Když jsem o akci dával vědět několika přátelům, dostal jsem informaci, že je to celé nějaké moc technické. „Jakejsi“ AMP a linkbylding autrýč, kdo ví, co to je. Mě to neodradilo a hned jak se otevřela registrace, přihlásil jsem se.
Musím Pavla pochválit za to, že registrace byla otevřena poté, co byl uveřejněn program. Současné trendy velí přesný opak. Vybrat prachy a až poté hledat spíkry a vymýšlet, co vlastně lidem naservírovat. Myslím si, že je férovější přístup, který byl zvolen na SEOlogeru. Žádný zajíc v pytli.
Hotel Skalský dvůr – výborné místo pro konference
Druhá pochvala je za výběr místa pro setkání. Akce se podruhé konala na stejném místě. Hotel Skalský dvůr uprostřed lesů na Vysočině nenabízí žádné vyžití v okolí, jako by tomu bylo ve městě. Myslím však, že to nikomu nechybělo. Televizi, internet, chlast i výlety do přírody tu najdete.
Já si užil především vycházky okolo přilehlého rybníka na Bystřici. Personál hotelu je příjemný, ochotný, jídlo výborné, hotel z dob minulých byl rovněž „upgradován“ do moderního hávu. A díky atmosféře vlastně ani nemáte nutkání koukat, jestli je vše podle moderních designových pouček nebo ne. Fotky z okolí hotelu najdete na mém Instagramu.
V pátek večer někteří z nás zašli na ochutnávku jihoamerických rumů a v sobotu dopoledne se všech 57 SEO specialistů z celé ČR (tedy ti, kteří to v pátek večer nepřehnali) setkalo u přednášek.
Přednášející na SEOlogeru naživo
Čtyři přednášky a závěrečná panelová diskuze daly nahlédnout pod pokličku pracovních postupů nejen SEO specialistů a poodhalily trendy v SEO, které fungují za oceánem. A také to, co nás tu časem čeká.
PPC pro SEO lidi
Ludmila Navrátilová z agentury RobertNemec.com přišla s bleskurychlým představením praktických tipů při zadávání a správě PPC kampaní. Chvílemi jsem nestíhal všechno pobrat, určitě jsem si ujasnil, že tomuto oboru se věnovat nechci. Přednáška jako taková ale byla zajímavá, Lída nenudila zbytečnou vatou a vycpávkovými slovy.
V kostce: Sledujte recenze firmy, např. na srovnávačích cen. Proklepněte konkurenty. Screaming Frogem či v Majestic SEO. Ve statistikách aukcí v AdWords lze vidět, kdo inzeruje na daná klíčová slova (pokud jsem to správně pochopil). Seznam.cz říká remarketingu retargeting. Propojte si AdWords se Search Consolí, inspirujte se pro meta popisky.
Linkbuilding outreach, ktorý (ne)funguje
Stejně jako pořadatel akce, ani já jsem netušil, co si pod pojmem linkbuilding outreach představit. A jak se ukázalo, podobnými cizími pojmy byla přednáška doslova nabitá. Gabka Koščová ze Spotibo pracovala dva roky v Německu a zjevně načichla cizími termíny tak moc, že už nerozlišuje, když mluví více anglicky, než slovensky. Docela mi to lezlo na nervy, stejně jako zbytečná hustota anglických slov v češtině. Mimochodem, její kolega ze Spotibo podobný problém při panelové diskuzi neměl. A to se přitom orientují hlavně na zahraničí.
Na druhou stranu, bez ohledu na formu, obsah přednášky mi dal spoustu tipů. Linkbuilding outreach je oslovování jiných webů spojené s propagací vašeho nového obsahu s cílem získat zpětný odkaz. Také jsem zjistil, že otravné připomínky, zda mi žádost o odkaz dorazila, se nazývají follow up maily. Vzhledem k tomu, kolik mi jich na Maxiorla chodí, mě napadá jiné anglické slovíčko na f k jejich pojmenování…
Nicméně pár bodů: obsah, který chcete propagovat, musí být samozřejmě linkuchtivý (tu vlastně Gabka naopak přišla s krásným českým / slovenským slovíčkem). Musíte druhé straně říci, jaký z toho bude mít užitek. Je třeba otestovat strategie a persony, přestože je to jak z nudných pouček. Než začnete článek psát, rozmyslete si, jaký typ obsahu chcete vytvořit, od koho budete chtít získat odkazy, na jaké země se zaměříte, jak budete druhou stranu motivovat, jak ji najdete, jaký bude postup pro oslovení a jak bude vypadat e-mail s oslovením.
Gabka používá pro získání potenciálních zdrojů Marketing Miner (pro získání mailových adres) a Ahrefs, výsledky pročistí od velkých webů a odpadu (TrustFlow a Domain Autority < 8). Oslovované kontakty dělí podle priority a důležitosti do tří úrovní, té nejdůležitější se snaží e-maily personifikovat co nejvíce. E-mail s oslovením by měl dát najevo, že jsme si o daném člověku něco zjistili. Načasování je obvykle důležitější než kvalitní obsah. A follow up e-mail se vyplatí, řada lidí je prostě zaneprázdněná a díky připomínce na žádost o odkaz minimálně odpoví.
Během přednášky padl dotaz, zda díky ní získají odkaz na Spotibo. Jestli čtete tyto řádky, tak už odpověď vidíte. Byť bych tedy byl rád zařazen do té vysoké priority s nabídkou, že výměnou za odkaz získám návštěvnost ;-)
Novinky v AMP
Technické věci mě jako programátora webů velmi zajímají. I když SEO nedělám aktivně, měl bych jako kvalitní vývojář problematice rozumět, znát aktuální trendy a dodávat takové výsledky své práce, aby si nad ní pak najatý SEO specialista neřekl: „prokryndapána, co to má být?“
Pavel Ungr přišel s rychlou rekapitulací AMP, tedy Accelerated Mobile Pages. Projektu od Google, který má ambice zrychlit načítání webů na mobilních zařízeních. V podstatě vytváříte druhou verzi webu, momentálně se značným omezením funkcionality i vzhledu, výměnou za rychlost.
AMP je asi tři roky stará záležitost používaná na 2 miliardách stránek a 900 tisících doménách. Údaje z roku 2017. Po odezvě jednoho z účastníků s tím, že vývoj AMP verze na jednom projektu trval řádově stovku hodin, což ne každý klient je ochoten zaplatit, padl dotaz na zmíněná čísla. Tedy kolik z 900 tisíc domén podporujících AMP běží na WordPressu, kde je to záležitost zapnutí pluginu.
Významné plusy AMP – rychlost, rychlost, rychlost. Cache na serverech Google a přednačítání v telefonu, zatímco ještě koukáte na výsledky hledání. Teoreticky by to mělo zvyšovat CTR, několik studií ale hovoří o opaku.
Významné zápory AMP – musíte mít vlastně druhou kopii webu, což není vždy jen otázka zapnutí pluginu, pokud nemáte WordPress. Vzniká druhá adresa pro jednu stránku, což se někdy může projevit ve sdílení právě ní, místo hlavní adresy. Dvojnásobek adres na webu tak může vyžírat crawl budget, čas, který na vás vyhledávač má.
Podpora AMP zatím podle Google není hodnotící signál. Pár čísel: na blogu atmosfera.bellarose.cz se Pavlovi po nasazení podařilo zvednout nárůst organické návštěvnosti o 568 %, nárůst organiky z mobilu o 794 %, snížit míru opuštění stránky o 21 %, vracející se návštěvníky o 673 % a mobilní CTR z 2,8 % na 3,5 %. Zároveň ovšem poklesl čas na stránce o 28 %.
Kratší doba, kterou návštěvníci stráví na webu s AMP může být dána prostě rychlostí naservírování obsahu. Úžasný nárůst dalších metrik pak samozřejmě může být ovlivněn dalšími úpravami, to Pavel nepopíral.
Tip: AMP najdete na příklad na wordpressovém webu HWCooling.net, se kterým jsem pomáhal. Zkuste si některý z jeho článků dohledat v telefonu na Google.
Druhou část přednášky o AMP si vzal na bedra Martin Michálek. Stejně jako Pavlovo vystoupení, i toto byla výborná přednáška. Kdo jste je někdy viděli či byli na jejich školení, dáte mi za pravdu. Jsou to zkušení řečníci. Ale zpět k AMP.
Tato technologie vás trochu sváže. Vnutí vám vlastní UI, vlastní javascriptový framework, na svoje měřidla a další skripty zapomeňte. Kromě několika velkých reklamních sítích se rozlučte s reklamními plochami. CSS se musí vejít do 50 kB, všechno je optimalizované „by design“. Příkladem budiž automatický lazy loading. Jak jsem už zmínil, stránka v AMP je hostována na serverech Google a při koukání na SERP se přednačítá na pozadí. Proto je její zobrazení tak bleskurychlé.
Martin uvedl několik čísel ze SpeedIndexu. Ten by měl být ideálně pod 1500, chcete-li svůj web považovat za rychlý a optimalizovaný. Čísla hovoří o nasazení AMP na zmíněný blog Bella Rose a na známý kulinářský blog pana Cuketky. Měřeno pomocí WebPageTestu s 3G slow:
- Responzivní web bez AMP: 22 885 a 12 971
- AMP: 9 467 a 15 722 (tedy samotné AMP nemusí znamenat rychlejší web)
- AMP hostované na Google: 6 951 a 11 660 (řešeno metatagem, který řekne Google hostuj to)
- AMP na Google a preload: 274 a 163 (tedy největší benefit AMP)
Díky preloadu je tak AMP neskutečně efektivní, bez něj nemáte prakticky šanci na takto nízká čísla web dostat. „AMP je rychlý web pro blbý“ podle Pavla Ungra. Něco na tom bude. Optimalizaci rychlosti tu máte jaksi v ceně.
Novinky v AMP:
- AMP stories – něco jako Instagram stories ve světe AMPu, viz g.co/ampstories (otevřete na mobilu)
- AMP pro email – zatím není v provozu, ale vypadá dost dobře, mohla by to být revoluce v newsletterech. Umožní jejich interaktivitu.
- AMP pro eshopy – něco jako u článků, do budoucna by se mohlo využít Payment Request API pro rychlý nákup
- AMP jako základ pro Progresivní Webové Aplikace
SEO v zahraničí
Novinky i praxi ze zahraniční práce v oblasti SEO představil na dálku z Kanady Robin Rozhon. Kvalita signálu sice klidnému poslechu moc nepřála, ale přesto se i po skončení přednášky snad všichni bavili o jejím obsahu než o kvalitě zvuku. Takže vlastně jediný rejpal jsem já s tímto odstavcem.
Ale k tomu obsahu: je určitě fajn si sundat klapky z očí a mrknout se, jak to dělají jinde. Nemyslím tím motivace lidí z pořadu Výměna manželek, ale práci v různých oborech u nás a v zahraničí. Poznatky Robina Rozhona byly rozhodně zajímavé.
Snad nejvíce ohlasů vyvolaly ukázky, co všechno se objevuje v SERP snippetech v americkém a kanadském Google. Jen to potvrzuje politiku uspokojit klienta už na Googlu, protože jeho uživatel je jeho klient. Nikoli tvůrce webu. Navíc to Googlu usnadňujeme strukturovanými daty, která si vyzobe z webů a pak je zobrazuje uživatelům přímo na svých stránkách. Dá se tedy očekávat snížení návštěvnosti v řadě oblastí.
Zajímavé byly Robinovy poznatky z práce pro EA a především pro MEC. Práce ve vícejazyčném kanadském prostředí navíc s různými zvyky a pojmy.
Panelová diskuze
K Pavlovi, Gabce a Lídě se přidal Janko Januška ze Spotibo a Zdeněk Dvořák (Linki). Moderování se ujal Filip Podstavec z Marketing Mineru a během večerní hodiny a půl jsme si poslechli celou řadu inspirativních tipů a názorů.
Například první věci, které přednášející kontrolují z pohledu SEO u webů svých klientů: zda chodí lidi z organiku, jak vypadá sitemap, co o webu poví Screaming Frog a Search Console, jak vypadá indexace, kolik je tam stránek. Janko zmínil pohled na případnou manuální penalizaci v Search Consoli.
Po jednorázové úvodní analýze následuje kontinuální práce. Je určitě dobré nastavit si automatické reporty, například na meziroční poklesy v Google Analytics. Na hlídání technických aspektů SEO je dobrý ContentKing a StatusDroid. Kontinuální práce je také o neustálém hledání příležitostí. Stanovit si plán práce, co udělat, vyhodnotit a vylepšit. A pořád dokola. U vyladěného webu či eshopu je dobré sledovat nové dotazy v našeptávačích coby příležitost pro nové pokrytí obsahem.
Z hlediska linkbuildingu padl tip na využití sekce Napsali o nás, kterou má hned celá řada firemních webů.
Z top nástrojů, které přednášející používají: Marketing Miner, Open Refine, Search Console, Ahrefs, Screaming Frog, Collabim, Majestic SEO a Spotibo.
Mluvilo se také o hlasovém vyhledávání. Celosvětově představuje 20 % dotazů, v Česku má a bude mít pomalejší nárůst. Obecně se Češi bojí či spíše stydí mluvit na věci.
Celkový dojem ze SEOlogeru naživo
Je toho mnohem více, co na SEOlogeru zaznělo. Nechci těmito zápisky duplikovat prezentované informace. Ale určitě po zkušenosti se SEOlogerem 2018 i předchozím 2017 doporučuji sledovat Pavlův Twitter i blog.
Bude-li akce i po třetí, za což bych byl velmi rád, určitě se přihlaste. Nemusíte být vyloženě SEO specialista profesí, aby vám den přednášek a vlastně víkend plný setkání s ostatními podobně švihlými lidmi od webů byl přínosem.
Přečtěte si, jaký byl SEOloger v roce 2019.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
To nevypadá vůbec špatně. Dřív jsem si zkoušel dělat seo sám, ale jak se podnikání rozrostlo, tak už jsem to předal jiným. Na druhou stranu to bylo většinou dost zajímavé čtení a docela mi to chybí. :)