Umístění webu ve vyhledávačích pro různá klíčová slova mě jako majitele blogu samozřejmě zajímá. Ale pořád lavíruji mezi zaplacením specializovaného nástroje pro sledování pozice ve vyhledávačích, nebo koukáním do Search Console, kde to vidím zadarmo. Byť ne úplně komfortně.
Poslední týdny zkouším kombinaci Search Console a Google Analytics 4. A musím říci, že ač má takové řešení své mouchy, je o něco pohodlnější než samotná Search Console. Pojďme se na to podívat.
I. Napojte svůj web na Search Consoli
Pokud ještě svůj web v Search Consoli napojený nemáte, pak to rychle napravte. Zobrazí vám zdarma celou řadu užitečných informací o stavu webu, včetně toho, jak je úspěšný ve vyhledávači. Přehled Výsledky vyhledávání vám sdělí počty prokliků a zobrazení. Pozice ve vyhledávači je zdánlivě ukrytá, ale pokud si tlačítkem data exportujete třeba do tabulek Google, uvidíte právě i pozice.
Je to poměrně šikovná záležitost, pokud si data zvládáte exportovat. Nechybí ani možnost porovnání s historií, stačí nahoře ve výběru přepnout výchozí zobrazení za tři měsíce na porovnání s předchozím či jiným zvoleným obdobím.
Co mi tu chybí, tak je možnost rychlého hledání klíčového slova a zobrazení průměrné pozice ve vyhledávání už rovnou v rozhraní Search Console bez exportu.
Poznámka: Data v Search Consoli, počty hledání, prokliků a zobrazení průměrné pozice ve vyhledávači za zvolené období samozřejmě zahrnují pouze Google. Neříkají nic o dalších vyhledávačích.
II. Jak propojit Google Analytics 4 a Search Consoli?
III. Sledování pozice ve vyhledávači pomocí GA4
Jakmile si výše uvedeným způsobem přidané přehledy ze Search Console do Google Analytics přidáte, tak pravděpodobně brzy zjistíte, že tím správným přehledem pro sledování pozice ve vyhledávači je Search Console > Dotazy: Dotaz organického vyhledávání google. Odtud je už jen krůček k úpravě přehledu tak, aby zobrazoval porovnání s minulostí.
Poznámka: Procentuální vyjádření ve sloupci Průměrná pozice může být trochu matoucí. Pokud se zobrazí záporné a čím větší číslo s minusem na začátku to je, tím je změna k lepšímu.
Nevýhody uvedeného řešení?
Nedostatky sledování pozice ve vyhledávači pomocí Google Analytics jsou asi zřejmé. Dovedu si představit výrazně přehlednější zobrazení. Data se týkají pouze Google, nezměříte takto pozici v Seznamu nebo Bingu. Uchování dat v Search Consoli je maximálně 16 měsíců, se starším obdobím tedy nic neporovnáte.
Pokud hledáte pokročilejší funkce jako jsou zobrazení konkurenčnosti daného výrazu nebo zobrazení ceny za proklik pro účely reklamy, mrkněte na specializované nástroje. Přehled těch, které jsem sám vyzkoušel, udržuji na stránce Sledování a měření pozice ve vyhledávačích.
Domácí úkol: Pokud vás zajímají vybraná klíčová slova, postavte si pro ně pohotovou nástěnku, na které rychle uvidíte změny u pozic pro vybrané výrazy. Pomůže vám s tím nedávný článek Začínáme s GA4: Vytvořte si vlastní reporty v Google Analytics 4.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář