Jedním z výchozích přehledů, který v Google Analytics 4 najdete i bez nutnosti si definovat vlastní, je přehled stránek rozdělený podle skupin obsahu. Na svém blogu jej využívám k tomu, abych rychle zjistil, jak si na tom stojí v popularitě / návštěvnosti jednotlivá témata článků.
Klienti zase využívají skupiny obsahu k tomu, že mají oštítkovanou každou stránku na webu, včetně firemního blogu. V názvu štítku je skupina produktů, které vyrábějí. Díky zmíněnému přehledu jsou pak schopni velice rychle zjistit, jak si stojí přísun návštěvníků na web pro ten či onen segment a případně zapracovat na zlepšení. Vše lze navíc kombinovat s dalšími naměřenými hodnotami.
Jak na štítkování na webu
Špatná zpráva na začátek. Velmi pravděpodobně se neobejdete bez zásahu do kódu webu. Máte-li redakční systém, bude to jednodušší. Ve WordPressu nebo Drupalu prostě přidáte nové pole k vyplnění u veškerého obsahu, který chcete sledovat. Poté je ale nutné vyplněné štítky nějakým způsobem promítnout do kódu stránek.
Způsobů je celá řada. Je možné štítky zobrazovat, jako je to pod tímto článkem. Je možné je zapsat do nějakého atributu v HTML kódu. Nějak se na webu musí objevit, abychom je v dalším kroku mohli načítat do Google Tag Manageru a následně propisovat do proměnných a do Google Analytics.
Moje řešení zde na blogu s Drupalem je následující:
U článků je pole se strojovým názvem field_tags napojené na slovník kategorií. V šabloně page.html.twig hodnoty štítků z tohoto pole vypisuji do atributu data-contentgroup u prvku s obalem layoutu stránky:
<div class="layout-container" data-contentgroup="{% for tag in node.field_tags %}{{ tag.entity.getName() }}{% if not loop.last%}, {% endif %}{% endfor %}">
Výsledek je potom takový:
<div class="layout-container" data-contentgroup="Symfony, CSS, PHP, případovky">
Jak načíst skupiny obsahu do Google Tag Manageru
Jakmile je obsah oštítkovaný a štítky se propisují do HTML kódu, je čas je přenést do Google Tag Manageru, kde s nimi budeme pracovat dále.
Alternativní řešení? Pokud máte štítky obsahu propisované do URL adresy článků (třeba /drupal/nejaky-clanek a /wordpress/jiny-clanek), potom samozřejmě můžete vynechat předchozí část s úpravami webu a při definici proměnné použijte Tabulku RegEx. Jako vstupní proměnnou použijte {{ Page Path }} a zadejte regulární výraz, který hodnotu vezme z cesty ke stránce.
Jinou možností je zadat JavaScript, který přečte hodnoty štítků zobrazených přímo pod článkem.
U některých klientů, kde se o Tag Manager stará jiná firma, jsem měl požadavek posílat hodnotu skupiny do datové vrstvy přímo z kódu webu. Přijde mi to zbytečně složité a nesystematické, když jde o záležitost, kterou lze nakliknout v rozhraní GTM během pár sekund, ale budiž. Pokud byste někdy využili, kód je následující:
window.dataLayer = window.dataLayer || [];
window.dataLayer.push({'Content Group' : document.querySelector('.layout-container').dataset.contentgroup});
Předávání skupiny obsahu do GA4
Proměnnou se skupinou obsahu tedy nyní sbíráme do Google Tag Manageru, kde ji lze využít k případným dalším účelům. Jedním z nich bude její předání do Google Analytics 4.
Kde najdete skupiny obsahu v Google Analytics 4?
Doufejme, že všechny předchozí kroky se povedly a nenastal někde problém. Pokud se nyní přihlásíte do svých Google Analytics a podíváte do se přehledů, měli byste skupiny obsahu najít. Konkrétně jde o přehled Životní cyklus > Zapojení > Stránky a obrazovky.
Zde je nutné přepnout výchozí dimenzi klepnutím do rozbalovací nabídky nad prvním sloupečkem a zvolit Skupiny obsahu.
Nevýhody skupiny obsahu v Google Analytics 4
Skupiny obsahu nebo v anglické verzi Content Groups byly samozřejmě i v předchozí verzi GA, tedy Universal Analytics. Pokud jste je dříve používali, narazíte v GA4 na jeden problém. Už nelze mít pět obsahových skupin jako dříve, ale je tu prostě jen jedno členění. Nerozdělíte si tak třeba stránky a aktuality, ale prostě vše bude v jedné hromadě podle štítků.
Zde na blogu mě to až tolik netrápí. Nedávno jsem velkou část obsahu promazal. Staré aktuality, které už nikoho nezajímaly, tiskové zprávy, které způsobovaly tak akorát duplicitní obsah s jinými weby, to vše šlo pryč.
Větší problém mám s tím, že GA4 u skupin obsahu, stejně jako u dalších dimenzí, nepracuje s více hodnotami v jednom řádku. Na výše uvedeném screenshotu je to pěkně vidět. Pokud mám článek zařazen do více kategorií oddělených čárkou, pak se to bere vždy jako jedna hodnota.
Čili počty zobrazení pro články s jedním štítkem „grafika“ jsou něco jiného, než počty zobrazení pro články, kde jsou štítky třeba dva: „grafika, sociální sítě“. Pokud by mě zajímala čtenost všeho, kde se štítek grafika objevuje, musím si tyto dva řádky sečíst.
Řešení? Posílat do GA4 jenom první štítek, coby primární členění na webu, není to pravé ořechové. Do políčka Hledat nad přehledem mohu zadat slovo grafika, pak se mi objeví všechny kombinace s ní a také součet. Což ale také není řešení, stále něco filtrovat.
Jako další mám v hledáčku vyzkoušet si nabité znalosti z kurzu Programování v R a SEO a zkusit si natáhnout data z Google Analytics 4 do dokumentu Quarto a vytvořit si vlastní přehled. Zatím předpokládám, že tam bych si už rozpad vícenásobných hodnost a následné součty vytvořil bez problémů. Pokud se to podaří, určitě postup popíšu v některém z dalších článků.
Aktualizováno 6. 6. 2023: A jak jsem avizoval, postup pro zobrazení dat s rozpadem vícenásobných hodnot jsem nachystal v článku RStudio prakticky: prohlížíme data z Google Analytics 4.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář