Jak víte, nejsem typický SEO specialista. Spíše jsem vývojář, tedy člověk stojící na „té druhé straně“, která SEO lidi moc nemusí, protože jí přinášejí jen samé potíže. Až na výjimky to tak ale jako vývojář nevidím. Jde nám ve výsledku o to samé. O spokojeného klienta s fungujícím a prosperujícím webem.
Ale SEO mě samozřejmě zajímá, už kvůli svým vlastním projektům. A proto pravidelně jezdím na různá setkání a akce s tím spojené. SEOloger mám asi nejraději. Sejde se tu parta fajn lidí, potkáte známé tváře z české komunity okolo SEO.
Třetí ročník SEOlogeru nabídl pět přednášek v odpočinkovém tempu hotelu Skalský dvůr na Vysočině. Využil jsem příležitosti vypadnout z Brna na Vysočinu a stavil se na pár zajímavých místech. Postupně je doplním do svého cestovatelského blogu Výlety 360.
A protože jsem posledně zjistil, že hotel nabízí i zapůjčení lodiček na přilehlém rybníku, neodolal jsem a v pátek před večeří jsem si trošku zavesloval. Hotel možná zvenčí nevypadá nejpůsobivěji, ale mohu jej doporučit jako perfektní klidné místo pro výlety do okolí. Uvnitř je čisto a příjemný personál.
Pojďme se ale věnovat jednotlivým přednáškám a zajímavým tématům, která na SEOlogeru naživo 2019 zazněla.
Nultá přednáška: degustace rumů
Tohle si nemohu odpustit. Ještě před sobotním povídání o SEO si pro nás Pavel v pátek večer připravil přednášku s degustací rumů. Včetně pití z limitované edice. Něco podobného bylo už loni. Ale pokud srovnám naučený (ale bezproblémový) přednes číšníka s Pavlovým zaujetím tímto nápojem, je to samozřejmě nebe a dudy v Pavlův prospěch.
Jeho až obsese rumem je fanouškům známá. Ale myslím to v dobrém. Kdyby nebyl specialistou na SEO, mohl by se z fleku živit povídáním o rumu. Velice zajímavé dvě hodinky utekly snad až moc rychle. Ochutnali jsme osm rumů z Alkohol.cz a jako specialitu nějaké pití ze supermarketu. Normálně bych asi rozdíl tak nepoznal, ale při přímém srovnání to tedy byla síla. Pokud chcete kvalitní alkohol, musíte si připlatit a jít ke specialistům.
Řízený rozvoj SEO u klientů
Vzhledem k páteční rumové degustaci začala první sobotní přednáška až v 11 hodin. I tak ji myslím slabší kusy nestihly… Před plátnem stál Michal Krutiš. Povídal o svých začátcích, kdy vyrostl na článcích od Roberta Němce a začínal v H1. Pokud jsem dobře slyšel, SEO jej baví, protože mu jde.
Moc dobře postřehl, že se při této práci řada věcí s každým klientem a každým projektem opakuje. A že klienti rozumějí cenám billboardů, rozhlasové či televizní reklamě, ale jakmile dojde na online, tak moc netuší. S tím se jim Michal snaží pomoci.
Chybí podle něj konference pro začátečníky, kteří se neustále objevují a budou objevovat. Takový manažer přijde například na přednášku o PPC. Dozví se tam spousty tipů o cloudových řešeních nebo atribučních modelech, ale jak postavit základ úspěšné PPC kampaně nikoliv. Přednášející si z problematiky vybírají jen zajímavosti, špeky. Já bych dodal, že mi to asi nevadí, spíše naopak, ale rozpaky začátečníka také chápu.
Další pastí pro nezkušeného manažera jsou sami specialisté. Častokrát totiž člověk přes SEO, PPCčkář nebo UXák nejdou ve shodě. Manažer, který tomu v lepším případě rozumí jen povrchně, jak pak zmaten. Jak se to má dělat? Kdy se co má dělat? Kolik času by to mělo zabrat?
Každý asi znáte nejrůznější checklisty, co by se mělo dělat při spuštění webu nebo v průběhu jeho života. Bohužel jsou dost často nekompletní a bez přesahu. Michal Krutiš proto připravil vlastní framework pro tyto činnosti a jejich koordinaci.
Projekt Marketingové mapy vám pomůže správně uchopit webový marketing a naplánovat jednotlivé aktivity s ním související. Není to obyčejný checklist, kde jen odklikáváte, co je už splněno. Využívá zralostní model (maturity model) určený pro projektové řízení.
První, co do map Michal připravil, byl seznam úkolů pro SEO, a to ve spolupráci s panelem odborníků, kterým důvěřuje. Každý z úkolů má číselné vyjádření zralosti, náročnosti a přínosu. Podle toho se můžete rozhodnout co a kdy naplánujete.
Myslím, že o tom nedovedu zatím dostatečně poutavě napsat, proto doporučuji na Marketingové mapy kouknout. Kromě SEO v nich časem najdete i PPC mapu a časem další věci. Základní verze je zadarmo.
SEO v affiliate v roce 2019
Po obědě následovala přednáška Milana Pichlíka. Řekl bych, že přednášet po obědě a udržet pozornost publika je asi to nejnáročnější, co může na podobných akcích být. Ale Milan to zvládl. Zakladatel AffiliateAgency.cz a fanoušek kryptoměn se s námi podělil o tipy, jak lze vydělávat na exspirovaných doménách nebo nakoupených webech.
Affiliate partneři jsou prý v SEO branži přehlížení. Také panuje povědomí o tom, že ve velké míře dělají tzv. black hat prakticky, tedy vychytávky pro zlepšení návštěvnosti z vyhledávačů, které nejsou úplně v pohodě.
Ovšem affiliáci se často potýkají s řadou věcí, která jde proti nim. Nefunkční či špatné tracking kódy provizních systémů, blokátory reklam, blokování cookies (třeba Safari blokuje cookies třetích stran). Část prokliků končí v černé díře, prodejce sice na nich profituje, nikoli však affiliate partner, který mu je přivedl.
Jednou z možností, jak si polepšit ve vyhledávači, je zvýšení počtu odkazů vedoucích na váš web. Co Milan zkusil nebo doporučuje?
- Přidejte příspěvek s nabídkou linkbuildingu do diskuze SEOlogeru na Facebooku
- Můžete napsat někomu článek na web výměnou za to, že si do něj přidáte vlastní affiliate odkaz
- Také klienti agentur často hledají affiliate partnery
- Mrkněte do skupiny Výměna odkazů CZ / SK
Milan taky zmínil lidi na Facebooku, kteří mají potřebu psát ke každému příspěvku, ale místo rady jen popichují nebo kritizují. Komunitě takový přístup zrovna nepomáhá.
Padla zmínka o tom, že konzultant by měl znát affiliate partnery svého klienta. Objevují se špatní konzultanti, kteří parazitují na značce, podávají nepravdivé informace nebo spamují diskuze.
Pozvolna jsme přešli k návštěvnosti webu. Podle Milana Pichlíka se SEO nemění a základní principy jsou už několik let stejné. Kvalitní obsah. UX. Technické SEO. Co se týče témat, doporučuje spíše obecnější, v SERPu pak zabodují na více klíčových slov. Měli byste aktivně objevovat nová témata, sledovat aktuální trendy. Vybudujete si tak silnější doménu.
Milan si myslí, že začínat dnes se zcela novým webem není dobrý nápad. Tak, jako je v jiných oblastech trendem recyklace, měli byste ji uplatnit i na webu. Navíc je internet každý den zahlcován zcela novým obsahem na WordPressech. Místo zcela nové domény a budování její síly a pozice ve vyhledávači zkuste koupit nějakou exspirovanou doménu. Odchytíte ji například na dAukce nebo Monitoruju.net. Podobnou službu nabízí i Subreg.
Při nákupu sledujte vhodné metriky, kterými už dávnou nejsou nějaké ranky. Přes archive.org mrkněte na původní obsah. Prohlédněte si odkazové portfolio takové domény, například přes ahrefs. Zjistěte počty organických klíčových slov a pozice.
Jakmile expirovanou doménu získáte, nepřesměrovávejte ji kompletně na homepage svého webu. Koukněte se opět na archive.org, doménu najděte a proskenujte například přes Screaming Frog. Získáte tak jednotlivé původní adresy a ty teprve přesměrujte na odpovídající stránky na jiném webu. Ne vše hromadně na titulku.
Zajímavým tipem je také nástroj Archivarix. Ten totiž dovede postahovat obsah původního webu na koupené doméně právě přes archive.org a vyrobí vám z ní buď HTML web nebo rovnou obsahem naplněný WordPress. Takto připravený web doplníte o Sitemapu a RSS, vložíte do Google Search Console a zjistíte, co se postupně dostalo zpět do indexu. Přidáte a vylepšíte obsah, web použijete jako mikrosajtu.
V této souvislosti mě napadá, jak je s podobným postupem kompatibilní autorské právo. Tipuju, že zrovna v pořádku to nebude.
A protože každého zajímá reálné využití nebo přínos, zmínil Milan něco konkrétního. Přes Archivarix získal původní obsah koupené exspirované domény, předělal ji na https, provedl redesign a přidal responzi a přepsal 408 existujících článků. To zabralo zhruba půl roku, web však zaznamenal nárůst návštěvnosti 657 %, bez využití linkbuildingu.
Řekl bych, že je to inspirace i pro ty z vás, kdo mají svůj skomírající web. Zkuste se mu věnovat.
Řeč se stočila ke klíčovce. Je jistě fajn, ale neřekne vám tak úplně, co chce návštěvník vidět. Onu přidanou hodnotu pro návštěvníka. Chce například video? Vždy se logicky zamyslete, co do obsahu přidat. Dobře s tím pracují například nejrůznější online kuchařky.
Několik dalších poznatků jen ve stručnosti:
- Dávejte si pozor na velké plochy textu s malým písmem. Rozbijte je.
- Je důležité, aby web byl hezký, ale není to ranking faktor. Obsah je stále král. Design ale působí to ale na přivedené čtenáře.
- Přestože je nejpoužívanější prohlížeč Chrome, odlaďte své weby i pro jiné.
- 94 % příspěvků na netu nemá ani jeden odkaz odjinud
- Články jsou drahé – publikujte je jenom na svém webu, jinde kupujte odkazy ze starých článků a ty nechejte původním autorem republikovat
- Odkazový mix doplňujte odkazy z diskuzí a komentářů
- Na rozdíl asi od většiny lidí v sále Milan Pichlík nemá Collabim a nesleduje v něm všechna klíčová slova
Na závěr jsme rozebrali budoucnost obsahových webů, která je podle Milana v pohodě. Google stále potřebuje obsahové weby, aby měl kde umístit svou reklamu.
Za mě byla tohle asi nejlepší přednáška z celého dne. Vidíte, že k ní mám také nejvíce poznámek. Líbila se mi její praktičnost.
Linkbuilding v roce 2019
Tomáš Osinek z eVisions Advertising přišel s přednáškou zaměřenou na linkbuilding a jeho stav v letošním roce. Jde o téma, které tvoří většinu náplně jeho pracovní doby.
Téma mě zajímalo, protože budování sítě odkazů je oblast, ve které tak trochu pokulhávám. Bohužel se z něj vyklubala asi nejslabší přednáška celého dne. Podle mě to Tomáš nezvládal, nadmíru z něj znělo eeee a většinu doby koukal do plátna místo na diváky.
Pár zajímavých postřehů jsem si ale poznačil. V jejich agentuře měli dělat linkbuilding v Maďarsku. Najali si na to se souhlasem klienta švédskou agenturu. Ta si najala někoho z Indie. Ten samozřejmě neuměl maďarsky a najal si místního. No a ten Maďar se spojil rovnou s oním klientem, protože mu cosi nebylo jasné.
Nevím tedy, jak to v agenturách dělajících mezinárodní linkbuilding chodí, ale tohle mi nepřijde jako optimální řešení… Chápu, že pro zahraniční věci je potřeba jiný odborník, ale tak snažil bych se najmout rovnou někoho v dané zemi a ne přes x prostředníků a půl zeměkoule.
Přes záplavu grafů jsme se dostali k číslům:
- největší rozpočet na čas věnovaný měsíčně linkbuildingu – 80 hodin, průměr je 20 hodin
- v korunách nejvíce 100 000 Kč měsíčně, v průměru 6 000 Kč měsíčně
- průměrná cena odkazu u nás v roce 2018 – 2 300 Kč, vs, 1 400 Kč v roce 2014
Ceny odkazů v cizině:
- 8 710 Kč v Německu
- 5 890 Kč v Rakousku
- 8 840 Kč ve Švýcarsku
- 2 440 Kč na Slovensku
- 4 060 Kč v Polsku
Kupovat či nekupovat odkazy? Jsou spekulace nakolik fungují a jak je Google filtruje. Podle Tomáše se jim ale dnes nevyhneme. Placené odkazy mají smysl také v případě, že klient nespolupracuje nebo nemá aktiva pro získání zpětných odkazů zadarmo.
Hodně webů dnes spadá pod mediální domy a ty se snaží cenu vyšroubovat. Jak se tomu bránit? Jednejte přímo s majitelem webu, neprozrazujte značku dopředu, nabídněte propagaci, dělejte ze sebe chudáka, slibte další spolupráci do budoucna, i když to nebude pravda.
Tady bych jen dodal, že z pohledu majitele webu se mi takové „vychytávky“ tedy výrazně zajídají. Ale zkouší to na mě dost lidí tímto stylem.
Sedmero pravidel pro hodnocení kvality odkazu:
- Viditelnost domény
- Počet a kvalita referenčních domén
- Počet odchozích odkazů
- Aktuální obsah a uživatelé
- Tematická relevantnost
- Indexace
- Do follow
Na závěr jsme si povídali o metodách získávání zpětných odkazů:
- link reklamace
- výměna obsahu – přes tři strany a vyhnutí se reciprocitě
- mediální partnerství
- napsali o nás, egobaiting
- sponzoring, barter
- broken linkbuilding
- infografiky
- guest blogging
- partnerská síť
- spolupráce s blogery, hlavně s mikroblogery
Asibych k tomuto tématu přidal pěkný článek od Lady Virtual, tedy Linkbuidling v praxi. Objevil jsem jej po přednášce na pokoji. Zmiňují tam tyto i řadu dalších praktik.
Google Sheets + Apps Script
Poslední z přednášek patřila Zdeňku Nešporovi. Buď jsem nedával pozor, nebo se opravdu jako jediný nepředstavil a neměl ani úvodní slajd s názvem přednášky. Možná mám malý rozhled a měl bych jej znát, protože jeho jméno je něco jako Pavel Ungr či Marek Prokop. Nevím. SEOloger Zdeňka anoncuje jako specialistu se zaměřením na technické SEO a průchodnost webů.
A to technické zázemí bylo znát. Tahle přednáška totiž byla spíše technického rázu. Žádné povídání, ale ukázky kódu. Zdeněk má vychytané udělátka pro práci na menších projektech.
Souhlasím s ním, že pro malé weby je platba za všechny ty SEO nástroje nereálná. Bohužel častokrát i SEO specialisté chtějí po klientech je platit, protože si nechtějí rozšiřovat tarif třeba jen kvůli monitoringu pětice odkazů navíc.
Pěkné číslo. Když si zaplatíte Screaming Frog, Collabim, Marketing Miner, ahrefs a Mailchimp, jste v tom za rok s 47 760 Kč, jen to hvízdne. Pak už stojí za zvážení, zda něco nepořešit jen pár skriptíky.
Jako praktickou ukázku Zdeněk přinesl skripty pracující s Google Drive, tabulkami Google Sheets a Apps Scripts. Poslední jmenovaný je jazyk vycházející z JavaScriptu a rozšiřující jej o integraci do nástrojů Google. Dokumentaci najdete na developers.google.com/apps-script.
V tabulkách Google máte k dispozici editor skriptu v menu Nástroje. Tam můžete začít s experimenty. Zdeněk nám ukázal import HTML a XML do tabulky spolu s jejich rozkouskováním. Snadno tak načtete mapu jiného webu a ze stránek vyzobete jejich titulky, popisky, nadpisy a další prvky.
Ukázali jsme si také sledování přítomnosti odkazů na stránce. Hodí se v případě, že někde zaplatíte nebo vyměníte odkaz. Nepotřebujete jej tak sledovat v Collabimu. Příslušné ukázky najdete na následujících odkazech:
- bit.do/sheet-1
- bit.do/sheet-2
- bit.do/sheet-3
- bit.do/sheet-4
Coby vývojáře mě tato přednáška hodně zaujala. V následné diskuzi pak padla připomínka, že pro velký objem dat už to ale není vhodné řešení, protože tabulky Google takovou zátěž neunesou. Na druhou stranu se mi líbí, co vše je možné s nimi zvládnout.
Panelová diskuze
Na závěr se vždy těším. Tedy ne, že bych měl přednášek po krk. Byť je SEOloger celý takový neformální, panelovka to jen podtrhne. Sice padl návrh, že ji zrušíme ve prospěch diskuze u piva, ale naštěstí se to neujalo.
Moderování se ujal Filip Podstavec z Marketing Mineru. Prvním tématem byl Discovery Feed tvořící u některých webů až desítky procent návštěv z Googlu. Jak se do něj dostat? Začněte s registrací webu do Google News.
Jaroslav Hlavinka ze Seznamu zmínil hezký obrat „zkuste si vyseznamovat“. Přidali k výše uvedenému i zmínku o podobné věci na titulce Seznamu. Tam už je o poznání horší se dostat, vyžaduje to mít všude jen Sklik a spoustu dalších kritérií.
Jak na úspěšný článek? Máte téma, které potřebujete komplexně pokrýt? Například Pavel Ungr jej zadá do vyhledávače, projde prvních deset výsledků, zjistí společné rysy, udělá si osnovu, k zjištěnému přidá trochu vlastního obsahu, typově se jej snaží udělat co nejrozmanitější. Tu video, tu citace atd. Pracuje s prvkem „Lidé taky hledají“.
Ostatní doporučují dát první dva tři výsledky do ahrefsu a zjistit, na jaká klíčová slova se zobrazují. Dobrým nápadem je také určitá standardizace redaktorské práce, aby správně pracovali s klíčovými slovy, citovali vhodné zdroje a napomohli zobrazení v rozšířeních SERPu u Google. Mrkněte při psaní článku i do zahraničí, jaká související témata s ním řeší.
Jakmile článek připravíte, zkuste do Google zadat site:domena keyword, tedy např. site:maxiorel.cz seologer. Rychle tak najdete starší články na dané téma, do kterých na ten aktuální vložíte odkaz. Případně zjistíte, že píšete duplicitní článek.
Zkuste používat i kotvy v rámci stránky, opět se vám mohou promítnout v SERPu. A pohrejte si s emoji v meta description. Příkladem budiž Alza používající ikonku zeleného zatrhovátka.
Určitě nezapomeňte na boxík s profilem autora. Zvláště od doby, kdy Google pro některé typy článků vyhodnocuje odbornost jejich autora.
Diskutující se krátce dotkli rychlosti načítání. Nejdůležitějším ukazatelem je podle nich Time to interative.
Potom se diskutovalo o stránkování. Pro mě, stejně jako pro některé přednášející, byla nová informace o ignorování atributů rel=“next“ či rel=“prev“ ze strany Google. Řada lidí věnovala peníze, čas a energii k tomu, aby to do webu implementovala. Z Google přitom nedávno vypadlo, že už několik let tyto ukazatele ignoruje.
Jak stránkování tedy správně řešit? Používejte samozřejmě odlišné URL, do titulku přidávejte například Strana 2, Strana 3 atd., ve stránkovači dávejte odkazy na pár prvních stránek, ideálně i prostřední a pár posledních. Vždy určitě na první a poslední stránku. Tak, aby crawler neměl problém všechny stránky objevit.
Rozhodně nepoužívejte noindex follow pro další stránky ve výpisech, je to škoda. Ovšem třeba popis kategorie článku dávejte jen na první stranu výpisu. Vyhnete se problémům s duplicitou.
Co se týče JavaScriptu, implementujte jej tak, aby stránkování fungovalo i bez něj. Crawler jej nespustí a přitom nevhodná implementace může zabít průchodnost webem. Pro zobrazení, co vidí třeba robot Google dejte do hledání cache:url.
Hlasové vyhledávání se zatím moc neřeší a v nejbližších letech nebude v češtině zásadní téma. Věnujte se více kontinuálnímu SEO namísto jen čistě technickému a analýzám. Poslední zmínka se týkala Edge SEO. Trendu, kdy s použitím CDN jste schopni měnit výstup z webu, aniž by jej bylo nutné přeprogramovávat. Vývojáři asi nebudou rádi, protože pak nejsou zodpovědní za to, co leze z webu ven. Marketéři si ale mohou snadno udělat A/B testování i bez čekání na programátora.
A to je z mých poznámek vše. SEOloger 2019 opět hodnotím jako úspěšný. Až na jednu výjimku zde byli schopní řečníci, kteří se nebáli publika, nepoužívali ve větách vatu (jakoby, víš co…). Tak snad se sejdeme opět za rok.
A jaké byly předchozí ročníky?
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Díky. Říkají mi grafoman ;-) Určitě by to šlo napsat stručněji, přehledněji a loni jsem to zvládl i rychleji.
Diky za spisanie, keby este pribudli slide decky tak by to bolo nejlepsie :)
Pavel je určitě postupně přidá sem https://nazivo.seologer.cz/jaky-byl-seologer-2019/
Ahoj, pěkný shrnutí z povedené akce. Děkuju za zmínku. Je to pro mě nakopnutí, abych článek co nejdříve aktualizovala. :)
Rádo se stalo Míšo :)
Diky za super shrnuti akce. Na pristi rocnik musim take dorazit.
Paráda, už se těším na příští rok, snad mi to taky vyjde, moc rád bych se tam taky podíval.
No, tomu tedy říkám podrobné shrnutí a ještě tak rychle po akci, super ;-)