Před nějakou dobou jsem obeslal přes čtyři desítky klientů, se kterými jsem tak nějak v kontaktu, ohledně úprav webu v souvislosti s novou legislativou (nejen) okolo cookies. Zpět se mi ozvala cca polovina s tím, že je samozřejmě změna nezbytná. Asi polovina z nich začala správně uvažovat:
- Proč ty cookies vůbec na webu máme?
- Používám Google Analytics?
- Používám veškerý další balast, který je na webu pověšený?
- Nebude levnější to všechno odebrat?
- Nebude lepší vše odebrat a návštěvníky neotravovat nějakou hláškou?
Jsou to naprosto relevantní dotazy. Většina webů za dobu své životnosti projde rukama různých marketingových odborníků a pseudoodborníků. Každý má svůj zaručeně správný nástroj pro měření návštěvnosti, vyhodnocení chování návštěvníka na webu nebo pro remarketing. Pod jejich rukama pak web za pár měsíců či let vypadá jako vánoční stromeček plný kódu třetích stran.
Provozovatel webu tomu buď nerozumí nebo nemá kapacitu tyto věci sledovat. Přece si najímá odborníky. Dost často různé navěšené kódy nejdou ani přes vývojáře. V drtivé většině případů zůstávají staré, nepoužívané kódy nebo kódy od předchozího markeťáka na webech dál, zbytečně se načítají nebo posílají data o chování lidí někam, kde je nikdo nesleduje. Nebo možná sleduje, ale rozhodně ne provozovatel webu.
Ano, mě taky štve, že na svých projektech budu mít kvůli novým úpravám práci navíc. Nezaplacenou (na rozdíl od webů klientů). Jenže stále častěji si říkám, že ono je to vlastně správně. Doteď přejdete na nějaký web a ten o vás začne posílat data do Google, do Facebooku, do Seznamu, do různých startupů sledujících uživatele, do služeb, které párují IP adresu s telefonními čísly a jménem firmy. Chcete to jako návštěvník? Chcete a potřebujete to dělat v roli provozovatele webu?
Modla jménem Google Analytics
Nevzpomínám si, kdy jsem spouštěl nějaký web bez Google Analytics. Tedy pokud nešlo o nějakou školu či projekt státní správy, samosprávy. Ano, přiznávám se, když mi jeden klient tvrdil, že GA na webu nechce, protože nebude šmírovat lidi, přišlo mi to velmi úsměvné. Vše má svůj vývoj, i můj názor na tuto záležitost.
Spousta lidí si Google Analytics dá na web jednoduše jen proto, že je zadarmo. Zadarmo v uvozovkách. Bojovníci za soukromí vám řeknou, že za službu platíte daty svých návštěvníků. Provozovatelů webů, kteří leží denně ve statistikách a zlepšují podle nich svůj online byznys plán, je hrstka. GA je naddimenzovaný nástroj. Pokud už na něj koukají, nedostanou se do větší hloubky, než je počet návštěv a čas na webu. Platí to i pro různé SEO borce.
S novými pravidly můžete kvůli měření přes cookies Google Analytics spouštět až poté, co s tím dá uživatel výslovný souhlas. Data tedy budou tak či tak zkreslená, a ještě budete lidi prudit lištou s dotazem a prosbou o svolení.
Alternativy? Serverové logy v řadě případů postačí. K jejich zpracování do statistik doporučuji například GoAccess.
U některých svých webů přecházím na GDPR kompatibilní a cookieless open source službu Plausible. Je přehlednější než Google Analytics, umí toho samozřejmě méně, ale 90 % majitelů webů uspokojí. Nepotřebujete na ni souhlas, data sbírá anonymní. Není ani blokovaná prohlížeči a blokátory, takže ve výsledku poskytne přesnější data než Google Analytics. Navíc umí vyhodnocení kampaní i klíčových slov ve spojení se Search Consolí. Jen chce drobný poplatek, pokud si ji celou nebudete hostovat ve vlastní infrastruktuře.
A ne, náhrada cookies za local storage v Google Analytics není legislativně kompatibilní řešení.
Zapomenuté chaty, heatmapy a spol.
Překvapuje mě, kolik zapomenutých skriptů na webech visí. I tam, kde jsem v častém kontaktu s klienty. Ono je to ve výsledku prosté. Pro nasazení kódu musíte vývojáře požádat dost často o spolupráci. Ale přestat nějakou službu používat je prosté. Jednoho dne se do její administrace prostě už nepřihlásíte.
Není třeba vývojáři znovu psát, ať to odstraní. Není to vidět, web se vám v kanceláři přece pořád rychle načítá, tak o co jde. Kdo si má pamatovat, co je na webu vůbec pověšeno. Jo, že to dokonce píše nějakou chybu do jakési console? A co jako?
Remarketing? A nač?
Kódy pro Facebook Pixel, remarketingové záležitosti Google a Seznamu, to je taky kapitola sama pro sebe. Dost často na webech vidím několik stejných kódů lišících se jenom nějakým IDčkem. Vznikne to jednoduše tak, že změníte člověka starajícího se o marketing. A každý nový přijde s vlastním „měřákem“. A je jedno, jestli se vše dává přímo do webu nebo nasazuje přes Google Tag Manager. Nepořádek je tam vždy.
Udělejte si na webu předvánoční úklid
Uklízíte doma před Vánocemi (užívejme si to slovo…)? A co takhle uklidit na webu? Že není čas? Tvůrci nové legislativy i rakouský bonzák, který bude weby automatizovaně skenovat a práskat, vám k tomu nyní dávají skvělou příležitost si ten čas na pořádek na webu konečně udělat.
Zamyslete se konečně nad tím, jak web využíváte. Chcete jej vůbec? Co od něj čekáte? Jsou všechny ty externí kódy, které někoho stále někam zapisují, potřebné? Všechny zbytečnosti nechejte odebrat. Odměnou bude rychlejší načítání i třeba i lépe zpracovaný web vzhledem k vašim cílům. A třeba zjistíte, že pak není potřeba vůbec žádná cookie lišta. Váš webmaster sice nevydělá na její implementaci, ale co na tom.
Příjem z reklam? To je trochu potíž
Na závěr jsem si nechal jedno povzdechnutí. Reklamy. Nikdo je nemá rád, ale řada webů existuje jen díky nim. Z mého pohledu provozovatele pár blogů a menších obsahových webů mi sítě jako Google AdSense či Sklik dávají svobodu psát si o čem chci a mít z toho příjem. Netřeba se brzdit kvůli nějakým sponzorům. Zmíněné sítě používají cookies, z čehož plyne, že jejich reklamy se na webech nesmí bez souhlasu uživatele zobrazit. Jako by už nebylo dost blokátorů reklam. Ještě toto.
Tam, kde už mám vyřešeno, mi klesly příjmy z reklam na desetinu. Klientům, kteří jsou na to nejlépe, spadly příjmy o čtvrtinu. I to je zásah. Pro mě z toho vyplývá, že přes Vánoce se musím zamyslet, kterým webům budu nadále věnovat energii a které zruším, umrtvím. A případně hledat jiné možnosti dotování provozu. Třeba affiliate, pokud jej novinky v cookies nezabijí. U větších webů čekám hojnější paywally. Necháme se překvapit.
Jak konkrétně jsem řešil cookies na svých webech? Přečtěte si v článku Cookies 2022 – konkrétní řešení použitá na webech.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Cookies od reCaptchy bych zařadil mezi funkční, na které není potřeba souhlas, ale jen se musí někde na webu splnit informační povinnost. Ale po pravdě nevím, co všechno tam Google láduje...
Na Drupalu používám už řadu let modul Antibot, který má navíc výhodu, než nevypíná cache na stránkách, kde se vyskytuje. Což modul pro Captcha a reCaptcha bohužel dělá.
Někdy příští týden bych měl zvládnout článek, kde popíšu, jak jsem se s cookies popasoval na různých webech konkrétně. Toto je spíše jen takové zamyšlení. Díky za pochvalu :)
Děkuji za zajímavé čtení z pohledu reality. Před chvilkou jsem četl článek zaměřený na stejnou problematiku na serveru WPLAMA. Týká se nastavení cookies webů na Wordpressu - https://www.wplama.cz/cookies-ve-wordpress/
Díky za odkaz na WPlamu!
Díky jejich článku jsem se dostal až k webové službě na kategorizaci cookes a Google Captchat tam je brána jako Necessary. Takže úkol "prověřit/nahradit Google reCaptchu" pouštím z hlavy :-).
Dobrý den, mohu vědět - pokud uživatel odmítne cookies, mně google analytics nebude propisovat konverzi z návštěvy, pokud používám na eshopu zbozi.cz-heureka-google-sklik? nebo tu prvotní návštěvu sice propíše, ale pokud mám skript pro měření konverzí na stránce o vytvoření objednávky (eshop na shoptetu), tak se mi reálně nemá jak propsat?
A to zvládne kdyžtak to měření konverzí plausible?
Díky. Nebo je to placený dotaz? :)
Doplnim: měřim v podstatě pouze konverze, plus "rád vim, odkud kdo přišel" .. víc jsem dosud "neřešil".
Zdravím. Pokud uživatel odmítne cookie, neměl byste Google Analytics vůbec spouštět. Respektive můžete jej spustit v režimu bez úložiště, GA si v takovém případě nepoznačí identifikaci návštěvníka a v podstatě dojde k tomu, že každé zobrazení stránky tímto uživatelem bude počítat jako úplně novou návštěvu. Takže ať to spustíte takto nebo vůbec, data budou zkreslená.
Na stránku o vytvoření objednávky by se asi měl dostat až poté, co už nějaké rozhodnutí učinil. Ale chápu, že někdo si cookie hlášky všimne až tam, pokud je ve formě malé lišty u okraje obrazovky.
Plausible umí měřit konverze, řekl bych. Nastavíte si tam cíle a události. https://plausible.io/docs/goal-conversions
Odkud kolik lidí přišlo samozřejmě Plausible sleduje bez úpravy nastavení, při napojení na Search Consoli i použitá klíčová slova při hledání v Google.
Dobrý den, dají se Google Analytics spustit v nějakém režimu, kdy neukládají cookies ale používají pouze nějaký otisk browseru + ip adresy ?? Já ani nepotřebuji přesné statistiky návštěvnosti, stačí mě čísla návštěvnosti z fulltextového hledání za celý web a po stránkách. Nemusí to být přesné. Nemusím znát počty nových a starých návštěvníků webu.
Díky za článek! Číst vaše posty je radost ;-)
Chtěl bych se zeptat, co doporučujeme namísto Google Captcha? Ta jejich "invisible" varianta je návyková, ale kompatibilní s legislativou to předpokládám není.