Co možná nevíte o redaktorech počítačových časopisů

Poslední dobou dostávám několik e-mailů a telefonátů, které mě donutili k sepsání několik řádků na téma redaktor počítačového časopisu, jeho práce, znalosti a schopnosti. Následujícím textem nechci snižovat inteligenci čtenářů, kárat je za jejich chování, ani nic podobného. Myslím však, že po přečtení následujícího textu pochopíte, proč někdy nedostanete odpovědi na své dotazy, případně proč odpovědi jsou takové, že vám nevyhovují.

Věk jako omluva čtenáře

Snad nejčastějším začátkem e-mailových zpráv od čtenářů je pozdrav, uvedení jména, místa bydliště a věku. Děje se tak především u dříve narozených nebo u hodně mladých čtenářů. Věk je často zmíněn jako omluva za dotaz, který následuje. Vězte však, že k zodpovězení otázky ze strany redaktora vám váš věk nepomůže. Potěší nás, když časopis čtou i starší čtenáři, pro které je stále zajímavý. Na druhou stranu nízký věk není omluva k tomu, že váš dotaz bude plný pravopisných chyb. Notabene, když nás na ně ještě upozorníte. Nebylo by lepší se jich hned vyvarovat, když o nich víte?

Specializace redaktorů

Dnes již nikdo nemůže obsáhnout informace ze všech oborů lidské činnosti, dokonce ani ne všechno ze světa IT. Stále rychlejší doba a vznik nových technologií si žádá vysokou míru specializace. To mimo jiné znamená, že když se někdo specializuje na software, nedovede vám odborně poradit, co se týče problémů s hardwarem a opačně. Samozřejmě, většinu obvyklých věcí zná každý, ale vždy je lepší dotázat se specialisty.

Notebook a noviny - www.sxc.hu

V tirážích je většinou u každého autora uvedeno, na jaký obor se specializuje. Také je dobré, pokud máte připomínku k článku některého autora, psát přímo jemu. Jen on ví nejlépe, jak konkrétní větu v článku myslel. Když napíšete někomu jinému, v lepším případě se dočkáte odpovědi opožděně, v horším se pak váš dotaz někde během přeposílání ztratí.

Pane redaktore, zklamal jste mě

Redaktoři některých časopisů jsou občas považováni za polobohy a odborníky na cokoli. Když vám pak nedovedou na váš vysoce specifikovaný problém odpovědět, rázem jsou z nich největší tupci, u kterých je velmi podezřelé, že vystudovali vysokou školu. Moje doporučení jsou tato: Nevolejte redaktorovi v době oběda – kolem poledne má většinou úplně jiné starosti než řešit změny v nové verzi ovladače pro grafickou kartu. Neptejte se redaktora na něco, co není z jeho oboru. Myslete na to, že redaktor není vševěda, ale obyčejný člověk, který se může mýlit a občas také něco nevědět.

Redaktor se občas v práci nenudí

Ač se to mnoha čtenářům bude zdát nepochopitelné, redaktoři občas potřebují také pracovat. Z toho důvodu je velmi špatný nápad, chtít po nich hodinovou konzultaci o konfiguraci vašeho počítače, výběru operačního systému a instalaci programů. Většinou vám rádi poradí, ale myslete na to, že je takovými dlouhými telefonáty okrádáte o čas a navíc nejsou telefonické konzultace v popisu jejich práce (tzn., dělají to zadarmo). Když jsou v druhé půlhodině telefonátu už nevrlí, nedivte se proto.

Módní přehlídka

Nedávno mě zaujal názor v nějaké diskuzi, kde dotyčný pravil, že je mu špatně, když vidí redaktora počítačového časopisu oblečeného do trička Microsoft, čepice Adobe, kalhot od Corelu a obuvi od výrobce nejmenovaného hardwaru. Je pravda, že výrobci softwaru i hardwaru rozdávají propagační materiály – kromě propisek a bločků se tu a tam objeví i nějaký ten kousek ošacení. Ovšem je naivní si myslet, že za kus obyčejného trička s logem firmy, bude redaktor vždy psát o dané firmě jen kladně.

Žena a notebook - www.sxc.hu

Je samozřejmě jasné, že malými dárky se firmy snaží upoutat pozornost redaktorů a doufají, že se jim tato malá investice vrátí. Nikdy jsem však neslyšel naříkat někoho, komu by vadilo, že má redaktor počítačového časopisu na tričku tučňáka nebo jiný symbol z open source světa. Uvažujte prosím. Nikdo není tak hloupý, aby napsal o špatném produktu kladné hodnocení výměnou za kus ošacení.

Trochu sebekritiky prosím

Do redakce Computeru také občas posíláte adresy na své webové stránky, které byste rádi nechali ohodnotit. Je s podivem, jak málo soudnosti někteří z vás mají. Občas se sice objeví opravdové skvosty, častěji stránky spadají do šedého průměru, ale nejčastěji jde o tak ubohé výtvory, že dá velkou práci o nich napsat několik řádků. Před tím, než se začnete chlubit svým webem, posuďte následující: Nejde jen o stránku s několika rámci, vytvořenou v kradené FrontPage, bez obsahu, případně s nesmyslným textem plným pravopisných chyb? Nejde o stránku, na které je více dráždivě blikající reklamy než obsahu? Nejde jen o web, na kterém je několik nic neříkajících JavaScriptových udělátek?

Pokud toto rozmyšlení neuděláte, nemůžete se divit, že vaše stránky budou ohodnoceny jen jedním nebo půl bodem z pěti. A i to je většinou pouze za odvahu předstoupit s takovým webem před veřejnost.

Nikdo není bez chyb

Dříve než začnete pranýřovat redaktory vašich (ne)oblíbených časopisů a internetových magazínů, zkuste zapřemýšlet, kdy jste naposledy udělali hrubku ve větě, kdy se vám v zaměstnání něco nepodařilo, nebo kdy jste naposledy neměli dobrý den. Redaktor (a to nejen počítačového časopisu) je člověk jako každý jiný. Se všemi ctnostmi a nectnostmi, které máte třeba zrovna vy.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

návštěvník

No jo, taky casto dostavam do schranky pekne ptakoviny, ale je fakt, ze obcas se clovek v te praci docela pobavi ... zvlaste nad nekterymi maily, blogy a podobne :D

návštěvník

jéje, já byl kdysi taky takový :-[ (takový ten červenající se smailík). Tedy hlavně pravopisné chyby a banální dotazy i úplně zbytečné (otravné) maily. Reklamní trička mi nikdy nevadily (rád bych taky někdy vyfasoval nějaké takové), při nezopovězení mého banálního (či hloupého, nepřesného...) dotazu se redaktor pro mě taky nikdy nestal tupcem, nýbrž byl dál polobohem :D a vulgárně jsem taky nikdy záměrně nenadával (maximlálně nějaký překlep, i když já vlastně nenadával nikdy nijak, ani v realném životě).
Ještě si pamatuji jak jsem Vám kdysi psal e-mail a nasekal jsem tak až neormální množství chyb, v následujícím e-mailu jsem psal, že v tom předchozím mailu bylo dost chyb, a že v tom novém si je opravím, ale pak jsem klikl na tlačítko Odeslat a pak si teprv uvědomil, že jsem to chtěl zkontrolovat, ale mail byl odeslán s hromadou chyb a navíc s banálními dotazy :-[.
No dnes už se tak (snad) nechovám, poučen základy netikety a teď ni odkazuji jiné, podobně se chovající jedince. :)

návštěvník

Takových emailů dostávám taky pár. Většinou zkončí automaticky ve spamovém filtru, že by google gmail sputil nějaký lamový filtr?

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru