Pomocí Google Analytics můžete sledovat návštěvnost webu, prokliky, plnění cílů, je možné propojit různé události jako je klepnutí na stránce nebo vložení zboží do košíku či odeslání objednávky se statistikami přímo v Google Analytics. Uvidíte, jak se kdo dlouho na webu zdržel.
Trochu mi chybí možnost sledovat, jakou cestou ten který návštěvník na webu přesně šel. Když mám například domovskou stránku, popis služeb, ceník a kontakt, tak abych mohl zjistit, zda se lidé koukají nejprve na ceník nebo na popis služeb. Usuzovat tak z počtu zobrazení jednotlivých stránek může být velmi zavádějící.
Open source alternativa ke Google Analytics, Piwik, sice nabídne informace o postupu uživatele webem, ale už vám neřekne nic o tom, jestli si třeba prohlédl nějaké obrázky ve slideshow. Zda si přepnul některé prvky na stránce (např. záložky s popisem produktu a technickými parametry), kterou část stránky si četl déle a podobně.
Smartlook – nahrávání činnosti vašich návštěvníků
Proto jsem uvítal, že mi padnul do rány nástroj Smartlook. Nejsem sice kdovíjak velkým příznivcem šmírování lidí na svých webech, ale čas od času mě prostě zajímá, jak daný web vylepšit a pro návštěvníky více zatraktivnit. A vytvoření videa se záznamem jejich činnosti na webu je jednou z možností.
Implementace Smartlook je velice jednoduchá. Po bezplatné registraci získáte kód s JavaScriptem, který vložíte do HTML hlavičky svého webu. Zajistí propojení se serverem Smartlooku pro sběr údajů.
Pozor, máte-li na webu nějaké formuláře, kam lidé zadávají citlivé údaje, které byste asi neměli vidět, nebo by je neměl vidět nikdo ze Smartlooku, pak se ujistěte, že na dané stránce není kód pro Smartlook nasazen.
Po chvíli, kdy na váš web přijde alespoň první návštěvník, uvidíte na nástěnce ve webovém rozhraní Smartlook první záznam o jeho činnosti. Nástěnka s přehledem návštěv seskupuje prohlédnuté stránky vždy konkrétním návštěvníkem v daný čas a návštěvu. Uvidíte také IP adresu, vlaječku státu, odkaz, ze kterého se dotyčný na web dostal, počet prohlédnutých stránek a jejich adresy, celkový čas na webu a ikonky symbolizující zařízení, operační systém a webový prohlížeč.
Co je na videonahrávce návštěvníka webu?
Neformální styl, kterým tvůrci na domovské stránce Smartlook popisují, sice moc nemusím, ale tady to bylo až tak provokativní, že mě to zaujalo. A také mi vrtalo hlavou, jaká je to blbost, že by někdo nahrával návštěvníka, jak kouká na web. Samozřejmě to tak není, šmírovat přes webkameru určitě nikoho nebudete. Navíc by to stejně musel po dotazu prohlížeče explicitně povolit.
Nahrávka s chováním návštěvníka webu obsahuje pohled na danou podstránku, která se pohybuje spolu s tím, jak s ní návštěvník manipuloval, navíc je zobrazen i pohyb kurzoru. To vše vidíte po spuštění nahrávky v reálném čase. Jinými slovy se podíváte, jak uživatel lítal myší po webu.
Na časové ose je zvýrazněn pohyb kurzoru oproti nečinnosti, kdy uživatel na webu třeba četl jeho obsah. Ne každý přitom myší pohybuje, ale spousta lidí to dělá.
Pokud je v rámci návštěvy prohlédnuto více stránek, pak je na boku přehrávače jejich seznam pro rychlé přepínání jednotlivých nahrávek.
Získáte tím něco?
Byl jsem zvědav, zda mi Smartlook přinese nějaký reálný poznatek, nebo si prostě jen uspokojím svou chuť poznat, jak lidé webem procházejí a co na něm dělají. Tak, abych jej mohl vylepšit. Počítal jsem s tím, že po týdnu dám Smartlook pryč.
Zatím jej mám na jednom webu nasazen asi měsíc a zůstává i nadále. Načítání nijak výrazně nezpomaluje a informace jím poskytované mě přivedly již na několik nápadů, co na webu vylepšit.
Chcete-li konkrétně, tak ověřil jsem si teorii, že nikoho nezajímá proklikávání slajdů s obrázkem. Tedy prvek, který je dnes asi díky WordPress šablonám snad na všech webech až na pár výjimek. Naproti tomu posuvný seznam s logy klientů lidi zajímá. Je to jistá forma slajdů, ale už s konkrétní informací, navíc ji mám jinak graficky ztvárněnu než jsou běžné slajdy. Docela mě láká pohrát si s umístěním tohoto prvku na stránce a sledovat změnu jeho využití.
Stejně tak jsem si díky Smartlook ověřil, že lidé využívají efektní filtrování záznamů pomocí MixItUp, které mám na stránce s referencemi.
Komu bych Smartlook doporučil?
Zatím si nejsem jist přínosem Smartlooku pro webový magazín nebo blog, jako je třeba Maxiorel. Možná to někdy vyzkouším, ale zatím necítím potřebu. Zde podle mě naprosto stačí informace z Google Analytics.
Nicméně firemní weby s prezentací výrobků a služeb, nebo třeba eshopy, ty mi přijdou jako ideální cíl, kam Smartlook nasadit. Máte-li takový web, doporučuji to vyzkoušet.
Je to zadarmo. Zatím?
Smartlook je v současné verzi k dispozici zdarma. Do jisté míry asi funguje jako propagace placené služby Smartsupp s videochatem pro zákazníky na webu. Data, respektive videonahrávky dění na webu jsou uchovávány tři dny dozadu. Delší historii získáte sdílením speciálního odkazu s přáteli, například na sociálních sítích. To činím i já v tomto článku.
Smartlook je v tuto chvíli označen visačkou Beta, takže je otázka, jak bude dostupný do budoucna. Myslím však, že je to zajímavá služba (netvrdím, že jediná svého druhu) a jistě by si našla i platící klienty z řad firem a eshopů.
Pokud bych měl něco vytknout, tak jedině pár anglických termínů v českém rozhraní (např. Dashboard vs. Nástěnka). Sečteno a podtrženo, doporučuji zkusit.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Jakože co dělat, když je kontaktní formulář na všech stránkách webu? To nevím :-)
nene, ta stránka s formulářem se inkluduje do indexu. A ten měřící kód se vkládá do hlavičky indexu, ne?
Tedy to pak bude kontrolovat i ten inkludovaný kód s formulářem. Pro ostatní obsah to samozřejmě bude žádoucí, ale pro ten kontaktní formulář?
Leda ještě nastavit podmínku, že pokud se inkluduje "contacts.php" (příklad stránky s kont. formulářem), tak se nebude inkludovat ten script... ale nevím, nepřijde mi to jako dobré řešení... No, je to asi volba "buď a nebo..."
D.
Aha. Tak si dejte v index.php nějakou podmínku IF, kterou zkontrolujete aktuální URL adresu a pokud zrovna bude zobrazena na kontaktní, tak tam ten měřicí kód nevypisujte.
Jak udělat IF pro to, zda je něco includováno nebo ne, to nějak netuším ;-)
To budu muset časem vyzkoušet, udělat to by problém být neměl, spíš jak se pak bude chovat ten měřící script :-) Ale to je na otestování... :-) A třeba to bude někdo taky řešit a podělí se :-)
Hezký den :-)
David.
Ahoj,
pro citlivé údaje ve formulářích máme API:
http://www.getsmartlook.com/docs/recording.html
takže formuláře lze ošetřit a nebudou v nahrávkách ;-)
Jinak co se týče toho, že je služba zdarma, tak to bude platit i do budoucna. Základní nharávky tak jak jsou teď budou vždy zdarma.
Možná ale přidáme pár dalších funkcí u nich už zpoplatnění nevylučujeme ;-)
Vypadá to super, problém bývá s tím, že lidé nechtějí trávit hodiny sledováním videí...takže třeba pro Maxiorel asi nedává moc smysl koukat na jednu nahrávku za druhou, spíš se podívat agregovaně, kam lidé klikají (na reklamu / do jaké části menu / na něco, co není odkaz...) - i pro content weby vytváříme alternativu k Smartlooku, www.zeerat.com, Videozáznamy jsou uloženy min. na měsíc, také zdarma se všemi funkcemi včetně Heatmap (kam lidi klikají a koukají) nebo Dotazníků spokojenosti. Nezávisle zkuste porovnat :)
Jasně, já to taky mám nasazené na www.polzer.cz a ne na Maxiorlovi. Na Zeerat mrknu, už jen proto, že když na něj v komentáři upozorňujete, nebojíte se k němu přiznat a neděláte tedy spam jako někteří ;-) A je to k tématu.
Easy implementace, všechno rychlé, intuitivní... Pro malé eshopy úplně must have i ve free verzi, viz:
http://filipbartos.cz/zadarmo-vim-kam-mi-klikate-na-webu
Já jsem smartlook používal pro eshop caskrmeni.cz ... jako fakt bomba pomocník. Sice jsem s ním nepracoval nikdy na denní bázi, ale vždy jsem ho používal k rozhodnutí, jaké AB testy budeme následně dělat.
Implementace Smartlook je velice jednoduchá. Po bezplatné registraci získáte kód s JavaScriptem, který vložíte do HTML hlavičky svého webu. Zajistí propojení se serverem Smartlooku pro sběr údajů.
Pozor, máte-li na webu nějaké formuláře, kam lidé zadávají citlivé údaje, které byste asi neměli vidět, nebo by je neměl vidět nikdo ze Smartlooku, pak se ujistěte, že na dané stránce není kód pro Smartlook nasazen.
Ale jak vyřešit třeba kontaktní formuláře, kdy se stránka s těmito formuláři inkluduje do index.php a ten sledovací kód pak vložím do hlavičky tohoto indexu? To pak přece vezme i ty kontakty, ne?