Doklad totožnosti (eObčanka)
Každá “občanka”, kterou kdy obce s rozšířenou působností vydaly po 1. 7. 2018, v sobě obsahuje čip. Je to ten malý zlatý čtvereček na zadní straně dokladu a představoval první větší krok k možnosti prokazovat se digitálně pro veřejnost.
Není to samozřejmě úplně tak snadné, protože jako technologicky zdatní čtenáři Maxiorla tušíte, že ke čtení je potřeba něco dalšího. A tím je čtečka.
Jde o maličký kousek hardware, který díky kloubovému mechanismu nezabere moc místa a připojíte je pomocí USB-C konektoru do počítače, kde musí být aplikace eObčanka. Čtečka není určená pro mobilní operační systémy.
Doklad se do ní jen zasune a můžete se identifikovat, kde je třeba.
A co jde s eObčankou a čtečkou dělat? Můžete do dokladu nahrát kvalifikované certifikáty pro elektronické podpisy. Tyto certifikáty spolu s kryptografickými klíči umožňují držiteli podepisovat dokumenty, e-maily nebo smlouvy. A kvalifikovaný elektronický podpis má podle zákona stejnou právní váhu jako vlastnoruční podpis.
S takovýmto dokladem můžete taky přistupovat k informačním systémům státu. Třeba do Datové schránky, kterou má povinně každý živnostník u nás.
Elektronická občanka pro každého? To jsou eDoklady
Pro úplně běžnou populaci se digitalizace občanky do opravdu snadno využitelné podoby posunula až s náběhem aplikace eDoklady. Tu stát spustil v roce 2024 v omezeném režimu. Ale od 1. ledna 2025 se s ní prokážete už prakticky u všech státních institucí, v bance nebo i škole.
A číst takovýto doklad mohou i soukromé subjekty, pokud mají zájem přejít do režimu tzv. Ověřovatele. Jak to vlastně funguje?
Edoklady jsou čistě mobilní aplikace pro chytré telefony s podporou Android od verze 10 nebo iOS od verze 15. Pro přihlášení je ale potřeba vaši identitu nějak ověřit. Nejjednodušší řešení je bankovní identita, využít můžete i Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID či mojeID).
Po přihlášení aplikace sama od státu získá údaje o vaší občance. Zeptá se taky za zabezpečení (PIN nebo biometrie) a požádá o povolení přístupu k Bluetooth a fotoaparátu. A to je celé. Jednodušší už to nebude.
Pro většinu situací už tak u sebe nemusíme nosit jednu plastovou kartičku. Snad se brzy takto zbavíme i řidičáku.
Online identita
Jako první se podíváme na Identita občana. Ta umožňuje bezpečné a snadné přihlašování k různým portálům státní a veřejné správy. Zahrnuje různé služby, jako je Mobilní klíč eGovernmentu, NIA ID, bankovní identita a další prostředky, které při přihlášení zaručují ověření vaší totožnosti.
Má svůj vlastní portál na adrese identita.gov.cz. Schválně ji uvádím jako URL, protože sídlí na oficiální GOV doméně, která má pomoci státu bojovat proti podvodům namířeným proti jeho stránkám.
MojeID
Služba MojeID je provozovaný CZ.NIC a je zdarma. Ke zřízení vám stačí e-mailová adresa a telefonní číslo. Přístup k účtu lze zabezpečit různými způsoby. Můžete mít klíč v mobilní aplkaci, ale i USB/NFC klíč či systémový bezpečnostní klíč přímo v počítači.
NIA ID
Stát provozuje vlastní službu pod názvem NIA ID. při registraci se ověřuje totožnost pomocí jiných existujících prostředků Identity občana nebo datovou schránkou.
První certifikační autorita
Soukromá společnost, která už od roku 2001 funguje jako akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, v roce 2006 pak získala akreditaci taktéž pro vydávání kvalifikovaných systémových certifikátů a kvalifikovaných časových razítek.
S pomocí těchto identifikačních služeb se tedy můžete registrovat do různých služeb, které takové ověřování umožňují nebo dokonce vyžadují. Třeba piloti dronů se takto musejí registrovat. Nebo třeba platforma Kreativní Česko, která umožňuje získat dotace na různé služby marketingu, video či audioprodukce nebo interiérového designu.
Digitální podpisy
Co když je potřeba podepsat nějaký dokument digitálně? Jaké máme možnosti? Záleží na tom, co a komu potřebujeme podepsat. Státní správa totiž vyžaduje větší míru certifikace, než ostatní instituce nebo situace. Začněme tím jednodušším.
Zaručený elektronický podpis
Zaručený elektronický podpis je takový podpis, který vydala jakákoliv certifikační autorita.
Chcete třeba podepsat kupní smlouvu, aby příjemce věděl, že je souboru skutečně od vás? Na to vám nově stačí právě bankovní identita, která má na to online nástroj zdarma.
Hodí se také v běžné obchodní komunikaci. Nelze je použít třeba pro pro ověřené dokumenty, jako jsou závěti, smlouvy o koupi nemovitosti nebo jiné listiny vyžadující úřední ověření.
Založený tedy může být na jakémkoli, komerčním či zaměstnaneckém certifikátu.
Zaručený elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu
Český právní řád přišel nad rámec eIDAS s pojmem uznávaný elektronický podpis. K němu už musíte mít tzv. kvalifikovaný certifikát. Lze jej využít třeba v komunikaci s bankou a také komunikovat se státní správou prostřednictvím různých webových aplikací.
Kvalifikovaný elektronický podpis
Nejvýše stojí kvalifikovaný elektronický podpis. Ten odpovídá evropskému nařízení nařízení eIDAS pro elektronické transakce na vnitřním evropském trhu (č. 910/2014) a je uznávaný ve všech státech EU. A co je důležité, právně je to na úrovni vlastnoručního podpisu.
K jeho použití musíte využít hardwarové ověření (tzv. Qualified Signature Creation Device“), což jsou čipové karty nebo tokeny na USB.
Obě nejvyšší úrovně podpisů si můžete vyřídit třeba na poště sami a následně si pohrát s nastavením v počítači. Nebo si pomocí specializované firmy objednat konzultanta, který vše nastaví přímo u vás.
A to je zatím na poli digitální identity a jejího ověřování u nás vše.
Sleduji novinky v elektronice a digitálním světě posledních dvacet let. Zajímají mě chytré hodinky, aplikace, mobily, AI, ale i investice nebo zdraví.
Přidat komentář