Zkušenost první – živnostenský úřad a elektronický podpis
Protože mám již nějakou dobu zřízen platný elektronický podpis, rozhodl jsem se jej využít v praxi. Potřeboval jsem změnit/rozšířit obor živnosti u jednoho živnostenského oprávnění, což je možné provést i pomocí elektronického podání. Podle instrukcí příslušného úřadu, které jsou zapsány na webu, jsem zaslal nový e-mail s přílohou ve formátu MS Wordu, kde byl vyplněn potřebný formulář. Tento e-mail jsem samozřejmě opatřil elektronickým podpisem.
Dnes jsem se z telefonátu od úřednice Živnostenského úřadu dozvěděl, že mám problém! Podle ní můj e-mail není opatřen elektronickým podpisem. S úředníky nemá cenu se dohadovat (zkoušel jsem to asi minutu), a tak jsem slíbil, že se v dohledné době na úřadě zastavím (vyřizuji si další živnost – viz dále) k osobnímu podpisu celé záležitosti. Ovšem ouha – zastavit se musím co nejdříve, jinak budu upomínán. Kde je chyba nevím, ovšem zjištění, jak funguje elektronický podpis v praxi, má pro mě trošku trpkou příchuť.
Mimochodem, odezvy z úřadu jsem se díky tomuto telefonu dočkal po deseti dnech od odeslání žádosti. Tomu říkám rychlost! I když už nejsem dítě, stále nechápu, proč úředník má tolik času a živnostník musí kvůli úřadům lítat jako hadr na holi.
Aktualizováno 19. 10. 2006: Takže je teď na mně, abych se omluvil za svou hloupost. Můj elektronický podpis od CA Czechia opravdu není možné používat při styku s úřady. Což mě trošku mrzí, protože tím pádem je mi skoro k ničemu.
Zkušenost druhá – vyřízení živnosti na jednom místě
Pokud jste si někdy vyřizovali živnostenské oprávnění, tak jistě víte, že je kromě příslušného formuláře potřeba dodat výpis z rejstříku trestů, potvrzení o bezdlužnosti z finančního úřadu a totéž ze správy sociálního zabezpečení. Všude se mluví o tom, jak si to živnostenský úřad od ostatních institucí sám "vytáhne" a občas tak bude komunikovat jen s jediným úřadem. Zlákán vidinou pohodlné komunikace s úřady jsem udělal zásadní chybu – chtěl jsem tuto novinku vyzkoušet v praxi.
Přišel jsem na živnostenský úřad, v klidu vyplnil formulář, bez dlouhého čekání jsem byl na řadě a vstoupil do příslušné kanceláře. Po oznámení svých požadavků jsem se dozvěděl následující: paní úřednice jde na dovolenou a tak budu muset na vyřízení živnosti čekat déle, než je obvyklé. Snad jen kdybych hodně chtěl, může to domluvit u svých kolegů. Takže jsem ji o to poprosil.
Výpis z rejstříku trestů může živnostenský úřad získat sám – není to problém, i když by byli raději, pokud bych si ho obstaral sám a nezdržoval – takový byl výraz úředníků ve tváři. Potvrzení o bezdlužnosti si mám z úřadů donést sám. Mohli by to sice udělat na živnostenském úřadě, ale komunikace mezi různými úřady je prý složitá a čekal bych další tři týdny (tedy samozřejmě až po uplynutí dovolené paní úřednice ŽÚ).
Takže nakonec jsem vyrazil na MSSZ, kde jsem vše vyřídil během pěti minut. Na Finančním úřadě jsem podal žádost a stejně budu čekat dva týdny na dodání (tak praví "lejstro"). Souhrn? Namísto úspory času jsem strávil téměř celý pracovní den přebíháním z jednoho úřadu na druhý, protože samozřejmě nejsou v jedné budově ani blízko sebe. Doufám, že potvrzení mi přijdou co nejrychleji, abych mohl vyrazit za kolegou paní úřednice, která je na dovolené. Doufám, že si mě bude pamatovat a nebudu muset čekat až někomu skončí dovolená.
Zapomeňte na rychlé vyřizování
Závěrem tedy shrnuji poznatky z praxe:
- Elektronický podpis je vám v tomto případě k ničemu (tedy pokud je například od CA Czechia)
- Úřady mezi sebou nekomunikují, a pokud tak jen s obtížemi
- Pokud si vše vyběháte sami, budete na tom časově asi nejlépe
- Velkou roli při vyřizování živností hraje termín dovolené jedné jediné úřednice
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář