WebTop100 2023: zápisky z konference a dvě ocenění navrch

Včera proběhl dvaadvacátý ročník WebTop100 o nejinspirativnější digitální projekt. Získali jsme dvě ocenění a přivezli samozřejmě celou řadu zápisků z doprovodné konference. Na ní nechyběli zajímaví přednášející ani témata.

Letošní vyhlášení se konalo v hotelu Comfort, který musím doporučit jak z hlediska ubytování, tak z hlediska pohodlí v konferenčním sále. 17 soutěžních kategorií zná své vítěze, autorem roku je agentura FB Forrest, osobností Petra Dolejšová, projektem kampaň Ovečkárny.

Máme dvě ocenění

Jako hlavního webaře v agentuře Lesensky.cz mě těší, že i my jsme se umístili hned se dvěma projekty na čelních příčkách. V kategorii UX zvítězil náš web pro Dopravní podnik města Brna. S marketingovým slovníčkem na našem vlastním webu jsme obsadili krásné druhé místo v kategorii SEO. Díky všem kolegům, kteří na projektech spolupracovali. 

Image
WebTop100

Potěšilo mě, že jsem v sále i mezi dalšími úspěšnými potkal další kolegy, se kterými se na různých akcích vídáme. Gratuluji Superkodérům k umístění s jejich e-shopem Balistas či Lukášovi do Effectixu k jeho úspěchu s projektem AI klíčovky. Těch známých tváří jsem potkal daleko více.

Zápisky z konference

Doprovodná konference letos proběhla ve dvou pásmech a dotkla se samozřejmě především marketingových témat ve spojení s weby.

Andrea Hurychová povídala o influencer marketingu, růstu sociálních sítí a aktuálních trendech. Těmi jsou krátká videa, podle 96 % marketérů je to prý nepostradatelný formát komunikace. Podívali jsme se na rozdíl mezi influencery a content creatory. Produktem prvního je on sám, zatímco druhý je spíše v pozadí a prezentuje ho (nebo ji) především obsah. Potřebujete objednat uživateli generovaný obsah? Mrkněte na Lastnight Media. Naopak projekt Metaphysic.ai se tváří jako slibný nástroj pro namontování cizího obličeje do jakéhokoli videa a prý se využívá i pro omlazení vystupujících.

Projdou vaše newslettery na Gmail?

Tipy k e-mailingu přinesl Petr Cikán. Poslední rok tuto oblast ovlivnila změna analytiky, využívání AI, mobilní optimalizace, GDPR a cookies a také tlak na doručitelnost. Mimochodem, zaznamenali jste, že do února 2024 musíte pořešit DMARC u svých domén, jinak bude doručení vašich newsletterů na Gmail a Yahoo bez šance? Zvláště u Gmailu by vás to bolelo. Celá čtvrtina největších e-shopů v Česku jej dořešený nemá.

Tip: podobně jako DMARC bude od příštího roku důležité také nízké označování spamu, musíte být pod 0,3 %.

Zajímavá data z testování. 51 % e-shopů se zákazníky nekomunikuje, jen sbírá nové adresy, ale nic na ně neposílá. Často kvůli technickým problémům s jejich zpracováním. Nezapomínejte na UTM parametry, ať můžete měřit úspěšnost svých kampaní.

AI, data a tipy k mobilní aplikaci

Michal Schindler pobavil svou přednáškou o textařích a AI. Srovnával různé výstupy, nejlepší pro copywriting v češtině se mu jeví Bard díky využívání Google Translate. Naopak pro angličtinu má mnohé co nabídnout placený Copy.ai. Při promptování to nepřehánějte s délkou vstupu, kvalitu promptu nedoženete kvantitou.

Tomáš Jindříšek povídal o datové žurnalistice klesající důvěře ve stát a neziskovky, rostoucí v byznysové firmy a také o projektu Měníme osnovy.

Případovku o mobilní aplikaci přinesl Lukáš Havlásek z Notino. Začal historií ještě s názvem Parfums a sjednocování značky napříč Evropou. Momentálně mají 20 % share obratu prostřednictvím mobilní aplikace, zákazníci v ní reagují třikrát více než na webu.

Tipy: aplikace by neměla být jen zrcadlem e-shopu, musí nabídnout něco víc. Pracovat s personalizací, sloužit jako centrum věrnosti. Využívejte deeplinky do aplikace, ASO (App Store Optimization, neboli SEO pro aplikační story), komunikujte benefity aplikace.

HR, SEO a opět to AI

Petr Skondrojanis zaujal tipy, jak by měla vypadat náborová stránka na webu. Mladá generace nebude číst odrážky jako před dvaceti lety. Zapojte video a rozbijte masy textu obrázky.

Bohužel jsem propásl přednášku Pavla Ungra o tom, proč selhávají SEO v kampaních pro firmy. Když se koukám na jeho prezentaci, tak řadu věcí, které redakčním systémům vytýká, lze snadno minimálně v Drupalu řešit. Záleží na schopnostech toho kterého webaře. Snad bude příležitost o tom někdy podebatovat.

Z přednášky Ondřeje Slámy o zbytečných hříších agentur si beru jediné a hlavní – nechodit pozdě na schůzky. Petr Srna přišel s tím, proč je někdy influencer marketing prodělečný. Jednoduše si firmy zapomenou ošetřit smlouvy, označení reklam licence, statistiky nebo i to, že příspěvky mají zůstat viditelné po skončení kampaní.

Petra Dolejšová nás probrala z odpolední letargie DJ vložkou, kdy jsme porovnávali různé nahrávky a hledali v nich podobnost. A pak jsme to srovnávali s rozhodnutím soudu o plagiátorství. Při propmtování nezadávejte cizí autorská díly nebo styly, nevyvozujte prompt z cizího obrázku. Zapojte nástroje ukazující, na kterých datech se učily. A pozor, příští a přespříští rok pravděpodobně nebudou v EU stejné AI nástroje jako nyní. Kvůli legislativě se budou muset učit znovu, přiznávat zdroje a nepoužívat cizí obsah bez dovolení. Tak uvidíme, co na to Čína, dere se mi na mysl.

Projektový borec na konec

Záběr přednáškového pásma obstaral Freelo kapitán Karel Dytrych se záběry průzkumu o projektovém řízení. Typický český projekťák řídí najednou 4 až 10 projektů. 17 % z nich řídí více jak 11 projektů současně. Čím menší firma, tím více toho jeden projekťák řeší.

89 % lidí nemá na bedrech jenom projektové řízení, 36 % CEO nebo CCO dělá rovněž řízení projektů. Metodikou se při řízení projektů inspiruje 7 % Čechů, zbytek na to jde srdcem. Ve světě využívá metodiku 61 % projekťáků. Skvělá čísla, která mi potvrdila, že jsem ve správné bublině ;)

A zde můj report z letošního WebTop100 končí. Díky za ocenění, díky kolegům za spolupráci a těším se na příští ročník. Česká webařina i online marketing má co ukázat. Kompletní výsledky v jednotlivých kategoriích najdete zde.

Tip: Postřehy z ročníku 2024 najdete v novějším článku.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru