Laskavý čtenář promine, že jsem v úvodníku začal poněkud zostra. Ovšem neskutečně mě irituje, když se dostanu do nějakého střetu se SEO agenturou nebo jednotlivcem hrajícím si na SEO specialistu, který klientovi účtuje horentní sumy za to, že jeho web zadá do nejmenovaného českého nástroje pro SEO analýzu, zjistí, že nejsou vyplněny keywords a je takříkajíc „na svým". Bohužel na podobné vychytrálky narážím několikrát do roka. Samozřejmě ke škodě firem, které jim na to skočí.
Kvalitní SEO není o vyplněných keywords nebo jen o validním kódu. Potřebujete-li opravdu dobré výsledky v této oblasti, pak vám asi nezbude, než se obrátit na specialisty. Proč? Kvalitní SEO je totiž především o čase nad ním stráveném. Na druhou stranu, pokud této problematice alespoň částečně rozumíte, nebojte se ji dělat na své triko. Zejména jste-li provozovatelem malých či středních webů a máte na to čas. Nepředstavujte si totiž, že jednou provedená analýza a následná úprava webu vám vydrží roky.
Ale zpět k hlavnímu tématu tohoto článku. Ne všechny zdarma dostupné nástroje, které nabízejí něco jako SEO analýzu jsou špatné. Mým oblíbeným nástrojem je Open Site Explorer, webová aplikace, která provádí SEO analýzu vašeho webu a především moc pěkné srovnání s weby konkurenčními.
Zapomeňte na hledání keywords a kontrolu validity
Open Site Explorer nedělá analýzu kódu zadaného webu tím způsobem, že by vyhledával nevyplněné popisky obrázků, kontroloval validitu či vás upozorňoval na nepoužité metatagy. Kdepak. Tento nástroj se místo o web samotný zajímá o to, jak daný web obstojí v okolním světě.
Po zadání adresy webu tak uvidíte několik základních ukazatelů jako Domain Authority a Page Authority, což jsou údaje Open Site Exploreru vypočtené na základě hodnocení vašeho webu ve vyhledávačích. Velmi důležitým vodítkem při sledování úspěšnosti webu je počet odkazujících domén a celkový počet odkazů. Pokud byste použili placenou verzi Open Site Exploreru (zmíním dále), pak vám zobrazí i počty sdílení na Facebooku, Twitteru a Google+.
Pod základními údaji o webu pak najdete několik přehledů s různými možnostmi filtrování. Výchozím přehledem je seznam webů odkazujících na ten váš. Seznam je seřazen podle toho, jakou autoritu má daná odkazující stránka. Seznam Top Pages ukáže něco podobného, ovšem v rámci vašeho webu. Dozvíte se tedy, která stránka na vašem webu je z hlediska hodnocení obsahu vyhledávači nejúspěšnější (což neznamená, že má nejvyšší návštěvnost, pozor).
V seznamu odkazujících domén zase uvidíte graf rozložení odkazovačů podle národních domén a samozřejmě přehledovou tabulku seřazenou dle autorit jednotlivých domén. Zajímavý je přehled Anchor Text, ve kterém uvidíte nejčastěji použitá slova, která vedou na váš web coby zpětné odkazy.
Compare Link Metrics zobrazí přehled s údaji jako jsou MozRank, MozTrust, počty interních a externích zpětných odkazů, rozdělení odkazovačů podle C bloků IP adres a mnoho dalšího. V případě placené verze je navíc nabídnut export dat do CSV pro následné zpracování třeba v Excelu.
Jak si váš web stojí v porovnání s konkurencí?
Jak vidíte, Open Site Explorer není nástroj, který by prováděl analýzu kódu a doporučoval úpravy. To je samozřejmě taky důležitá část SEO, ale právě to, jak si web vede „ve světě", je neméně důležité. A často levnými a špatnými „SEO specialisty" opomíjené.
Open Site Explorer vám údaje uvedené v sekci Compare Link Metrics dovede zobrazit i ve formě porovnání s konkurenčními weby. Zadat si jich můžete až pět. Uvidíte, který z porovnávaných webů je celkově nejlepší a následně , který z nich má lepší to či ono dílčí kritérium. Může to být dobré vodítko k tomu, na čem při SEO úpravách zapracovat.
Máte vysokou návštěvnost, vyšší než konkurence, ale přesto jste na řadu klíčových slov ve vyhledávačích až za ní? Třeba je problém v počtu a kvalitě zpětných odkazů. Open Site Explorer vám na to dá jistou odpověď.
Chcete víc? Pak je tu SEOmoz PRO
Open Site Explorer je jen jedním z mnoha nástrojů, které nabízí výborná, ale placená služba SEOmoz. Krom toho, že placeným členstvím získáte přístup k prémiovým funkcím Open Site Exploreru, dostanete do ruky i nástroje pro tvorbu pravidelných SEO reportů a oněch doporučení, co měnit přímo ve struktuře a zdrojovém kódu webu.
SEOmoz jsem před půlrokem vyzkoušel na pár měsíců a musím říci, že to byla dobrá investice. S pomocí doporučení a porovnáním analýz se mi podařilo u několika svých menších webů zdvojnásobit návštěvnost, a to asi během dvou měsíců. Kolikrát jde o zřejmé věci, které jsou třeba udělat, ovšem v momentě, kdy je člověk nevidí v nějaké přehledné formě před sebou, nedojdou mu.
A důvod, proč už placenou službu SEOmoz nevyužívám? Jak jsem uvedl na začátku, kvalitní SEO je hlavně o čase, který jste schopni do něj investovat...
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Předně, pěkný web. Druhá věc - řešit v komentáři SEO asi není úplně dobrý nápad. Tak jen stručně. Zkuste změnit strukturu stránky tak, aby byl v kódu nejdříve obsahový panel a až potom ten levý panel. Vizuálně to může zůstat úplně stejné, ale když vyhledávač v kódu uvidí nejdříve tu podstatnou část webu, tím lépe.
Když kouknu jen na titulku, tak klasika - klíčové slovo, tedy Total Commander není v mezinadpisech, není alespoň jednou v textu tučně, chybí tam obrázek pojmenovaný jako Total Commander a s popiskem Total Commander. Odkaz Domů s popiskem Úvodní stránka by taky šlo přeměnit tak, aby popisek obsahoval klíčové slovo.
Doporučuji doplnit sitemap.xml, v Drupalu pomocí modulu XML Sitemap. Propojte si to na Google Webmaster Tools a Bing Webmaster Tools a sledujte tam, jak často weby navštěvují roboti vyhledávačů a zda naráží na nějaké problémy. Zkuste třeba tu trialku SEOmoz.
Jak to vidím já, není v hodnocení mezi vaším webem a konkurencí až tak veliký rozdíl. Pokud tam není jiný problém, který řekne třeba Google Webmaster Tools, tak úprava kódu naznačená výše a získání trochu více zpětných odkazů z jiných webů by tomu mohly výrazně pomoci.
Zdravím!
Starám se o web o programu Total Commander - http://total-commander.eu postavený na Drupalu7 - za vydatné pomoci knihy Drupal7 od pana Polzera :-)
Z nějakých mě neznámých důvodů jsem se svým webem ve vyhledávačích umístěn až někde v tramtárii. ;-)
V cz mi dělá konkurenci akorát web totalcommander.cz, který již "hóódně" dlouhodobě nefunguje a web total-commander.cz, který oproti mému nemá prakticky žádný obsah.
Původně jsem si říkal, že to chce jen čas, ale poslední dobou mám pocit, že to trvá opravdu příliš dlouho.
Byla by nějaká rada?
* Co mám na webu špatně
* Jak ho více "propagovat"
* ...
Díky MartinR