Recenze knihy 75 tipů, jak si říct o web

Ač obvykle stojím na druhé straně, koupil jsem si knihu o webech, jejíž dovětek zní: První kniha pro zadavatele v češtině. Jednak jsem byl zvědavý, s čím kolegové z oboru přijdou, jednak jsem si chtěl porovnat, zda skutečně nabízíme služby, na které by se klienti měli ptát. Inspirace ke zlepšení se najde vždy.

Trojice autorů Jakub Goldmann, Martin Kopta a Josef Platil přinesla na zhruba 250 stranách nejenom 75 tipů o tom, jak naplánovat poptávku na webové stránky, ale také slovníček pojmů či stručný návod pro sestavení poptávky na mobilní aplikaci.

Kniha 75 tipů, jak si říct o web v širokoúhlém formátu vydaná pod hlavičkou Computer Press / Albatros Media pokrývá témata provázející vznik webu od prvních nápadů k začátkům konkrétní realizace. Pomůže vám sestavit zadání, kterým webové stránky poptáte, provede vás také jednotlivými fázemi komunikace se zhotovitelem.

Image
Kniha 75 tipů, jak si říct o web

Kdo je cílovkou knihy 75 tipů, jak si říct o web?

Krátké texty jednotlivých tipů se většinou obešly bez vycpávek, doplňují je ilustrace a poznámky označené jako Hint. K danému tématu tak často přidávají konkrétní postřeh z praxe nebo tip na další materiály. Takové výrazně stravitelnější poznámky pod čarou.

Autoři se zajímavým způsobem popasovali s cílovými skupinami. Obecně jde samozřejmě o každého, kdo poptává realizaci webu. Tuto skupinu rozdělili na tři typické zástupce:

  • Živnostníka, reprezentovaného majitelem barber shopu
  • Manažerku z firmy či korporátu
  • Referentku úřadu veřejné správy

U jednotlivých tipů se pak autoři věnují specifikům pro danou skupinu v samostatném boxíku. Zadavatelům z řad veřejné správy jsou pak ke konci knihy věnovány dvě samostatné kapitoly.

Graficky je vše vyřešeno tak, že u tipů jsou znázorněny ilustrované hlavy těchto tří zadavatelů a pod nimi následují popisky určené dané cílové skupině.

Obsah knihy a komunikace se čtenářem

Kniha není rozsáhlá a zvládnete ji přelouskat během víkendového odpoledne jako já, když jsem ji četl kvůli této recenzi. Už proto, že těch bezmála 250 stránek není kompletně popsáno, ale jde spíše o kratší texty, tipy, doplněné ilustracemi a poznámkami. Pokud ji však v praxi opravdu využijete, budete se k jednotlivým pasážím v knize vracet a listovat. 

Tipy jsou rozděleny tak, že chronologicky popisují proces uvažování nad zadáním nového webu:

  • Výzkum
  • Proces
  • Koncept
  • Dodavatelé
  • Design

Hlavní obsahovou část doplňuje několik extra tipů navíc, slovníček, již zmíněné povídání pro státní správu, tipy na zadání pro intranet či mobilní aplikaci a také několik vybraných materiálů, které autoři doporučují k dalšímu studiu.

Se čtenářem autoři komunikují spíše formálním jazykem, rozhodně nejsou přehnaně cool a vtipní, kniha se ale velmi dobře čte a je srozumitelná. Hodně se mi líbí, že se čtenář dozví nejenom, co přesně má dělat a jak uvažovat, ale také co jej čeká ve chvíli, kdy se spojí s někým, kdo mu bude web realizovat.

Autoři pokrývají spolupráci s freelancery i agenturou, přibližují čtenáři jednotlivé profese, které se dnes na stavbě i fungování webu podílejí a zmiňují také vhodnost té které spolupráce pro dané tři cílové skupiny.

Kniha sice nejde přesně až do fáze spuštění webu do ostrého provozu a každodenního online marketingu (ač se toho také lehce dotýká), ale končí v začátcích spolupráce s tím, kdo vám web staví. Dozvíte se, co zhruba byste měli očekávat v jednotlivých fázích stavby webu a také v jakých situacích je lepší se s dodavatelem rozloučit raději dříve než později.

Jako tvůrce webu knihu doporučuji všem budoucím klientům

Nabízí se minimálně dva přístupy, co by od knihy mohl očekávat ten, kdo je na druhé straně, tedy realizátor webů. Jedna z možností je: „tak ukažte se borci, co jste to těm chudáčkům zase navykládali, to bude teda něco.“ Nebo to bude směřovat spíše do roviny „oni vlastně mají pravdu, kluci“.

V reálu to samozřejmě bude oscilovat, já bych se ale coby tvůrce webů zařadil spíše do druhé skupiny. Pokud za mnou nebo k nám do agentury přijde klient, který už ví, co jej zhruba čeká a má také rozmyšleno, co bude poptávat, je to vždy mnohem radostnější práce.

Zároveň jsem v knize našel inspiraci, co bych mohl sám za sebe zlepšit v tom, abych naplnil klientovo očekávání. Většinu bodů jsem ale pokrýval, což vždycky potěší.

Určitě knihu doporučuji každému, kdo uvažuje nad novým webem. I pokud jste malý živnostník, a nakonec si budete web stavět svépomocí na nějaké platformě bez programování, bude pro vás těch pár stokorun za knihu cenná investice, díky které si vše správně rozmyslíte a rozvrhnete.

Knihu 75 tipů, jak si říct o web koupíte třeba online v internetovém knihkupectví Kosmas.cz.

Tagy

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Marketing Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Nové diskuze
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru