Jak na průzkum konverzní cesty v Google Analytics 4
Jak na průzkum konverzní cesty v Google Analytics 4
Google Analytics 4 vám sice zobrazí, jakým způsobem se uživatelé dostali ke stránce, kterou považujete za konverzní, ale příslušné nastavení je poněkud ukryté v již tak komplikovaném rozhraní průzkumů. Není však třeba se toho bát.
Zejména u firemních webů je zajímavé zjistit, jaká byla cesta uživatelů k určitým stránkám. Leckdy na základě takovýchto dat dojdete k nápadům, jak web upravit, abyste zvedli své konverze a návštěvníkům se s webem lépe pracovalo.
Konverzní stránka může být formulář, ale stejně tak si někdy budete chtít odpovědět na otázku, odkud se uživatelé proklikávají například k ceníku. Je průchod webem k cílové stránce nějak odlišný u uživatelů, kteří přišli přes vyhledávání, z newsletteru nebo ze sociálních sítí?
Vytvořte si nový průzkum
Snadno pochopitelné rozhraní v podobě reportů vám na zmíněné otázky v Google Analytics 4 (teď už prostě zase jen Google Analytics) neodpoví. Tato data získáte v druhé hlavní části „géáček“, a to v Průzkumech.
Přepněte se v pravé části do sekce Průzkumy a vytvořte nový Prázdný průzkum. Nějak smysluplně si jej nazvěte a upravte časové období, které vás zajímá.
Do dimenzí si přidejte položku Trasa stránky + řetězec dotazu a potvrďte tlačítkem Importovat vpravo nahoře.
Jako Metodu zvolte v druhém sloupečku Průzkum trasy, tím se vám do průzkumu doplní i nezbytné Metriky.
Teď přichází trik. Nezajímá nás průchod webem od vstupu k výstupu, ale naopak, co předcházelo zobrazení konkrétní adresy. Vpravo nahoře tedy klepněte na Začít znovu a pro volbu typu uzlu zvolte Koncový bod. Po klepnutí na něj vyberte z nabídky Trasa stránky a třída obrazovky.
Vyberte nebo vyhledejte stránku, která vás zajímá. V průzkumu se vám objeví úplně vpravo a kliknutím na ni si zobrazíte do předcházejícího levého sloupečku rozpad na adresy, které uživatelé navštívili předtím. Rovnou zde vidíte kolikrát.
Takto můžete jednotlivé položky rozklikávat, čímž si zobrazíte vždy další sloupeček vlevo s rozpadem předcházejících stránek vůči té, na kterou jste kliknuli.
Když vás zajímají odlišnosti v chování návštěvníků
Někdy je relevantní zjistit odlišnosti v konverzní trase a průchodu uživatelů na základě zdroje návštěvnosti. V průzkumech Google Analytics k tomu slouží segmenty. Aby se vám mezi nimi snadno přepínalo, využijeme před jejich vytvořením systém karet.
Nahoře nad průzkumem vám svítí název Průzkum trasy. Klikněte na šipku u něj a vyberte funkci Duplikovat. Poté to zopakujte.
Nyní budete mít tři stejné pohledy na průzkum trasy, aniž by bylo nutné je stavět znovu. Klikněte vždy do názvu karty a přejmenujte si je na Všichni návštěvníci, Vyhledávače, Sociální sítě.
Nyní je třeba návštěvníky odlišit, s tím vám pomohou segmenty. V první sloupci klepněte na + pro přidání nového segmentu a vyberte Segment uživatelů.
První segment si pojmenujte Z vyhledávačů a přidejte podmínku Médium relace s volbou organic.
Podobně vytvořte druhý segment, který nazvěte Ze sociálních sítí, přidejte do něj podmínku Zdroj relace a jako hodnotu zvolte v podmínce, že obsahuje výraz facebook. Pokračujte kliknutím na Nebo a přidejte ještě další Zdroj relace pro LinkedIn. Opakujte pro další sociální sítě.
Nyní pro kartu Všichni návštěvníci žádný segment nepřiřazujte, ale pro kartu Vyhledávače přetáhněte z levého do prostředního sloupečku segment Z vyhledávačů, podobně na kartě Sociální sítě aktivujte segment Ze sociálních sítí.
Nyní stačí jenom překlikávat mezi jednotlivými kartami v horní části přehledu a porovnávat si získaná data.
Průzkum vám po vytvoření zůstane k dispozici v knihovně, takže kdykoli se do průzkumů opět vrátíte, stačí si jej znovu rozkliknout a případně vyfiltrovat pro aktuální období.
Tip: Pozor, jestliže používáte Google Analytics s více účty, myslete na to, že průzkumy jsou uloženy jenom pro vás a ostatní uživatelé k nim nemají přístup. Ten jim udělíte tak, že v seznamu průzkumů kliknete na ikonku pro sdílení. Tím kolegům umožníte na průzkum koukat – nikoli ovšem měnit jeho nastavení.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu. Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.
Přidat komentář