SEOloger naživo 2022: ohlédnutí za srazem na Vysočině

Po covidové přestávce se opět konalo setkání SEO specialistů spojené s víkendovým pobytem na Vysočině.. Čtyři přednášky, panelová diskuze a setkání kolegů z oboru přilákaly zhruba čtyři desítky účastníků. Co jsme se během soboty dozvěděli?

Následující texty berte jako poznámky k přednáškám, nikoli jako vyčerpávající přepis všeho, co na setkání zaznělo. Pokud moje záznamy z konferencí čtete pravidelně, tak už víte, že ambice poznačit si vše nemám.

Jakub Rejnuš – SEO v kontextu a s důrazem na efektivitu

První přednáška byla od Jakuba, který se uvedl jako SEO specialista, linkbuilder, CMO. Pracoval třeba pro Hudy nebo BENU. Mluvil o tom, že je nutné mít přesahy do dalších oborů, komunikovat s ostatními a nebýt uzavřen do své ulity. Půjčil si vystihující citát: “Introvertní PPC specialista klikač nebude mít šanci.” 

Online marketing není jen o čistě SEO, ale přesahuje do dalších aktivit. Neplatí to jen pro SEO specialisty, každý by měl vylézt bubliny, protože potřebuje další specialisty z příbuzných oborů.

Pro dodání přidané hodnoty klientovi je třeba znát kontext. SEO je nutné řešit v kontextu byznysu. Základem je dobrý projektový brief. Řada agentur je přitom vynechává. Seznamte se s dalšími členy týmu – PPCčkař, affilák, developer… Ušetříte čas sobě i klientovi. Chtějte pravidelné cally s klientem i dalšími členy týmu. Třeba jednou měsíčně.

Příklad. Máte super obsah? Začne se zvedat návštěvnost, ale tím pádem může padat konverzní poměr, protože ne každý nakoupí. Řešíte to? Podchytíte nové klienty z těchto návštěv? Vědí další zainteresovaní, že se zvedla tato návštěvnost?

Příklad. Z pravidelných callů se třeba dozvíte o redesignu. Developeři často nechápou, že by u redesignu měl být SEO specialista. ([pozn. aut.] Já mám bohužel opačnou zkušenost ve stylu no tak ten web spusťte, pak se na něj mrkneme.)

Je nějaký dodavatel předražený? Nebojte se to klientovi říci. Nedělejte časově definované smlouvy, kde je nějaký paušál, který ten klient nevyužije.

Výše uvedené tvrzení několik lidí v publiku rozporovalo. Paušálem si klient pronajímá náš čas a pokud jej nevyužije, to je k jeho tíži. Určitě je ale vhodné nasmlouvaný objem ladit.

Udělejte si vlastní analýzu SEO konkurence. Ne vždy vyplyne z briefu, ve kterém je marketingová, nikoli nutně SEO konkurence. Je dobré mít TO-DO list, seznam úkolů k řešení, podle kterého se naplňuje strategie. 

SEO audit vs akční plán. Klient potřebuje rozběhnout SEO, nepotřebuje balast kolem. Na rovinu, nikdo nečte desítky stránek auditu. Důležitější je vznik úkolníku, podle kterého se následně pojede. Podobně analýza klíčových slov vs. ContentGAP + řešerše. Často klíčovka není potřeba. Na druhou stranu se klíčovka hodí při novém webu, novém zboží, nové vertikále. (i o důležitosti klíčovky se polemizovalo [pozn. aut.])

Optimalizujte s předstihem. Článek vydaný až v sezóně se už nestihne zaindexovat a posbírat návštěvníky během sezóny. V zimě optimalizujte na jaro. Na konci léta pro Vánoce. Optimalizujte jen to, co má smysl. Ne věci, které mají hledanost. 

Zkontrolujte si ve statistikách a měřidlech, jestli koukáte na smysluplné údaje měřící rozumná vstupní data. Zvláště, pokud přebíráte práci po někom jiném. 

User Intent a STDC – pomůže Surfer a selský rozum. Hrajte si se snippety. Příklad – do title při nějaké optimalizaci doplnili dovětek “od expertů”.

Hledejte patterny. Recenze produktu XXXX (místo hodnocení produktu). Návody ke stažení místo Dokumenty. Tvořte zajímavé vstupní stránky. I článek může být zajímavě naformátovaný a nevypadat jako knížka. 

SEO v kontextu linkbuildingu. Nejde dělat linkbuilding bez strategie. Určete si s klientem klíčová slova a vstupní stránky. Určete si linkbuildingová aktiva. Zkontrolujte si, že obsah, který nabízíte, je indexovaný. Spolupracujte s linkbuildery a dalšími lidmi, které máte na projektech (PPC, influenceři). 

Kontrolujte, kam odkaz dáváte. Sledujte aktivity konkurence. Pokud máte požadavek na výměnu, dejte o něm vědět hned. Nečekejte, že vám kvůli tomu někdo poleze do zadku, buďte proaktivní.

Tipy: PR články použijte pro 3W výměnu. Máte více klientů? Měňte odkazy mezi nimi. Více projektů? Oslovte lidi, co na tom spolupracují. Nezapomeňte na zaniklé domény. Myslete na long term, outreach pro 3 – 6 měsících. 

Interní linkbuilding. Když máte např. FAQ. Nebo v kategorii lidi nejčastěji hledají tohle a toto. 

SEO v kontextu pohodlnější práce. SEO není na jedno kliknutí. Ujistěte se, že klient počítá s dalšími náklady (nákupy odkazů, práce developera, náklady projekťáka, náklady na copy…). Do PNO patří víc, než jen hodinkovka specialisty na SEO.

Nestavte klientům vzdušné zámky. Typickou chybou je technický audit webu na Shoptetu – stejně tam nikdo nebude moci nic podle výsledků auditu změnit. Domluvte si objem času, který vám ostatní budou moci věnovat.

Komunikujme. Dávejte aktivně klientům vědět, pokud jste třeba nemocní nebo jedete na dovolenou.

SEO v kontextu našeho svědomí. My jsme ti, kdo musí být aktivní. Nehledejme si práci pro práci, když klient nereaguje. Je legitimní opustit klienta a být k dispozici nástupci pro předávky. Je správné klientovi říci, že na něj nemáte čas, když tři měsíce předtím nereagoval. Nesmyslné poptávky edukujme nikoli rovnou odmítejme. Zlepšíme si karmu.

Neslibujme vzdušné zámky, abychom získali zakázku. Reportujme. Buďme více projekťáci a méně geekové.

Přednáška vzbudila řadu ohlasů, diskuze se vedla mimo jiné také okolo reportování výsledků práce klientům.

SEOloger naživo 2022

Ondřej Meier – SEO pro největší zpravodajské weby a jak z nich získat odkaz zdarma

Jakožto pisálka s řadou vlastních obsahových webů mě tato přednáška zaujala nejvíce. Už při čtení programu. Ondra se stará o obsahové weby v rámci Internet Info, dříve v rámci Mladé fronty.

Rozdíly v SEO pro eshopy a obsahové weby jsou patrné už při tvorbě klíčovky. V kontinuální práci se staršími texty – aktualizace a optimalizace. Nejefektivnější se mu zatím ukázala klíčovka poskládaná do kontigenční tabulky s jednou kategorií. Klíčové slovo v nadpisu, na začátku perexu, odpověď co to je, proč to řešit a potom snaha pochopit reálný problém uživatelů a spojit to do textu a url. Rozšiřující slova se propisují do H2, do bloků.

Pokud se s článek nepodaří uchytit na dobrých pozicích, tak optimalizace, rozšíření obsahu, interní a externí linky, případně pak rozdrobit zadání na více samostatných článků. 

Kontinuální práce se starším obsahem – evergreen témata, která je dobré pravidelně aktualizovat, mohou fungovat roky. 

Jak se odlišit v SERPu? Klasika titulky, popisky. FAQ + emoji. S emoji rozumně. FAQ jsou v SERPU max. ze tří webů. Pak pomůže emoji k odlišení v descriptionu. Je dobré koukat na affiliate weby pro inspiraci ke kreativitě. 

Okamžitá návštěvnost – Seznam feed, Google News a Google Discover. Seznam má poměrně striktní a omezující restrikce, pokud chcete být ve feedu. Např. 30 minut v session jenom reklamy ze Seznamu, včetně dalších stránek partnera. Žádný affiliate. Feed funguje na základě automatické a ruční editace pořadí.

Doplňuji: mohu potvrdit. Přidal bych zákaz odkazů na sociální sítě, zdůraznil bych ty prokliky kamkoli jinam, kde není reklama Seznamu. Měl jsem klienta s webem na seznamáckém feedu a rád jsem se údržby takového webu zbavil.

Do Google News potřebujete strukturovaná data NewsArticle, News sitemapu a registraci do Google Publisher Centra. Náhledové obrázky. V news sitemapě max. dva dny staré články a max. 1000 záznamů. Pozor, pro náhledové obrázky Google používá čtvercové ořezy. Díky direktivě pro roboty max-image-preview: large zajistíte zobrazení velkého obrázku ve feedu místo malého.

Výsledky Google News? Nic moc, ale pomáhá to pro Google Discover.

Google Discover – obvykle pro novinky či aktuality, článek přináší návštěvnost zhruba týden.

Ondra několikrát zmínil, že jde o jeho první přednášku, ale pro mě osobně byla velmi zajímavá a její forma naprosto v pohodě.

SEOloger naživo 2022

Zdeněk Dvořák – Jak se zbavit manuální penalizace Google

Nejznámější český linkbuilder si nachystal povídání s případovou studií řešení problému s manuální penalizací na konkrétním webu.

Co je manuální penalizace? Algoritmus něco vyhodnotí s tím, že se na odkaz musí podívat živý člověk. Ve skutečnosti asi všechno pravidla Google porušuje, protože jakýkoli schválně získaný link je podle podmínek problém. 

Ukázky penalizací: Google musel penalizovat svého času svou stránku o Chrome. Genius – služba zaměřená na texty písniček. Nabízeli sdílení obsahu blogerů na sociálních sítích za to, že dají na Genius odkaz. Overstock.com. Nabízeli slevy školám výměnou za odkaz. 

Jak se dozvíme o penalizaci? Z Google Search Console. Ovšem neřeknou, které konkrétní stránky na webu jsou problémové. Odstranit penalizaci nejde bez placených nástrojů. Kombinace Google Search Console, Majetic, Ahrefs a Moz.

Jak získat odkazující domény? site:domena. Data následně seskupíte, abyste měli odkazující URL, cílovou URL a text odkazu.

Seznam umělých odkazů na web. Co Google hodnotí jako odkazové vzory? Časový rámec – moc odkazů na konkrétní landing page v časovém úseku. Nebo moc odkazů na jeden klíčový výraz.

Program URL Profiler. Nasype se tam seznam stránek, které na nás odkazují, každou z nich projde a následně odkazy klasifikuje. Dále zkontrolujte Rank Tracking. Následně je potřeba kontaktovat vlastníky webů s umělými odkazy vedoucími k nám. 

Pro rychlejší posílání mailů podle šablony používá Zdeněk Gmelius. Při povídání přidal tipy pro text takové šablony. 

Odkazy likvidujte postupně, ať se nevyleje s vaničkou i dítě.

SEOloger naživo 2022

Tomáš Zahálka, Michal Binka, Pavel Ungr – Co bychom v Shoptetu udělali jinak

Kluci tuto přednášku uvedli tím, že Shoptetu pořád říkají, co má na SEO špatně a pořád nejsou vyslyšeni. V publiku byl člověk ze Shoptetu, který si to přišel vyslechnout. Myslím, že nový vedoucí týmu zaměřeného právě na SEO. Přednášející mají vlastní eshop na Shoptetu, takže postřehy mají nejen z práce pro klienty, ale především ze své vlastní.

Přiznám se, že Shoptet znám je z rychlíku, takže jsem spíše sledoval, smysluplné poznámky bych asi nezvládal psát. Ale v podstatě se problémy točili okolo několika témat: parametrické kategorie a práce s nimi, základní SEO a jeho výchozí nastavení, blogovací části Shoptetu, slovník pojmů, sitemapa.

SEOloger naživo 2022

Panelová diskuze o SEO

Po večeři jsme se na závěr dne sešli u panelové diskuze nad několika tématy:

Pokud by se člověk chtěl stát nyní hvězdou SEO – měl by mít marketingový základ v obecné rovině. Přečtěte si ContentKing Academy, Collabim Akademii. Učte se SEO pouze z autoritativních zdrojů – např. blog Ahrefs, blog Google, YouTube kanál Search Console. Databáze Sitebulb. Mějte přesah do UX, pište vlastní blog a zkoušejte SEO na vlastním projektu. 

Strojové učení a umělá inteligence ovlivňující vyhledávání, kdy např. Google mění titulky. Můžeme s tím něco dělat? Dá se to scrapovat a sledovat, ale ne vždy je to efektivní. Je třeba mít kvalitní obsah a především uspokojit uživatele, což je i cíl vyhledávačů. 

Na jaké signály si v současnosti dávat pozor? Interní linkbuilding a linkjuice, relevance (daná onpage faktory - title, url, text, obrázky) a autorita (pokrytí daného tématu), linkbuilding. Zaslužte si to kvalitou svých produktů nebo služeb.

Na linkbuilkding je čas až později, nejprve si pořešte beze zbytku onpage faktory a PPC. Snad jen u velkých platforem má smysl jej budovat už hned od spuštění. U Seznamu vás odkazy dostrkají na první stránku, ale v rámci ní už nehrají roli. 

Existuje skutečně autorita autora? Pokud napíše svoje dlouhodobě pokrývané téma na jiném webu, bude se rankovat? Pravděpodobně ano, i když nejsou vždy tvrdá data. I když dvojice diskutujících tomu až tak nevěří. Problém je, že se jméno autora dá půjčit, zfalšovat.

Vliv Seznamu na organickou návštěvnost. Má smysl se jím zabývat? Internet Info řeší články primárně pro Google. Seznamu dost pomáhají odkazy, občas jsou tam pozice obsazené dříve, než se objeví v Google - díky odkazům. Ale otázka, jestli se vůbec nějak dá oddělovat SEO pro Seznam a pro Google. 

SEOloger naživo 2022

Na závěr ukázka nového grafu v Collabimu. Share of Voice – pracovní název. Zatím jen pro betatestery. 

SEOloger naživo 2022

Organizace a hotel Skalský dvůr

SEOloger naživo se opět konal v hotelu Skalský dvůr kousek od Bystřice nad Pernštejnem. K organizaci nemám nic zvláštního. Místo už známe, účast na akci jsem měl zaplacenou ještě z předcovidového období, minulé ročníky musely být odloženy.

Prostředí okolo hotelu je balzám na duši. V hotelu je nové vybavení, přestože při pohledu zvenčí by člověk čekal horší standard. Oproti minulým rokům ale nebyly obsluhované večeře, hotel to řeší bufetovou formou. Ale i tak byl výběr z několika jídel, kterým asi nic zásadního nevytknu.

SEOloger naživo 2022

Co mi však vadilo, byla obsluha odnášející prázdný talíř téměř z ruky. Poprvé jsem tento nešvar zaznamenal kdysi v Bulharsku, na podzim v Praze a nyní trend dorazil i na Vysočinu. Jenom jsem si zašel u snídaně pro pečivo a prázdný talíř mi zmizel. Přestože příbory jsem umístil tak, aby bylo jasné, že není dojezeno.

Celkově však akci opět hodnotím jako povedenou, od ubytování po přednášky. Spíkři měli co předat, přednášky nenudily. Těším se na další ročník.

Reporty od ostatních

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz