S programovacím jazykem R jsem si začal poprvé hrát na podzim roku 2015. Bral jsem to spíše jako zpestření. Měl jsem trochu více volného času a chtěl jsem si rozšířit obzory. Jde o zajímavý jazyk určený především pro datovou analytiku, statistické výpočty, hodí se na generování grafů, reportů a podobných záležitostí.
Uběhlo několik let, kdy jsem se k R občas vrátil, ale nikdy ne s cílem jej reálně používat. Až letos jsem si všiml vypsaného školení v rámci kurzů WebExpo. Jak na reklamu neklikám, tak jsem v tomto případě udělal výjimku a rozhodl se téměř okamžitě. Kombinace R, jeho praktického využití v SEO a přednášejícího v osobě Marka Prokopa dopředu zaručovala, že to bude stát za to.
Forma a místo školení
Celodenní kurz probíhající od 10. do 18. hodiny pojal lektor formou workshopu a hned na začátku nás všechny upozornil, že budeme psát kód. Hodně psát. Což je přístup, který je mi sympatický, protože i na svých kurzech jsem vždy sdílel názor, že každý si problém lépe zapamatuje, pokud kód zapíše na své klávesnici a pak odladí chyby, které mu tím vzniknou. Stejně na to kouká Marek Prokop.
Workshop k jazyku R a jeho využití v SEO probíhal v Praze na Smíchově na Andělu, konkrétně v prostorách NN IT Hubu. Příjemné prostředí v dosahu MHD, ramínka v šatně, občerstvení během dne, včetně oběda v blízké restauraci. Kdybych hledal jedinou věc, kterou vytknu, tak snad jen obtěžující klimatizaci, která mi první hodinu dost nepříjemně foukala shora přímo za krk. Ale paní z Hubu ji na požádání obratem ztlumila.
Lektor
Marka Prokopa zná pravděpodobně každý, kdo něco řešil v SEO nebo se nějak pohyboval na českém internetu v posledních pětadvaceti letech. Snad ani jednoho z nich neurazím, když napíšu, že je to takový Pepíček Zíma českého SEO. V dobrém samozřejmě, pana Zímu mám rád.
Vím, že jsem před lety psal nějaké postřehy z konferencí, kde jsem Marka Prokopa viděl a ne vždy jsem na jeho přednáškách vydržel do konce. Ovšem potvrzuje se, že školení je úplně jiná disciplína. Tady se odhalí, jestli je lektor kecálista, nebo opravdu umí danou problematiku a zvládne předání vědomostí ostatním. A Marek je samozřejmě druhý případ.
O psaní kódu jsem se zmínil. Workshop byl ze své podstaty prakticky zaměřený, psali jsme kód, koukali na čísla ze svých projektů v Search Consoli, hned jsme tedy mohli analyzovat něco, co je nám blízké. Žádné teoretizování s vymyšlenými příklady. A minimum slajdů k tomu. Za mě skvělé.
Využitelnost získaných informací
Cena workshopu o R a SEO byla 6400 Kč bez DPH. Není to úplně nízká částka k tomu, aby na kurz šel člověk se záměrem si R jenom vyzkoušet. Na druhou stranu ty peníze plně odpovídají tomu, jaký díky nabitým znalostem získáte potenciál.
Nestane se z vás za pár hodin expert přes R, který bude diktovat jeho zápis z hlavy. Ale když jsem si psal příklady a koukal se, jaká čísla mi lezou ze Search Console pro firemní web, hned mi naskakovaly další nápady, které bych chtěl zobrazovat ve svém vlastním reportu nejenom ze Search Console, ale i z Google Analytics a dalších zdrojů.
Kam dále pro informace?
Ze školení jsem tedy odcházel spokojen s produktivně stráveným časem. Dosavadní základní znalosti R jsem si rozšířil o práci s R Studiem a dokumenty Quarto.
Odkazy, které by vás mohly zajímat:
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář