Kdysi dávno jsem v poštovním programu používal funkci pro oznámení doručení. Fungovala spolehlivě, důležité zprávy, které jsem tehdy posílal, se mi vracely potvrzené. Později jsem přešel na jiného pošťáka a ještě později na webové maily a tuto funkci přestal postrádat.
Ovšem znáte to jistě sami, i já se tak párkrát vymluvil v domnění, že to nelze ověřit. Adresát zprávy někdy tvrdí, že mu mail nepřišel, nebo spadl do spamu a prohlédl si jej pozdě. Opravdu to nejde ověřit?
Před nějakou dobou jsem viděl reklamu na službu Sidekick od HubSpotu a rozhodl se ji vyzkoušet ve spojení s Gmailem. Jedná se o zajímavou doplňkovou funkci, která do zpráv přidává sledovací možnosti. Ty nejsou vidět, mám pocit, že se jedná o 1x1px obrázek načítaný ze speciální adresy.
Díky tomuto monitoringu tak dostanete prakticky ihned poté, co adresát zprávu otevře, informaci na své obrazovce. To není vše. Statistiky se ukládají a po přihlášení do webového rozhraní služby Sidekick máte možnost sledovat a vyhodnocovat úspěšnost doručení svých mailů. Kdybyste používali služby SalesForce a HubSpot, pak byste mohli sledovat, zda kliknutí na nějaký odkaz v mailu vede k nákupu nebo nějakému zpeněžení. (Ale nezaměňujte Sidekick s monitoringem úspěšnosti newsletteru).
Jak se Sidekick používá?
Sidekick podporuje hlavní pošťáky ve Windows a OS X. Tedy Outlook a Mail. Funguje i s webovým rozhraním Gmailu. Zde jsem jej začal používat. Sidekick si nainstalujete jako doplněk do webového prohlížeče Google Chrome. Jakmile začnete psát novou zprávu v Gmailu, uvidíte změněné tlačítko na její odeslání, bude oranžové s logem Sidekick.
Všechny zprávy samozřejmě není nutné monitorovat, stačí si v okně vypnout příslušnou volbu a zpráva se odešle, jako kdybyste žádný Sidekick nepoužívali.
Sledování statistik otevřených a prokliknutých mailů
Pár týdnů používám neplacenou verzi Sidekicku, tedy bez napojení na finanční služby. Bezplatná verze je rovněž měsíčně omezena na 200 notifikací o otevření mailu nebo prokliknutí odkazu. Hlavní přehled nazvaný Stream ukazuje, kdo kdy otevřel vaši zprávu.
Je poněkud úsměvné, když vidíte, jak někdo daný mail otevře několikrát za den a teprve večer odpoví s tím, že se konečně dostal k přečtení zprávy. Sidekick mimochodem nenápadným zeleným řádkem sděluje, kolikrát byla daná zpráva zobrazena celkově.
Jednotlivá vlákna lze ztlumit, tj. nebudete na jejich otevření dále upozorňováni. U nějaké frekventované komunikace může být totiž neustále vyskakující hláška v rohu obrazovky otravná.
Stream lze přepínat mezi otevřenými zprávami, nepřečtenými a takovými, ve kterých někdo klikl na odkaz. Bohužel zde není vidět na jaký. Celkem by mě zajímalo, zda někdo klikne na odkaz na web v patičce, nebo si jen proklikne nějaký návod, co někomu pošlu.
Přehled Reporty zobrazuje jednoduchý graf se statistikou otevřených mailů a prokliků za poslední týden. Možná by nebylo na škodu interval trochu prodloužit a hlavně se zaměřit i na to, jaké odkazy byly prokliknuty.
Upravený Gmail v Google Chrome
Krom toho, že Sidekick změní tlačítko v Gmailu, přidá do Chrome ještě tlačítko do lišty, kterým si rychle zobrazíte základní přehled ze streamu, tak jako ve webovém rozhraní této služby. Pokud Sidekicku dovolíte napojení do Gmailového inboxu a adresáře, můžete sledovat statistiky i v něm.
Vypadá to tak, že v bočním panelu se vám při rozklepnutí nějakého mailového vlákna ukáže, kolikrát si kdo zprávu otevřel. Navíc se vám zde zobrazí i informace o dané firmě, ve které adresát působí. Totéž se zobrazí, když začnete psát novou zprávu (aneb, není adresát ignorant?).
Mimochodem, Sidekick vám rovněž sdělí, že si zprávu otevřel někdo, komu ji adresát přeposlal. Mnohdy přidá i jméno. Napadlo vás přemýšlet o tom, co se s vaší zprávou děje?
Sidekick doporučuji
Celkově hodnotím Sidekick jako povedený nástroj, který má slibný začátek. Určitě by to chtělo zamakat na reportech, aby je bylo možné využít i ve firmách, momentálně jsou příliš jednoduché.
Placená verze stojí 10 dolarů měsíčně na jednoho uživatele, což mi přijde pro firmy požadující statistiky při větším objemu mailů, docela malá částka. V přípravě je plánovač odeslání mailů, což se hodí všem, kdo by rádi odeslali zprávu jindy, než v okamžiku, kdy ji napíší.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
No zajímalo by mě, co na to legislativa. Na druhou stranu, pokud váš pošťák automaticky nezobrazuje obrázky v mailu, pak není způsob, jak by Vás to sledovalo.
Po pravdě řečeno, takovéhle špehování se mi hrubě nelíbí. Takže jsem rád, že Gmail odkazované obrázky stahuje na vlastní servery, což zvědavce odstíní od většiny informací, o které by stáli.