Pokud jste si v Google Analytics aktivovali u Datového streamu Vylepšené měření, pak pravděpodobně statistiky vyhledávání na svém webu už sbíráte, jen možná netušíte, kde si je přesně zobrazit. V případě některých stránek je ale nutné začít tím, že upřesníte výchozí nastavení sběru hledaných výrazů.
Jak zapnout a nastavit sledování hledání v GA
Začněte tím, že si na svém vlastním webu zkusíte něco vyhledat. Podívejte se na URL adresu s výsledky vyhledávání. Pokud v ní objevíte něco jako ?q=hledaný_výraz, pak je pravděpodobné, že Google Analytics už hledání na vašem webu sledují. Rozpoznají jej totiž podle toho, že v URL adrese se z otazníkem vyskytují tyto výrazy: q,s,search,query,keyword. Google použije první, který z tohoto seznamu najde.
Pokud máte URL pro hledání odlišnou, jako třeba tu na Maxiorlovi /hledat?text=orel, je potřeba výchozí nastavení v GA upravit.
Tip: U výchozího vyhledávání v Drupalu je URL adresa /search/node?keys=drupal. Použitý výraz pro detekci hledání je tedy keys. WordPress používá vyhledávací adresu ve tvaru /?s=rozhledna. Jak vidíte, písmenko s je už ve výchozím nastavení GA4, takže to není třeba měnit.
Kde si prohlédnout statistiky vyhledávání v GA
Předpokládejme, že data máte nasbíraná, takže nastal čas si prohlédnout, jak často uživatelé interní vyhledávání na vašem webu využívají. Protože výchozí měření pro použití vyhledávače je událost, najdete to na starém známém místě:
Přehledy > Životní cyklus > Zapojení > Události, kde si rozklikněte událost view_search_result.
Jak na zobrazení hledaných výrazů v Google Analytics
Ve výše zmíněném reportu sice uvidíte počty hledání, ale chybí tam to zásadní. Co přesně uživatelé na webu hledali.
Vytvořte si vlastní Průzkum interního vyhledávání
Poslední možností, jak se na data z interního vyhledávání na webu v Google Analytics kouknout, je vytvoření nového Průzkumu.
Poznámka: jak vás možná napadlo, celá analýza interního vyhledávání je v Google Analytics založena na zobrazení stránky s výsledky vyhledávání. Používáte-li jakýkoli typ našeptávače na webu, je možné, že naměřená data budou velice nízká, protože uživatele uspokojí už výsledky v našeptávači. Pro měření toho, co lidé píšou přímo do hledacího políčka našeptávače, se už neobejdeme bez trochy kódu. O tom někdy příště.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář