Google Data Studio: bezplatná pomůcka nejenom pro SEO přehledy

Většina z nás používá více nástrojů pro SEO a pro vyhodnocování úspěšnosti webu. Vždy mi to vadilo. Nejprve jsem si naprogramoval vlastní nástěnku, která zobrazovala statistiky z více webů na jedné obrazovce. Pak jsem ale objevil Google Data Studio, během pár minut jsem si vlastní nástěnku doslova naklikal a tomuto nástroji propadl.

Na webech samozřejmě používám Google Analytics. Člověk tam najde milion různých statistik, využije jich zlomek. Mě navíc u vlastních webů nikdy nebavilo takové to ladění a honba za pozicemi. Nikdy jsem třeba nepsal článek tak, že bych si dopředu udělal analýzu klíčových slov. Prostě píšu pro radost a čtenáře si většina článků najde. Dost možná řadu věcí z hlediska tvorby optimalizovaného obsahu dělám automaticky.

Samozřejmě jsem ale rád, když weby návštěvnost mají. Starší obsah občas aktualizuju na základě dat ze Search Console, sleduji výkyvy v návštěvnosti díky datům z Google Analytics. Zajímá mě měsíční změna návštěvnosti a porovnání oproti předchozímu roku. Je fajn vidět, že se web nějak drží, ale když to srovnáte s loňskem, můžete udiveně zírat na 20% propad, což nepotěší.

Jestli mi něco vadilo v Google Analytics, tak že si tam nemůžete jednoduše vybrat konkrétních pár metrik a zobrazit je třeba v několika grafech pod sebou, každý by přitom byl pro jiný web.

Všechny weby z Google Analytics na jedné nástěnce

Před pár lety jsem to vyřešil jednoduše. Vzal jsem Symfony a jQuery Sparklines a vytvořil si jednoduchou nástěnku s daty o návštěvnosti všech svých webů. Při načtení stáhla seznam webů z Analytics a napojila k nim data za 14 dní. Porovnala je s předchozím obdobím a podle poklesu či setrvání je obarvila na červeno, zeleno a oranžovo.

Mělo to jeden nedostatek. Aplikace mi přestala kvůli nějaké komponentě pracovat na PHP 7 a neměl jsem zatím čas ji upravit.

Google Data Studio přichází do hry

Loni jsem objevil Datové studio od Google, jak zní jeho přeložený název (dál se budu držet asi používanějšího anglického). Google tento nástroj uvolnil pro bezplatné použití. K čemu tento online nástroj slouží a proč je tak skvělý?

Google Data Studio

Hlavním účelem Google Data Studio je propojení na nejrůznější zdroje, ze kterých lze čerpat data. A tato pak zobrazovat ve formě grafů, tabulek, stručných srovnání dvou období a dalších prvků. To všechno si pak naklikáte bez jakéhokoli programování. Pokud jste schopni pracovat s kancelářskými aplikacemi a Excelem (nikoli jen papírově v životopisu), nebudete mít problém.

Momentálně Google Data Studio napojíte na následující zdroje dat:

  • Soubor CSV
  • Google Analytics
  • Search Console
  • YouTube Analytics
  • AdWords
  • Tabulky Google (Google Docs)
  • Atribuce 360
  • BigQuery
  • Cloud Spanner
  • Cloud SQL
  • DCM a DFP (reklamní systém DoubleClick)
  • Google Cloud Storage
  • MySQL
  • PostreSQL

Všechny výše uvedené konektory na datové zdroje poskytuje přímo Google. Jak vidíte, nejde jenom o jeho konkrétní služby. Můžete čerpat data z jakékoli databáze svého webu nebo z CSV souborů či tabulek v online kanceláři.

Momentálně je v nabídce 74 dalších konektorů od partnerů Datového studia. Najdete mezi nimi různé reklamní sítě a statistiky (včetně těch od Facebooku), údaje z Mailchimpu, napojení na PayPal a různé sociální sítě.

Jste tak schopni si připravit kompletní přehled webu nebo webů na jednom místě. V reportu okamžitě uvidíte, jaká je návštěvnost, jak si web stojí s pozicemi klíčových slov, jaké má zisky z reklamy, případně, kolik jste na něm prodali zboží a s jakou marží. Díky přímému napojení na databáze se tak nápadům meze nekladou.

Šablony reportů pro Google Data Studio

Výroba reportu v Google Data Studio vypadá tak, že dostanete prázdnou plochu, do které poskládáte komponenty z boční nabídky, natáhnete si jejich velikost, naklikáte vzhled a napojíte na datový zdroj. Vše bez programování.

Ze začátku vám to ale může přijít trochu složité. Nevadí. V menu najdete odkaz na výuková videa. Kromě toho se nabízí mrknout na některé připravené šablony. Předpokládám, že vám úplně vyhovovat nebudou, na druhou stranu poslouží pro inspiraci, k jakému zobrazení slouží jednotlivé komponenty z nabídky Datového studia.

Google Data Studio

Kromě asi desítky šablon připravených přímo od Google najdete na internetu i nejrůznější další šablony od jiných autorů. Lze je totiž sdílet podobně jako dokumenty nebo obrázky. Pro vás to pak jen znamená změnit či nastavit jejich datový zdroj, aby se vám ukázala relevantní data.

Návod: report o návštěvnosti webů krok za krokem

Pojďme si v rychlosti vytvořit vaši první jednoduchou nástěnku s informacemi o návštěvnosti vašich webů. Data budeme čerpat z Google Analytics.

Klepněte na tlačítko Zobrazit a přepněte se z editačního režimu do zobrazení pro prohlížení údajů. Stránku si můžete dát do oblíbených a každé ráno na ni mrknout. Automaticky se vám zaktualizuje pro posledních 28 dní, uvidíte tam tedy na posledním místě včerejšek.

Google Data Studio

Report je možné duplikovat, sdílet s ostatními uživateli nebo přepnout do zobrazení v celoobrazovkovém režimu pro případ nějaké prezentace živých čísel. Klepnutím na ikonku v levém horním rohu se dostanete na hlavní stránku Google Data studio, kde si můžete připravit další reporty.

Výše uvedené je jenom malá ukázka možností Datového studia Google. Lze s ním vytvořit celou řadu jiných reportů. Někdy v budoucnu se k němu na stránkách Maxiorel.cz určitě vrátím. A pokud byste k němu měli dotazy, můžeme je probrat třeba na mém školení SEO pro začátečníky.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

Po delší době používání GDS mohu doporučit. Sice chvíli trvá, než se vyznáte, ale stojí to za to. Když se ale změní prostředí, tak je třeba se opět učit a používat pravidelně.

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru