Není to tak dávno, kdy se mě jeden čtenář ptal, k čemu je dobré Google Analytics na článkově zaměřeném webu. Vždyť on má přece TOPlist, který bohatě na měření návštěvnosti stačí a nepotřebuje sledovat konverze pro nákup produktů, není přeci eshop. Jistě, pokud vás zajímá jen počet zobrazení stránky, tak to stačí. Dokonce ani nepotřebujete nic dalšího, toto zvládne Drupal sám.
Jenomže pokud chcete mít z webu nějaký zisk, pak by vás návštěvnost měla zajímat až jako další ukazatel po údajích o tom, odkud se návštěvníci berou, kolik času na webu stráví a v případě, že váš zisk plyne z kontextových reklam, tak i po tom, kde na ně na webu klikají.
V případě Google Analytics a reklamní sítě Google AdSense je sledování příjmu docela jednoduché. V nastavení Analytics si svůj účet propojíte s AdSense a v Drupalu u nastavení modulu pro vložení měřidla Google Analytics jen zapnete volbu umožňující sledovat prokliky na reklamy AdSense. Příslušná data se pak dozvíte po přihlášení do údajů v Analytics.
Takže máme analýzu návštěvnosti, máme reklamy a můžeme sledovat kolik nám web „sype“. Fajn. Já osobně jsem před časem ale zatoužil vědět, u kterých typů obsahu jsou zisky z kontextové reklamy AdSense na Maxiorlovi nejvyšší. Zároveň mě napadlo, že by bylo zajímavé vědět, jaký finanční zisk v tomto směru generují články od dalších autorů, kteří na web přispívají.
První problém by šel vyřešit tak, že do URL článků se přidá informace o jejich typu obsahu. Takže například článek/název-článku, novinka/název-novinka, forum/příspěvek-z-fóra. Nechtělo se mi ale měnit zažitý jednoduchý systém URL, který tu na webu mám. Na druhou otázku Google Analytics už vůbec neodpoví. Tedy... Druhý den mě řešení napadlo. Máme tu přeci až pět možných Custom Variables (Vlastních proměnných).
Drupal, Google Analytics a vlastní proměnné prakticky
Jednoduchou úpravou nastavení modulu Google Analytics můžete docílit toho, že zjistíte, u kterých typů obsahu lidé nejvíce klikají na reklamy AdSense a kde je největší zisk. Tentýž přehled můžete rozdělit podle autorů obsahu a zjistit, který autor přináší vašemu webu největší zisk z kontextových reklam. Anebo si prostě jenom zobrazíte, jaký je poměr mezi příjmem z reklam, který zajišťují anonymní a přihlášení uživatelé.
Google Analytics umožňuje upravit měřicí kód tak, abyste si do něj mohli přidat až 5 vlastních proměnných, se kterými pak lze ve statistikách pracovat, viz Custom Variables – Web tracking. V případě Drupalu a tří scénářů, které jsem popsal v předchozím odstavci nemusíte ani nic programovat nebo kód nějak upravovat. Stačí změnit nastavení.
V administrační části Konfigurace > Systém > Google Analytics si rozbalte položku Custom Variables. Pro maximálně pět slotů definujte nějaký svůj vlastní název pro ukazatel, který chcete v Google Analytics sledovat. Následně do políčka Hodnota vložte token, který onu hodnotu do Analytics předá. Důležité je také správně zvolit položku Scope, tedy k jaké oblasti se token vztahuje.
Pro sledování typu obsahu, jména autora obsahu a uživatelské role přihlášeného návštěvníka jsem zvolil tyto tokeny (nahrazovací vzorky): [node:content-type:machine-name], [node:author:profile-fullname] a [current-user:role-names].
Dlužno dodat, že sledovat jednotlivé návštěvníky, například kdo konkrétní na webu něco dělá, není možné a je to také v rozporu s pravidly užívání Google Analytics.
Kde najdete údaje o vlastních proměnných v Google Analytics?
Po přihlášení do Google Analytics přejděte do části Audience > Custom > Custom Variables (v české verzi Cílové publikum > Vlastní > Vlastní proměnné). Zde máte na výběr přehled jednotlivých proměnných pro primární dimenzi zobrazení. Čili pokud si to nastavíte stejně jako já na Maxiorlovi, pak po kliknutí na první vlastní proměnnou uvidíte přehled typů obsahu, druhá zobrazí přehled autorů a třetí přehled uživatelských rolí.
Jestliže vás pak bude místo počtu zobrazení a návštěv zajímat zisk z AdSense nebo naplnění některého z definovaných cílů, pak si stačí přepnout zobrazení v části nad grafem.
Použití vlastních proměnných pro sledování návštěvnosti webu pomocí Google Analytics vřele doporučuji. Dá vám odpovědi na otázky, které základní analýza nezná. V Drupalu je takové nastavení navíc velmi snadné, jak jste se mohli přesvědčit.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Moc pěkný článek!U některých protokolů se to dá řešit přes vlastní kanály AdSense, což je sice přesnější, ale mnohem náročnější na implementaci a většina lidí to nemá k dispozici. Tohle je velmi elegantní řešení.