Jakožto óesvéčko, freelancer, volnonožec či nezávislý profesionál (vyberte si) nemám tak velkou potřebu plánování a správy úkolů jako některé firmy. Málokdy pracuji na více jak pěti projektech najednou a málokdy pracuji na více jak dvou projektech najednou intenzivně. Hlava mi díkybohu slouží, něco si pamatuji, a tak mi stačí jen pár poznámek.
Základem mého plánování a udržování živých úkolů je Gmail se svým systémem složek a štítků. To mi bohatě stačí. Zvlášť dávám věci k řešení, zvlášť věci týkající se účetnictví, zvlášť pak věci mých soukromých projektů, nejčastěji náměty na články. V doručené poště zůstávají věci, které bych rád zodpověděl ještě daný den. Podle Gmail Meter odpovídám na zprávy průměrně nejpozději do hodiny. Vše ostatní archivuji, včetně oštítkovaných úkolů – jakmile je dořeším, odeberu štítek a putují do archivu.
Před pár lety se mi začaly kupit osobní aktivity, takže pro plánování schůzek využívám kalendář od Google propojený s mobilem (Android) a aplikací v macOS. To mi postačuje pro drtivou většinu pracovního dne.
Protože občas pracuji na větších projektech, kde by mi zadání neúměrně natáhlo společnou složku úkolů k řešení v Gmailu, přemýšlel jsem, co s tím. Vytváření samostatné složky pro každý projekt se mi nějak neosvědčilo, takže jsem skončil u jednoduchého systému v aplikaci Trello.
Nebudu podrobně popisovat, jaké další projektové aplikace jsem zkusil, ale musím říci, že zdaleka nejméně jsem se kamarádil s Basecampem. Dokonce jsem odmítl pár klientů, kteří vyžadovali, abych s touto webovou aplikací během práce na jejich projektu koexistoval.
Kanban: od Toyoty k Trello
Trello staví na principu nazývaném kanban. Po překladu z japonštiny bychom jej mohli označit za ceduli. Vymysleli jej v Toyotě k plánování výroby. Systém se obvykle znázorňuje jako cedule s několika sloupci, kde každý z nich představuje určitou etapu vývoje úkolu. Úkol se pak mezi sloupci přesouvá zleva doprava, od zadání k řešení. Podrobnosti najdete třeba na Wikipedii.
Jak používám Trello pro zadávání práce na webech
Trello staví právě na principu kanban. Není jedinou aplikací tohoto typu, ale zdá se mi asi nejznámější. Po přihlášení (klasické, SSO nebo účtem Google) uvidíte jednotlivé nástěnky. Já jsem si to zavedl tak, že co nástěnka, to zpravidla jeden projekt. Jestliže mě někdo z klientů, který Trello také používá, pozve ke svým nástěnkám, zobrazí se mi v samostatné skupině.
V jednotlivých nástěnkách pak mám ve většině případů tři sloupečky: k řešení, ke kontrole a hotové. S novým úkolem (pokud jej tedy vůbec chci a potřebuji evidovat) jdu do příslušné nástěnky a vložím jej do sloupečku k řešení.
Každý úkol (v Trellu nazývaný jako karta) lze přiřadit různým uživatelům, takže pokud jej do Trello vloží klient, obvykle tam naťukne mé jméno, u úkolu se objeví fotografie a na mail mi přijde upomínka.
Hotové úkoly, které by měl klient připomínkovat, přesouvám do sloupce ke kontrole. Obvykle přiklepnu jméno klienta, který se na dané řešení má podívat a pokud je s ním spokojen, přesune úkol do sloupce hotové a tím jej považujeme za vyřešený. K úkolům, se kterými je nespokojen, obvykle vloží nějaký komentář a přesune je zpět do sloupce k řešení.
Přestože jsem se původně projektovým aplikacím po zkušenostech s jinými nástroji bránil, přijde mi tohle řešení velice efektivní. Člověk má přehled o rozpracovaných věcech, na cedulích vidí fotku nebo iniciály toho, kdo je do úkolů zapojen, ke všemu jdou dávat komentáře, volitelně chodí e-mailová upozornění, je možné připojovat různé přílohy.
Trello, resp. systém kanban je hodně povedený nástroj pro každého, kdo se chce soustředit na práci a netrávit hodiny tím, že staví do puntíku propracovaný úkolníček, kvůli jehož tvorbě pak nemá čas na samotnou práci.
Když vám základní funkce nestačí
Ve své základní podobě je Trello zdarma. Nutno říci, že základní podoba by vám mohla bez problémů stačit. Neomezuje vás množstvím nástěnek, sloupců, karet, členů, seznamů ani příloh. Omezuje velikosti příloh, a to na max. 10 MB. Můžete však připojit jakkoli velký soubor ze svého vlastního cloudového úložiště (Google Disk, Dropbox, Box nebo OneDrive).
V nabídce jsou různá vylepšení jako kalendář, opakovače, propojení na další služby a podobně. Bezplatná verze Trello nabízí využití jednoho vylepšení na nástěnku. Myslím si, že pro člověka na volné noze to bohatě stačí. Za příplatek máte samozřejmě všechny věci z bezplatné verze, k tomu větší velikosti příloh, propojení na Evernote, Github, Mailchimp a další služby, šifrování, telefonickou podporu…
Open source alternativa
Já osobně nevidím důvod hledat k Trello nějakou alternativu, která by kanban také implementovala. Ale pokud dáváte přednost open source řešením provozovaným na vašich vlastních serverech, mrkněte na tyto projekty:
TIP: Víte, že systém kanban, který používá Trello, má i svou offline podobu? Koukněte na vychytaný offline kanban, který je k dispozici bez zapínání počítače a neustále připravený. Tento kanban systém najdete na e-shopu woooooo.cz.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
freelo je funkcne celkom ok pokial si priplatis co je problem pokial platene verzie budu brutalne predrazene ako su. Najdes mnozstvo bezplatnych alternativ, alebo podstatne lacnejsich co su o zopar urovni uplne inde a za zlomok ceny freela. Okrem toho aj rozhranie freela je strasne nepohodne. Z mojej skusennosti by som frello nikdy nedokazal odporucit.
Zdravím Martine, na Freelu se neustále pracuje a troufám si říct, že dnes je už mnohem hezčí než před dvěma roky. Umí Time tracking, kanban board nebo nově štítky a priority úkolů https://blog.freelo.cz/freelo-ma-stitky-a-priority-ukolu/. Pro jednodušší procesy a „nezačínání od nuly“ je tady databáze šablon projektů / know-how s možností hned šablony na pár kliknutí použít https://help.freelo.cz/sablony/
Dobrý den,
prosím o radu. Chceme Trello používat asi v sedmi lidech. Máme vytvořených 8 pracovních skupin a každý člověk je v několika skupinách. Jaké řešení doporučujete? Vytvořit nástěnky pro jednotlivé projekty a k nim přidat již konkrétní lidi? Jsem ztracená mezi nástěnkami a týmy :-)
Děkuji Lucie
No nejsem expert na správné workflow. Ale řekl bych, že ano. Co projekt, to nástěnka a v ní pak sloupce s úkoly přidělenými jednotlivým lidem.
Zdravím Lucie, kdybyste hledali alternativu k Trellu, mrkněte na ryze české Freelo https://www.freelo.cz/cs/freelo-vs-trello .. lidový pricing, který nezáleží na počtu přizvaných spolupracovníků a je i pro začátečníky snadno pochopitelné. Na Freelu se neustále pracuje. Umí Time tracking, kanban board nebo štítky a priority úkolů https://blog.freelo.cz/freelo-ma-stitky-a-priority-ukolu/. Pro jednodušší procesy a „nezačínání od nuly“ je tady databáze šablon projektů / know-how s možností hned šablony na pár kliknutí použít https://help.freelo.cz/sablony/
Trello používám už několik let, před tím jsem používal AgileZen (dost podobný nástroj).
Ale Trello nedávno koupila firma Atlassian, která mimo jiné provozuje konkurenční nástroj JIRA. Pokud neznáte, tak si představte Trello, jak by ho navrhly úředníci státní správy. JIRA je prostě pro firmy, které chtějí hlasitě křičet, že pracují agilně, ale vnitřně se té tuny byrokracie nedokážou vzdát.
Opravdu bych velmi nerad, aby Trello začalo JIROvatět, nebo aby ho chtěli spojit s JIROu do jednoho produktu. Pak bych hledal tu alternativu ;-)