Skutečnost, že chcete začít prodávat na internetu a tedy spustit nějaký eshop, ještě neznamená, že potřebujete spoustu peněz na vybudování vlastní webové aplikace sloužící jako elektronický obchod. Zůstaňme při zemi, předpokládejme, že jste živnostník či malinká firma a chcete přes internet prodávat pár produktů. Na eshop nemáte žádné specializované požadavky.
Pokud odpovídáte profilu takového prodejce, pak máte dvě možnosti. Sáhnout po nějakém hotovém řešení v podobě aplikace, kterou si vy sami nebo s něčí pomocí nainstalujete na server nebo webhosting. Nebo využít specializovaných webových služeb, kde nemusíte instalace a nějaké složité nastavování eshopu vůbec řešit, jen svůj obchod naplníte zbožím a přidáte fakturační údaje. Záměrně tedy pomíjím drahá a specializovaná řešení eshopů na míru, robustní aplikace pro eshopy s vysokou návštěvností a velkým počtem produktů.
V prvním případě bych za určitých okolností doporučil Drupal s moduly Übercart nebo Drupal Commerce. Kolegyně Petra Procházková by vám zase vylíčila výhody řešení Joomla + Virtuemart. Existují přímo eshopové projekty jako třeba OpenCart.
Pokud nerozumíte webovým technologiím, nechcete jim rozumět nebo nemáte čas na zřizování hostingu, kopírování a instalaci webových aplikací, sáhnete již po hotových řešeních a službách, které nabízejí pronájem eshopů a jen je naplníte zbožím.
Toto druhé řešení bych vám doporučil v případě, že nepotřebujete speciálně na míru upravené části svého webu s eshopem a vystačíte si s vyladěnou funkcionalitou a ve většině případů s nabídkou několika univerzálních šablon vzhledu. Podívejme se na čtveřici populárních řešení pro tvorbu jednoduchých eshopů.
inPage – firemní prezentace s eshopem
ZONER software nabízí službu inPage, kterou jsem vám zde na Maxiorlovi zmínil už mnohokrát. Já se zatím vždy věnoval jen jednomu využití inPage, tedy tvorbě webových stránek bez znalosti příslušných webových technologií. Ovšem kromě toho inPage nabízí také eshopovou část, ve které si můžete zpracovat vlastní elektronický obchod.
Podobně jako konkurenti vám inPage po přihlášení nabídne průvodce základním nastavením a výběrem grafické šablony. Cokoli si zde vyberete, lze později snadno změnit, ať už v jednotlivých částech administrace, tak třeba v opětovně spuštěném průvodci.
Po přihlášení do již nastaveného webu/eshopu uvidíte nástěnku s naposledy upravenými stránkami nebo produkty, novinky od provozovatele a různé tipy. Co se eshopové části týče, je zde standardní formulář pro vyplňování různých atributů prodávaného zboží.
Produkty lze třídit do kategorií, každý produkt může mít více variant. Není tedy problém prodávat například trička v různých velikostech či barvách, aniž byste museli to stejné tričko kvůli jeho variantám do eshopu zadávat několikrát.
Z pohledu uživatele, nakupujícího, se u eshopů postavených na inPage nabízí podpora služby MojeID. Platit lze pouze dobírkou, případně přes PayPal a s jeho využitím i platební kartou. Jste-li plátci DPH můžete si vybrat, zda budete ceny zadávat s daní nebo bez daně.
Líbí se mi možnost jednoduše editovat ty části webu, které nějak souvisejí se SEO. U stránek i produktů můžete doplňovat metatagy, dle libosti lze nastavit adresy stránek s detaily jednotlivých produktů. Nechybí možnost přímé editace souboru robots.txt.
Momentálně probíhá u inPage akce, kdy můžete webové stránky i eshop dostat s 50% slevou, a to včetně zdarma zaregistrované domény. Eshop vás tak bude na jeden rok stát pouze 600 Kč bez DPH.
Webnode – webové stránky a eshop
Známá služba Webnode vznikla podobně jako výše zmíněná inPage pro tvorbu webových stránek uživateli, kteří se nechtějí učit webové technologie. Postupem času se k sestavení funkčního a dobře vypadajícího webu přes webový prohlížeč přidala i možnost vytvoření eshopu.
Po registraci uvidíte průvodce, kde se ve třech krocích rozhodnete, zda chcete zřídit osobní webové stránky, firemní web nebo eshop. V případě eshopu si vyberete vzhled z několika málo šablon a počkáte na vytvoření webu. Tento proces u Webnode trval nejdéle ze všech čtyř zmíněných služeb. Dle ukazatele na stránce má uživatel počítat i s několika desítkami sekund čekání. U konkurentů byl web zřízen prakticky okamžitě.
Administrační rozhraní Webnode do jisté míry připomíná programy z Microsoft Office. Nad webem, který vidíte v podstatě téměř stejně jako jeho běžný návštěvník, je umístěna administrační lišta s několika tlačítky. S jejich pomocí lze vkládat nové produkty do eshopu a případně je členit do kategorií. Formuláře se neotevírají do nových stránek, ale vyskočí v překryvném okně se záložkami.
Abyste se dostali k nastavení eshopu, je potřeba náhled na web spolu s lištou zavřít a přejít již do klasicky řešených stránek uvnitř Webnode. Zde si nastavíte libovolný počet sazeb DPH, způsoby platby (připraveny jsou dobírka, PayPal a Česká spořitelna) a další údaje.
Testovací verzi Webnode můžete používat 30 dnů, poté si můžete zvolit některý ze tří tarifů, jejichž cena začíná na 167 Kč za měsíc.
Eshop-Rychle – naklikejte si vlastní eshop
Zajímavý projekt českobudějovické firmy Bohemiasoft, na který jsem narazil až poté, co jsem hledal inspiraci pro tento článek. Za cenu 150 Kč bez DPH měsíčně vám Eshop-Rychle nabízí předinstalovaný eshop na vlastním hostingu s 1GB prostoru. Ten využijete například pro nahrávání obrázků prodávaných produktů.
V ceně je také 250 grafických šablon, do kterých můžete vložit vlastní logo a upravit si hlavičku webu podle své potřeby. Nechybí podpora reklamních prvků, jednoduchá statistika či tvorba formulářů.
Eshop-Rychle vám nabízí 15denní zkušební provoz. Nechce dopředu žádné jiné údaje, než adresu eshopu, přihlašovací e-mail a heslo. Ihned po registraci vám přijde e-mail s potvrzením a zároveň jste přihlášeni do administrace. Průvodce nastavením vám v pěti krocích umožní nastavit název a informace o eshopu, vybrat si grafickou šablonu a některou z jejích barevných variant, upravit si položky menu a způsob zobrazení zboží (tabulky s obrázky nebo textový seznam).
Hlavní část administrace vám na úvodní stránce nabídne přehled návštěvnosti, novinky od provozovatele, přehled objednávek a seznam dotazů v klientské sekci. Přestože se na úvodní stránce služby píše něco o konečné ceně, v administraci najdete několik příplatkových služeb, jako je odstranění názvu služby z patičky webu, tvorbu nové grafiky a podobně.
Administrace zboží i textových stránek je přehledná, nechybí vizuální editor pro tvorbu formátovaného textu. Svůj eshop můžete provázat s účetními programy Money S3 nebo Pohoda. K dispozici máte i slevové kupony. Co se doplňkových služeb týče, najdete zde ankety, formuláře, zobrazovač bannerů, nebo možnost provázání s Facebookem a službou MojeID.
Jste-li plátci DPH, bude vás zajímat, že Eshop-Rychle podporuje momentálně až tři sazby DPH, přičemž můžete zvolit, zda budete ceny zboží zadávat včetně nebo bez této daně. Nastavení způsobů plateb je v administraci trošku podivně ukryto pod položkou Poštovné, za to ale podporuje dobírku, PayPal, Gopay, Agmo, Homecredit a Essox.
Shoptet – pronájem malých i větších eshopů
Služba Shoptet má jako slogan slova prodávejte jednoduše. Že to myslí vážně napovídá i způsob vytvoření testovacího eshopu. Jediné, co vás chtějí, je e-mailová adresa. Po jejím zadání se vám ihned vytvoří testovací obchod a můžete přejít do jeho zobrazení nebo do administrace. Přihlašovací údaje vám zároveň přijdou do mailu.
Líbí se mi, že vytvořený eshop je naplněn reálně vypadajícím zbožím. Na rozdíl od konkurentů zde najdete i objednávky. Nemusíte tedy pracně cokoli vyvářet, pro otestování můžete rovnou pracovat s existujícími daty.
Nástěnka v administraci zobrazuje přehled nejnovějších objednávek, zprávy od provozovatele, statistiky návštěvnosti a úkolník. Zaujal mě také boxík Marketingové desatero, který znázorňuje, co všechno jste už zvládli z pohledu marketingu na svém eshopu nastavit. Jednotlivé položky na tomto ukazateli navíc vedou rovnou do příslušných částí administrace eshopu.
Systém objednávek umožňuje nastavovat jednotlivým objednávkám několika stavů (storno, vyřízeno, vyřizuje se atd.), nechybí systém zálohových faktur a možnost exportu objednávek do XML, CSV, XML a souborů pro služby Uloženka.cz, Záslkovna.cz a adSYSTEM. Shoptet si poradí také s tvorbou zálohových dokladů, je tedy plnohodnotným řešením pro prodej zboží.
Co se týče webu z pohledu nakupujícího, máte zde k dispozici různé výpisy zboží, možnost platby kartou, přes Komerční banku, FIO, Volksbank, mBank, Raiffeisen Bank, GE Money nebo přes SuperCash. Administrace vám nabízí doplnění bannerů, anket, článků nebo novinek.
Shoptet pamatuje i na marketingovou stránku věci, takže kromě výše zmíněného ukazatele zde najdete správu newsletterů, slevových kuponů, věrnostních slev, nebo třeba provizního systému. Nechybí různé žebříčky a statistiky, ať už co se týče návštěvníků stránek, tak prodaných produktů.
Obchod na Shoptetu pořídíte od 171 Kč za měsíc, v čemž je zahrnuta možnost vložení 50 položek do eshopu, 1 e-mailová adresa, 1 uživatel administrace a není zde v ceně technická podpora. Tu najdete u dražších variant.
Který si vybrat?
Neřeknu vám, které ze zmíněných řešení je nejlepší. Hledáte-li eshop, máte pravděpodobně nějaké požadavky, které od něj očekáváte. Pro někoho je nezbytná platba kartou jinak než přes PayPal, jiný zase dá přednost komplexnějšímu řešení vhodnému i pro správu firemní části webu se statickými stránkami nebo s články. Všechny čtyři uvedená řešení nabízejí bezplatnou testovací verzi, kterou si můžete několik dnů proklikávat – vřele doporučuji to udělat.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Za mě mohu doporučit eshop rychle. Mám s ním dobré zkušenosti.
Někteří z mých klientů, kteří posléze přešli na Virtuemart předtím používali i pronajatý eshop od Brněnské firmy Sunlight. Tam nabízí také možnost pronájmu i koupení si eshopu, který si nastaví i člověk bez znalostí programování. Jednotlivé verze se ale liší funkcionalitou a třeba ta, kterou má kamarád nezahrnuje v sobě generování XML feedů pro srovnávače, a chtějí za to pak dost doplácet, takže doporučuju 2 věci: 1. nejdřív si vyzkoušet, že o zboží vůbec bude zájem třeba tak, že zkusíte prodávat chvíli na aukru, mimibazaru nebo jiném portálu, kde už návštěvnost je. 2. Předem si ujasnit, jestli chcete a můžete soutěžit s ostatními i cenami a budete používat srovnávače cen...a podle toho si pak zvolit systém...