SEO nástroje? Používám téměř výhradně jen data ze Search Console

Moje sociální sítě jsou plné nejrůznějších doporučení na pluginy pro WordPress, levné i drahé SEO nástroje, zaručené tipy na zlatý poměr klíčových slov v textu a podobných kouzel. Já na to jdu trochu jinak. Myslím, že drtivé většině provozovatelů webu stačí Google Search Console.

Neříkám, že nástroje pro SEO analýzy a pro sledování pozic klíčových slov, nemají své místo na slunci. V řadě případů si je však uživatelé platí jen proto, že se to prostě tak dělá. Podobně mají na webu Google Analytics, aniž by byli schopni z nich vyhodnotit cokoli smysluplnějšího, než je počet denních návštěv. Ten je navíc zkreslený a měří jen lidi, kteří s tím dali souhlas.

Jsem toho názoru, že místo ládování údajů do specializovaných nástrojů, výběru klíčových slov, která budete sledovat, a neustálých měsíčních poplatků, si úplně v pohodě vystačíte s bezplatným nástrojem. Ano, na mysli mám u běžné veřejnosti občas opomíjenou Google Search Consoli.

Search Console vám neodpoví, o čem máte psát příští článek na blog. Neřekne vám, jak si váš web vede na Seznamu. Nezjistíte, kde vám chybí vyplněný meta description. Zato vám zobrazí všechna klíčová slova, pro která se objevujete ve výsledcích hledání na Google. Nemusíte je zadávat, jsou tu, včetně historických pozic a přivedené návštěvnosti.

Image
Report R Studio
Aktuální podoba reportu nad daty ze Search Console, se kterým nejčastěji pracuji

Najdete v ní samozřejmě spoustu dalších věcí i pro technické zhodnocení webu a měl by tam koukat pravidelně váš webmaster. Tady se budu věnovat jenom datům týkajícím se návštěvnosti.

Vyhodnocení návštěvnosti a pozic klíčových slov pomocí Search Console

Po prvním přihlášení do Search Console je nutné přidat web a ověřit jeho vlastnictví. Pokud už máte nasazeny Google Analytics, je to jen otázka několika kliků. Pokud ne, musíte na web nahrát nabídnutý soubor nebo přidat značku do metatagů. Jakmile Search Console začne sbírat data, je možné začít s vyhodnocováním.

Začátečníkovi toto podle mě bohatě stačí, aby si uvědomil, jak dále pracovat s existujícím obsahem na svém webu. Vždy je jednodušší vyladit už existující než stavět nové.

Image
Google Search Console
Google Search Console

Tip: na vlastních projektech si mohu dovolit, že píšu jen o tom, co mi přijde užitečné pro ostatní. Nehoním se za klíčovými slovy, nežádám AI o tisíce témat, která bych mohl dát na blog. Nevyrábím balast jen pro návštěvnost, píšu především pro lidi a pokud je to zaujme, doladím obsah i „pro vyhledávače“, abych přivedl další návštěvníky. Nikdy naopak. Ale chápu, že v reálném světě máme něco jako marketing.

Data ze Search Console jsou fajn. Zobrazení už moc ne

Jednu výhodu specializované SEO nástroje zobrazující pozice klíčových slov ve vyhledávači mají. Zobrazení zlepšení či zhoršení pozic a trendů v návštěvnosti je tam trochu přehlednější než v Search Consoli, pokud budete koukat na porovnávání různých období.

Já to dříve řešil pomocí Google Data Studia, nyní nazvaného Looker Studio. Moje oblíbená šablona je GSC Dashboard. Stačí si v ní vybrat web, který máte v Search Consoli, zvolit období a automaticky vám porovná vývoj klíčových slov i přivedenou návštěvnost na jednotlivá URL. Podobně funguje také šablona [Catchr]Template Google Search Console. Nemusíte nic programovat.

Image
GSC Dashboard s daty ze Search Console v Looker Studiu
GSC Dashboard s daty ze Search Console v Looker Studiu

Reporty z dat Search Console pomocí R Studia

Já ale programátor jsem, tak mi to nedalo a rozšířil jsem si skripty v jazyku R a R Studiu tak, že data ze Search Console stahuju do vlastních reportů. To, co původně vzniklo jako zábava o víkendu se mi stalo každodenním SEO pomocníkem. Po letech jsem totiž dospěl k tomu, že pro své SEO účely mi stačí jen lepší zobrazení dat ze Search Console, konkrétně:

  • Prokliky, zobrazení a pozice
  • Srovnání s předchozím obdobím
  • Srovnáním s tímtéž obdobím meziročně
  • Zobrazení trendů přímo u dané hodnoty a ne v samostatném sloupci ala Search Console
  • Rychlé filtrování
  • Dva stejné přehledy. Jeden pro klíčová slova a jeden pro URL adresy

S kolegou Ivanem Kebelešem jsme tomu dali vizuál, který používáme v agentuře Lesensky.cz a mám tak nástroj, který mohu používat i pro klienty.

Jak s tím pracuji? Častěji si otevírám klíčová slova, protože vím, kam na webu směřují. Vyfiltruji si téma stránky, kterou se chystám vylepšit. Například pro článek o MD5 zadám tento výraz do filtru a vidím všechny kombinace výrazů, pro které se ta stránka kdy objevila v Google. Primárně mám seřazeno dle počtu zobrazení. Je-li někde výrazný pokles, snažím se jej zvrátit.

Někdy takto rychle zjistím, že pro nějaký výraz se můj článek ve vyhledávači už vůbec neobjevuje, přitom před rokem nebo ještě třemi měsíci přiváděl třeba zajímavou návštěvnost. Hned se pustím do nápravy.

Image
Aktuální podoba mého reportu z R Studia
Aktuální podoba mého reportu z R Studia

Velkou výhodou je, že nemusím ty výrazy nikde sbírat, generovat a ládovat do sledovacích nástrojů. Mám je tu automaticky od Search Console.

Poznámka: Nápad na tento report jsem dostal po vytvoření grafů ukazujících vývoj návštěvnosti z Google ve formě grafů se zaznamenáním změn v algoritmu Google. I to jsem měl v Rku a celý postup, jak si něco takového vyrobit jsem zmínil v článku Jak vytvořit v R graf s počty impresí v SERPu a zaznamenanými Google Core Updaty. A protože už jsem data ze Search Console měl načtená, stačilo jim dát ještě formu tabulky.

Ano, můžete říct, že v Looker Studio by to bylo lepší, bylo by to online a hned. V R Studiu musím skript spustit a report vyrobit. Po pravdě, nevadí mi to. Ty výstupy ze Search Console nepotřebuji každý den, stejně mi denní sledování propadů a vzestupů pozic ve vyhledávači nedávají smysl a neumím na to reagovat. A pokud jde o sdílení reportů klientům, ve skriptu mám po vygenerování HTML souboru jeho automatický upload na Dropbox, kde nahradí předchozí verzi. Prohlížet lze přímo v něm.

Nejnovějším vylepšením, které v reportu chystám, je vysunutí vybraných klíčových slov a adres na začátek reportu a jejich zvýraznění. Chci si tak označit, kterým stránkám a výrazům jsem věnoval péči, abych mohl lépe sledovat, jak se jim daří a nemusel si je pamatovat. Ale zatím nevím, zda se mi to v praxi osvědčí. Nechci jednou skončit u tabulky, kde bude zvýrazněna skoro polovina záznamů.

Poznámka: Aby to nevypadalo, že nic jiného vůbec nepoužívám. Není to tak docela pravda. U některých webů využívám jako nástroj pro kontrolu technického SEO, fungování odkazů a vlastně i kontrolu editorů pracujících s obsahem na webu nástroj Ahrefs. Vystačím si zatím s jeho bezplatnou verzí.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru