Chcete-li vědět o svých návštěvnících více, než jen pár kusých informací typu celkový počet návštěv nebo vstupní stránka, pak máte několik možností, jak tyto informace získat. Buď se spolehnete na možnosti použitého redakčního systému, nebo dáte přednost zpracování logů webového serveru specializovanými nástroji. Další možností je vložení měřicího kódu nějaké statistické služby. Může to být třeba Google Analytics.
Důvodů, proč některým uživatelům Google Analytics nevyhovuje, je spousta. Někomu vadí už ten prostý fakt, že je služba od Google , jinému se zase nechce komukoli ukazovat data o návštěvnosti svých webů. Já sám jsem s Google Analytics i s informacemi, které zde mohu získat, spokojen. Ostatně, dnes se okolo Google Analytics točí mnoho školících projektů, které vás naučí, jak získat maximum informací z této služby.
Důvodem k tomu, že jsem hledal doplňkový nástroj, je zpracování informací o klepnutí na externí odkazy. Google Analytics to po úpravě měřicího kódu dovede - stačí pak přidat některé parametry k odkazům, které chcete sledovat. Celé mi to přišlo poněkud komplikované, zvlášť když jsem objevil projekt Piwik. Nabízí klasické sledování a informace o návštěvnosti, k dispozici máte ihned aktuální data a pro mě především - nejsou nutné žádné úpravy vygenerovaného kódu pro to, abych sledoval, které odkazy směřující mimo můj web jsou pro čtenáře nejzajímavější.,
Piwik
Instalace projektu Piwik
Piwik je postaven na PHP a MySQL. Není to hostovaná služba jako Google Analytics, vyžaduje instalaci na vašem vlastním serveru a přístup do databáze. Umožňuje-li váš hosting provozovat subdomény, pak to stačí. Tabulky Piwiku mohou být při instalaci pojmenovány s prefixem, takže si u hostingu vystačíte i s jedinou databází pro web i Piwik.
Po instalaci je vám hned nabídnuto vygenerování měřícího kódu pro váš web, který zkopírujete do zdrojového kódu webové stránky před značku </body>. To je vše a měření návštěvnosti může začít.
Přidání dalších webů a úprava nastavení
V mezičase, než na váš web přijde větší počet návštěvníků, z jejichž návštěv si pak uděláte obrázek o schopnostech Piwiku, podívejte se do jeho nastavení. Vpravo nahoře tedy klepněte na odkaz Nastavení a přepněte se na kartu Sídla. Zde můžete přidávat další weby k měření a generovat nové měřicí kódy. Pro stávající web, který jste přidali při instalaci, můžete upravit časovou zónu, přidat další URL, je-li dostupný na více adresách, případně z měření návštěvnosti vyřadit uživatele s určitou IP adresou.
Piwik a jeho nastavení
Piwik je částečně přeložen do češtiny, takže s jeho ovládáním a nastavením byste neměli mít vážnější problémy.
Informace o návštěvnosti v Piwiku
Základní informace o návštěvnosti vybraného webu (přepínáte si je vpravo nahoře), získáte na nástěnce - dashboard. Zde je několik panelů, widgetů, které si můžete libovolně přeskládat, přidat nebo odebrat. Rychle tak uvidíte ty nejpodstatnější informace, které chcete znát - statistiku využití odchozích odkazů, klíčová slova přivádějící k vám návštěvníky, zdroje návštěvnosti, informace o vyhledávačích, mapu světa nebo něco dalšího. V řadě widgetů pak lze jejich data filtrovat.
Piwik a údaje o návštěvnosti
Podrobnější informace získáte, když se přepnete na jednu ze sekcí Návštěvníci, Akce, Odkazující stránky a Goals. U návštěv máte k dispozici různé grafy s vývojem návštěvnosti nebo informace o délce návštěv, nechybí grafy ukazující podíl webových prohlížečů a operačních systémů. Řada přehledů je v tabulkách, jedním klepnutím si je ale přepnete do podoby grafu (sloupcový, spojnicový, kruhový). Ten je zobrazen s využitím Flashe, ale lze jej jedním kliknutím uložit jako obrázek.
Podíl prohlížečů a operačních systémů v Piwiku
Líbí se mi sdružování statistik například u přehledu odkazů a adres. Jestliže je nějaká část URL adresy společná, je v tabulce zobrazen jeden zvýrazněný řádek pro tuto část nějaká adresy. Po rozklepnutí pak uvidíte detaily pro celé adresy následující za tímto společným segmentem.
V sekci Goals přidáte sledování určitých situací - někdo přijde z dané URL, někdo stáhne soubor, někdo klepne na odchozí odkaz a podobně. Každé takové akci pak lze přiřadit nějakou hodnotu, takže v přehled pak můžete sledovat i to, jak vám web vydělává. Tohle může být zajímavé například pro provozovatele jednoduchých eshopů.
Nastavení cílů v Piwiku
Piwik na iPadu
S Piwikem jsem asi po týdnu práce spokojen, zatím jsem nenašel žádný vážný problém. Přístup přes webové rozhraní je praktický, pokud by někdo potřeboval zobrazení v jiné podobě, je k dispozici API poskytující potřebná data. Využívá toho například jedna aplikace pro iPad.
Ukázku Piwiku i soubory ke stažení najdete na adrese www.piwik.org.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
No před koncovou značku body ve vaší HTML stránce, co je na tom nejasného? Máte-li na mysli vložení do Drupalu 6, pak jde o šablonu page.tpl.php, případně pro Piwik existuje už přímo modul.
to jasne je - myslel jsem v D7, dal jsem to jako blok a myslím, že to moc nejede (vlastne ho vidi jen admin a asi to jen admina tedy pocita), nicméně modul mne nenapadl a vídím snad dokonce dva i pro D7 diky, když nepojedou, zkusim page.tpl.php díky
<cite>který zkopírujete do zdrojového kódu webové stránky před značku </body></cite>
nějak nevím kam? mám to dát do nějaké šablony (nevím jaké ani kam) nebo udělat jako třeba skrytý blok
díky