Počet čtenářů, kteří shlédnou vaše webové stránky, je závislý na mnoha faktorech. Zaručené návody nejčastěji píší o tom, jak moc je důležitý počet zpětných odkazů ovlivňujících pozici ve vyhledávači, jak je důležité se zaregistrovat do tisícovek katalogů (mimochodem naprosto neužitečných), jak byste měli nenápadně spamovat internetové diskuze odkazy na svůj web v patičkách svých příspěvků, nebo že je nezbytné posílat všechny své příspěvky na Twitter, Facebook a linkovací služby.
Neříkám, že všechny výše uvedené rady jsou úplné bláboly, poměrně často mi však v podobných návodech chybí jedna důležitá věc. Tedy to, že by se bloger nebo člověk píšící na jiný typ článkového webu měl dívat na svět okolo sebe s otevřenýma očima a bez klapek na nich. Tato metoda se mi velice osvědčila a pomohla raketově zvýšit návštěvnosti webů, které se často sotva potácely. Nebudu vás nudit dlouhým popisem poměrně samozřejmé věci, ale pár řádků určitě neuškodí.
Vnímejte souvislosti
Již před řadou let na gymnáziu do nás profesor dějepisu hustil, jak je důležité nedívat se na předmět s klapkama na očích, ale že je třeba vnímat souvislosti v širším kontextu. Už si nepamatuju přesně jeho formulaci, ale v zásadě šlo o to, že pokud byste ve fyzice probírali Newtonovy zákony, bylo by dobré vědět, co se dělo v době, kdy žil tento slavný vědec. Nebo třeba v literatuře - Jaroslav Hašek. Co se dělo v jeho době a co mělo vliv na to, že jeho knihy jsou takové, jaké jsou. Jaký byl život za CK a za první republiky?
Pokud se přeneseme trošku jinam, na web, tak toto pravidlo zde stále platí. Problémem mnoha blogerů toužících po co největším počtu čtenářů je skutečnost, že píší podle aktuálních statistik vyhledávačů. Nedovedou předvídat. Jistě, pokud se vám podaří článek, který se ve vyhledávači pro frekventované výrazy umístí na dobrých pozicích, máte o návštěvnost postaráno. Ale o pravidelné čtenáře? No nevím.
Nepište pro vyhledávače
Neříkám, že psát podle statistik vyhledávačů je úplná hloupost, je to taky způsob. Ale tyto statistiky jsou vždy k určitému datu v minulosti, maximálně platí pro aktuální den nebo včerejšek. Nemusí zahrnovat to, co bude lidi zajímat za dva týdny. Proto zkuste přemýšlet nad tím, co se v brzké době stane. Významné datum, uvedení nějakého zajímavého produktu, nějaká jiná událost. Napište o nich, avšak ve spojení s tím, co je náplní vašeho webu.
Pokud například provozujete web s články o pěstování zeleniny (a píšete jej třeba v angličtině), měli byste vědět, že za pár dnů přijde Halloween. Napíšete tedy tematický článek o tom, jak správně vydlabat dýni a položit si ji na předzahrádku. Článek zalinkujete do pár vyhledávacích služeb. Návštěvnost bude prvních pár dnů stejná jako u ostatních článků, postupně se však začne zvyšovat.
Články na aktuální téma spojené s určitou oblastí lidského zájmu (tedy pěstování zeleniny a Halloween) mají poměrně velkou šanci uspět ve vyhledávačích lépe, než samostatné články o Halloweenu nebo o dlabání dýně. Řekněme, že se váš web jmenuje Dýňové semínko. Přemýšlíte o čem psát, co se pro zahrádkáře bude na podzim dít zajímavého. Vyloženě pro zahrádkáře možná nic, ale je tu Halloween. Co je pro něj typickým symbolem? Dýně. Takže co s tím?
Na vašem webu nikdo nebude hledat Halloween, ve vyhledávačích se kvůli vysoké konkurenci dobře neumístíte ani v případě, že napíšete sebelepší článek o dlabání dýní. Ale když to spojíte do článku nazvaného Jak vydlabat dýni na Halloween, máte velkou šanci na úspěch. Pokud článek dobře načasujete, vyhledávače si jej všimnou a začnou jej nabízet lidem, kteří podobný návod v těchto dnech začínají hledat. Linkovacími službami tomu trochu pomůžete, dost možná, že vás zmíní a odkážou i na jiných webech.
Článek musí být užitečný
Tento způsob tvorby článků je mnohem lepší, než psát podle toho, co vám doporučují měsíc staré analýzy hledanosti. Samozřejmě nezapomínejte na základní pravidla SEO - mezinadpisy, klíčová slova atd. Vše by mělo být jaksi přirozené, ne že se bude výraz „dlabání dýně na Halloween" opakovat v každém odstavci čtyřikrát.
Myslím si, že tato taktika může hodně pomoci méně navštěvovaným webům. Pokud ji budete pravidelně opakovat, získáte nejenom lidi z vyhledávačů, ale určité procento z nich se stane pravidelnými čtenáři. Chce to jen vytrvat a přemýšlet nad tím, jaké téma pro článek zvolit. Potvrdilo se mi to v praxi již mnohokrát. Především tedy na anglicky psaných webech.
Důležitou podmínkou toho všeho je, že článek na dané téma bude opravdu užitečný, nebude to jen sbírka pro SEO optimalizovaných blábolů. Těmi byste se sice možná na prvních pár dnů umístili ve vyhledávačích, ale to je asi tak všechno. Pokud totiž získáte návštěvnost, kdy lidé na webu zobrazí jen jednu stránku a vydrží na ní navíc jen patnáct sekund, je celé snažení úplně k ničemu. Za tu dobu nikdo neklikne na reklamu a při přímém nabízení inzerce s takovými údaji inzerenty rozhodně neoslovíte. Snažte se tedy čtenáře zaujmout již v úvodníku článku.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář