Co je to affiliate marketing
Princip affiliate marketingu je jednoduchý – inzerující e-shop umístí odkaz na svůj produkt na web partnera, kde ho uvidí více potenciálních zákazníků. Partner pak dostává provizi z každého provedeného nákupu (případně ale může být pricing nastaven i jinak).
Sledování nákupu je dosaženo skrze soubory cookies, které zaznamenávají aktivitu uživatelů na webu. Zpravidla jsou nastaveny na delší dobu, takže nákup i 14 dní po prokliku na inzerovaný odkaz povede k vyplacení provize tzv. publisherovi (partnerskému webu, na kterém je odkaz umístěn).
Výhodou affiliate maretingu je možnost poměrně velké účinnosti propagace a to, že platíte pouze za provedené transakce (takže žádné placení za dosah apod., na což můžete být zvyklí z PPC na sociálních sítí). Zmíněné provize ale mohou být poměrně velké (zhruba v rozmezí 6-25%) a je důležité nastavit si finanční plán tak, aby byl pro vás dlouhodobě udržitelný a zároveň lákavý pro partnera. Špatně nastavené financování affiliate programu je nejčastější chybou, která vede k neúspěchu affiliate kampaně. I proto se vyplatí zvážit, jak konkrétně se do affiliate marketingu zapojit.
Jak začít využívat affiliate marketing: vlastní program, nebo affiliate síť?
Nejčastějším způsobem, jak začít affiliate marketing využívat, je zapojení do affiliate sítě. Na českém i mezinárodním trhu je jich velký výběr a výhodou bývá velký počet partnerů (byť na přesném počtu při výběru nedoporučujeme brát ohled – nejvíce konverzí vám stejně bude pravděpodobně generovat pouze menší okruh kvalitních partnerských webů), zavedená infrastruktura, která šetří čas, a podpora při nastavování kampaně.
E-shopy ale mají možnost spustit i vlastní affiliate program. Díky němu mají větší kontrolu nad tím, jak jejich affiliate marketing probíhá (výběr partnerů, podmínky spolupráce, provize), ale to samozřejmě vyžaduje více času a práce.
Jak fungují srovnávače cen
Srovnávače cen jsou specifickým typem affiliate webů, které fungují trochu jinak než ostatní affiliate služby – a mezi zákazníky jsou velmi oblíbené (používá je zhruba 74 % lidí). Stránky jako třeba Heureka nebo Zboží.cz už určitě znáte. Shromažďují nabídky od velkého počtu online prodejců a umožňují zákazníkům je navzájem porovnávat na jednom webu. U každého produktu shrnují nejdůležitější vlastnosti a často obsahují funkce jako uživatelské recenze apod.
Výhody srovnávačů cen pro e-shopy
Protože jde o tak oblíbenou online službu mezi uživateli, e-shopy mohou velmi jednoduše využít funkce srovnávačů cen ve svůj prospěch. Co jsou hlavní plusy srovnávačů?
- Výhodné financování - stejně jako u affiliate sítí ani srovnávače cen si (narozdíl od Facebooku nebo Googlu) nebudou zpravidla účtovat cenu podle počtu zobrazení. Platíte za konkrétní kliknutí/pozice na seznamu.
- Kvalitnější cílová skupina - cílíte na lidi, kteří už mají zájem o typ produktu, který nabízíte. Konverzní poměr je tak typicky poměrně vysoký.
- Uživatelské recenze - sociální schválení ve formě kladných recenzí je velmi efektivním motivačním faktorem při nakupování, a to obzvlášť když je zprostředkovánou srovnávačem cen, který na zákazníka působí důvěryhodněji než jednotlivé e-shopy.
Pro koho jsou srovnávače cen a jak vybrat ten nejlepší pro vás
Dnes už srovnávače cen ve své marketingové strategii má většina online obchodů – a je to pro ně téměř vždy výhodná investice. I přesto existují e-shopy, pro které by bylo zbytečné soustředit se na propagaci skrze srovnávače cen. Jak poznat, jestli mají význam pro vás?
Pokud prodáváte zboží, které nabízí i vaše konkurence, dá se předpokládat, že (když správně nastavíte kampaň) srovnávače cen pro vás budou výhodné. Jestliže ale produkujete a prodáváte výrobek, který je naprosto unikátní, investovat do srovnávačů se pravděpodobně nevyplatí. Jde totiž o něco “nesrovnatelného” a většina srovnávačů si s takovým zbožím neporadí.
Typy srovnávačů cen
Jak vybrat, který typ srovnávače je nejlepší pro váš business model? Nic vám samozřejmě nebrání zkombinovat jich několik – naopak jde v zásadě o běžnou praxi. Ale platit za umístění na všechny existující srovnávače postrádá smysl. Je proto vhodné zvážit jak se liší 2 jejich základní typy a na základě toho vybrat ty srovnávače, které budou pro vás nejvýnosnější.
Obecné srovnávače
Jde o srovnávače, které nabízí zboží všeho druhu. Většinou třídí nabídky do přehledných kategorií a mají velkou uživatelskou základnu, která web dobře zná a považuje ho za důvěryhodný. Patří sem například největší české srovnávače jako Heureka, nebo Zboží.cz.
Obecné srovnávače jsou nejvhodnější pro firmy s velkým sortimentem, které dokáží využít potenciál recenzí zákazníků. Velká obliba a návštěvnost těchto webů ale už sama o sobě je často důvodem pro jakoukoliv firmu, aby zde nabídku svých produktů umístila.
Specializované srovnávače
Tento typ srovnávacího webu se obvykle zaměřuje na konkrétní typ zboží a má tak i mnohem specifičtější uživatelskou skupinu, která je sice menší, ale o to konverznější. Příkladem může být např. Modio.cz, které se zaměřuje na oblečení a módu.
Do podobných srovnávačů se vyplatí investovat, pokud máte užší cílovou skupinu, která se kryje s uživateli webu.
Jak spustit propagaci na srovnávačích cen
Když už máte vytipovaný ten správný srovnávač pro vás, je ještě potřeba udělat pár věcí, abyste doopravdy využili jeho potenciál naplno.
XML feed – bez něj to prostě nejde
Krok, který každopádně nelze vynechat je vygenerování takzvaného XML feedu. To je dokument, který obsahuje všechny nejdůležitější informace o vaší nabídce – od ceny, přes stav skladu až po dopravu atp. Ujistěte se, že váš xml. feed opravdu obsahuje všechny informace, jinak by mohl být s nastavením propagace na srovnávači trochu problém.
Feed se generuje automaticky ve správě vašeho e-shopu a chyba by tedy nastat ve většině případů neměla – právě díky xml. feedu ale srovnávače nastavují stránku vaší nabídky, takže překontrolovat, že všechno včetně pravidelné aktualizace xml. feedu je nastaveno správně, se určitě vyplatí.
Správná biddingová strategie
Protože přístupy jednotlivých srovnávačů k financování se liší, je třeba dávat pozor na to, jak funguje na konkrétním webu, který jste si k propagaci zvolili, a na základě toho nastavit bidding (tj. nastavení ceny, kterou jste ochotni zaplatit za výsledek kampaně) odpovídajícím způsobem. Někde je možné bidovat na výsledky vyhledávání (Zboží.cz) a jinde jen na pořadí v detailu produktu (Heureka.cz)
Spárování produktů
Protože srovnávače už často budou mít vlastní stránku s produktem, který se na webu snažíte propagovat i vy, je důležité se postarat o to, aby vaše zboží bylo vždy spárováno se stávajícími nabídkami. Právě tak budete moci oslovit co největší počet zákazníků.
Průběžná správa
Počátečním nastavením kampaně ale vaše práce určitě nekončí. Je důležité postupně analyzovat vaše výsledky na srovnávači a porovnat je s konkurencí. Důležitá je samozřejmě cena, ale často ne ta nejdůležitější. Dbejte také na přehlednost popisků, reakce na recenze atp.
Přidat komentář