli právním omezením.

  • Význam: Znamená, že přístup ke zdroji byl zablokován z právních důvodů (např. autorská práva, legislativa).
  • Dopad na SEO: Vyhledávače obvykle respektují tento kód a nebudou URL zobrazovat, protože obsah není legálně dostupný.
  • Příklad: Tento kód může být použit například na lékařských nebo zpravodajských webech pro blokování obsahu v některých zemích kvůli právním nařízením.
Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru