Jistě dobře víte, že k tomu, aby se váš web objevil ve výsledcích hledání nějakého výrazu, je nutné, aby si vaše stránky nejprve prohlédl indexovací robot vyhledávače, jiný stroj aby výsledky jeho zjištění zpracoval, a aby je pak vyhledávač dokázal předat svým uživatelům, kteří hledají informaci vyskytující se i na vašem webu.
Nástroje Google Webmaster Tools a Live Search Webmaster Tools vám umožní mimo jiné sledovat, kdy se indexovací robot na vaši stránku podíval naposledy a jaký je stav indexování. To je užitečná informace, protože v případě, že robot stránku ještě nenavštívil nebo si nevšiml nejnovějšího článku, není nutné se zabývat tím, proč se stránka nezobrazuje ve výsledcích hledání. Důležitější bude zapracovat na tom, aby robot na stránku chodil častěji - takže časté aktualizace, zpětné odkazy atd.
Google Webmaster Tools - začínáme
Dovolím si tvrdit, že Google Nástroje pro webmastery, jak zní méně známý český název pro Google Webmaster Tools, jsou známější než jejich obdoby od Microsoftu. K plnému využití těchto pomůcek od Google budete potřebovat dvě věci. Tou jednodušší bude pro všechny jistě registrace a následné přihlášení údaji ke službám Google - pokud máte účet na Gmailu, pak máte automaticky přihlašovací informace i k ostatním službám Google.
Druhým, již o něco složitějším požadavkem, je ověření skutečnosti, že jste majitelem nebo správcem konkrétního webu. Bez toho totiž nebude možné sledovat podrobné statistiky. Po přidání nového webu do Google Webmaster Tools budete vyzváni k ověření výběrem jedné z metod. Nechcete-li na webu nic upravovat, vyberte si ověření pomocí souboru, v opačném případě můžete využít ověřování pomocí značek v kódu stránek.
Ověření pomocí souboru spočívá v tom, že vytvoříte prázdný soubor (v Total Commanderu třeba pomocí Shift-F4) s názvem, který vám Google sdělí a nakopírujete jej do kořenového adresáře webu. (Mimochodem, víte jak udělat z Průzkumníka Windows FTP klienta?) Poté v Google Webmaster Tools stisknete ověřovací tlačítko a získáte přístup ke všem dostupným informacím o svém webu.
Google Webmaster Tools - informace o webu
Základní stránka s přehledem informací o vašem webu vám sdělí, kdy váš web naposledy navštívil Googlebot - indexovací robot tohoto vyhledávače. Uvidíte zde informace o případných chybách na webu, které Googlebotovi ztěžují práci a vás pomohou posunout ve výsledcích hledání o několik příček dolů. Zejména dejte pozor na velký počet neexistujících stránek.
Z úvodních informací se přesuňte rovnou do kategorie Soubory Sitemap. Přidejte zde adresu na soubor/stránku obsahující mapu webu ve formátu XML. Co to sitemap je, jak jej můžete vytvořil v Drupalu a na statických stránkách nebo jiném publikačním systému najdete v mém starším článku Sitemap Generator - vytvořte si mapu webu online. Soubory sitemap podporuje mimochodem i český Seznam.
Doporučuji pravidelně sledovat informace o zpracování souborů sitemap a samozřejmě je pravidelně aktualizovat. V kategorii Diagnostika najdete podrobný přehled problémových stránek včetně data, kdy se je Googlebot pokusil navštívit. Pod diagnostikou se ukrývá také analýza obsahu s propisem problémů u značek META, nalezenými duplicitami názvu nebo přehledem stránek, které nelze indexovat.
Užitečná je statistika. Pomůže vám zjistit, jaké vyhledávací dotazy vedou k tomu, že lidé navštíví váš web. Zajímavý pohled na strukturu vašich stránek a na to, jak jsou pro vyhledávač optimalizovány, poskytne funkce Co vidí prohledávač Googlebot. Dále zde najdete grafy se statistikou procházení webu Googlebotem, odkazy na statistiky o indexování a počet odběratelů RSS zdrojů, kteří využívají některé čtečky od Google. Najdete zde také přehled o hodnotách Google PageRank - byť bez konkrétních údajů, ale jen ve formě slovního hodnocení.
Kategorie Odkazy vám sdělí, kolik odkazů vede na konkrétní stránky na vašem webu, jak máte vzájemně prolinkovány vnitřní stránky, nebo jak vypadají tzv. Vnořené odkazy, pokud je váš web zobrazen ve výsledcích vyhledávání.
Nejbohatší kategorií jsou Nástroje. Nechejte si analyzovat soubor robots.txt a podívejte se, zda je kompatibilní s Googlebotem a zda tento robot neignoruje některá z pravidel uvedených v tomto souboru. Robot.txt s informacemi o stránkách, které Googlebot nemá indexovat ani procházet, si můžete pomocí další funkce nechat vytvořit.
Pokud Google usoudí, že by rychlejší prohledávání stránek Googlebotem mělo nějaký význam, nabídne vám možnost tuto rychlost upravit. Určitě se podívejte na nástroj Nastavit preferovanou doménu. Pokud používáte u webu variantu s www i bez www a nemáte na serveru nastaveno přesměrování, sdělte zde vyhledávači, kterou z variant má používat. Rozšířené hledání obrázků pomůže s jejich lepší indexací - funguje však pouze pro anglické weby, navíc byste měli zvážit, zda zvýšení nároků na přenos dat díky většímu stahování obrázků z webu, bude mít odezvu také ve zvýšené skutečné návštěvnosti webu a například zisku z reklamy.
Jestliže jste z webu nějakou stránku odstranili a chcete sdělit Googlebotovi, aby ji nepočítal mezi nenalezené, pak použijte nástroj Odstranit adresy URL. Poslední funkce, Přidat miniaplikace, pak umožňuje přidat nástroje Google pro webmastery na vaši domovskou stránku.
Live Search Webmaster Tools
Také Microsoft a jeho vyhledávač Live Search nabízí nástroje pro správce a majitele webů. Postup práce s tímto nástrojem je podobný, jako u Google. Nejprve se musíte přihlásit pomocí svého Windows Live ID. Jakmile přidáte web, budete vyzváni k jeho ověření. Nejjednodušším způsobem, jak to udělat, je vytvořit soubor LiveSearchSiteAuth.xml, do něj zkopírovat obsah, který vám ověřovací mechanismus vygeneruje, a tento soubor pak nahrát do kořenové složky webu.
Live Search Webmaster Tools nejsou tak rozsáhlé jako nástroje od Google, ani nejsou v češtině, nicméně pro získání základních informací o tom, jak si váš web stojí ve vyhledávači Live Search, plně postačují. Na úvodní stránce Summary najdete informace o počtu oindexovaných stránek, poslední návštěvě indexovacího robota, hodnocení webu - domain rank a pětici nejúspěšnějších stránek na webu z pohledu Live Search.
V sekci Profile můžete upravit adresu k souboru sitemap.xml s mapou webu a svou e-mailovou adresu, na kterou vám Microsoft bude zasílat různé informace. Pod sekcí Keyword najdete políčko pro zadání klíčového slova. Live Search Webmaster Tools pak zobrazí stránky z vašeho webu, které tomuto klíčovému slovu odpovídají, včetně jejich hodnocení a data poslední návštěvy robotem. Je to mimochodem jeden z nástrojů, kterými si můžete ověřit, že v porovnání s Google nebo Seznamem je na tom Live Search minimálně pro české weby hodně zle.
Pokud chcete vědět, které odkazy směřující ven z vašeho webu návštěvníci nejčastěji využívají, pak se podívejte na žebříček Top Outbond Links. Podobně funguje žebříček Top Backlinks, který naopak zobrazuje odkazy, ze kterých přicházejí návštěvníci nejčastěji.
Poslední sekcí je Sitemap, kde můžete upravit adresu mapy webu. Live Search Webmaster Tools také dovede ověřovat kompatibilitu souboru robots.txt se svým MSNBotem. Pokud byste hledali nabídku pro výběr z webů, které v Live Search Webmaster Tools spravujete, tak na rozdíl od Google musíte použít odkaz Click to expand v levém menu.
Nezaměňujte s analytickými nástroji
Pokud jste získali mylný dojem, že Google Webmaster Tools a Live Search Webmaster Tools slouží jako alternativa k počitadlům návštěvnosti a různým analýzám (Google Analytics, Waudit), pak vězte, že jde o doplňky analytických služeb. I tak byste je ale měli pravidelně navštěvovat - informace o tom, jak si indexovací roboti poradili s vaší stránkou, jsou nezbytné k jejímu úspěchu a zařazení ve výsledcích hledání.
Nakonec bych vás rád upozornil také na článek Přidání odkazu do fulltextových vyhledávačů a na Tipy pro zvýšení návštěvnosti webu. Pro hnidopichy - ano, Live Search u nás zatím nemá takový význam, nicméně nikde není psáno, že je tento článek určen výhradně pro majitele česky psaných webů.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář