SEO Restart 2024: jaký byl historicky první desátý ročník konference

Už podesáté. Letí to, jako voda, ale už tolikrát jsme se mohli potkat na konferenci SEO Restart, občerstvit své znalosti, věnovat se networkingu a vrátit se domů motivovaní tím, že SEO stále nezemřelo. Co zajímavého letos zaznělo?

SEO Restart 2024 se letos konal v prostorech pivovaru Staropramen v Praze na Smíchově. Tradičně jsem nestihl začátek, přišel jsem o úvodní slovo Michaela Kocha a část první přednášky. Ale i tak jsem později zaznamenal Michaelovo označení této akce jako „historicky prvního desátého ročníku“. Přesně tak, deset let je jen jednou za život.

Jinak, ze známých tváří tu chyběl Pavel Ungr. Přesto jsem měl po příchodu pocit, že jej slyším z poschodí vehementně řešit nějaké věci ohledně kvality obsahu a klíčovky. Síla zvyku a omámení z pivovarských výparů asi udělaly v mém případě své.

Image
SEO Restart 2024

Google, AI a rychlost webu s metrikou INP

Martin Žatkovič zopakoval známou pravdu, že bychom se měli soustředit na kvalitu obsahu, respektive na kvalitní web jako takový místo honbu za signály Google a tím, co a jak vyhodnocuje. Od srpna klesají pozice srovnávačů cen v SERPu. Google platí některým vydavatelům za testování obsahu generovaného pomocí AI.

Přiznám se, že jsem neměl prostor nakouknout přes VPN za hranice a otestovat si nové SGE, Search Generative Experience v Google. Ale nepřekvapilo mě, že první pozice v SERPu nezajistí, že se náš web objeví coby zdroj informací ve vygenerovaném textu. Klidně může být z dalších pozic.

Dobrý tip od Martina: Exportuje data ze Search Console do BigQuery. Získáte více dat než v rozhraní a pro mě překvapivě i více než pomocí API.

Využívejte AI jako pomocníka pro tvorbu rychlých nástrojů pro pomoc se SEO. A na webu se snažte uživatelům nabídnout více než ostatní, abyste jim vytanuli na mysli, až budou něco hledat.

Richard Klačko povídal o využití AI pro analýzu klíčových slov. Pomůže s prací. V promptu jasně určete roli, zadání a specifikace. V případě ChatGPT si pomozte s Custom GPT. Mrkněte na GPT for Sheets.

Martin Michálek přišel zkazit náladu provozovatelům e-shopů. Jen 26 z TOP100 českých e-shopů totiž splňuje novou metriku INP (Interaction to Next Paint). Pro vývojáře je to naopak příležitost, do jaké práce se na projektech ještě pustit. 

Ukázali jsme si nejčastější problémy, které bych shrnul: okamžitě reagujte na interakce uživatele, typicky bez prodlev po přidání zboží do košíku. Problémy činí také filtrování v reálném čase ve výpisech, které třeba nemá smysl na mobilech. Filtr překrývá seznam produktů a uživatel stejně nevidí, že se mu tam něco mění.

Image
SEO Restart 2024

Českou variantou zkratka INP je Ihned Něco Prosím. Nainstalujte si WebVitals rozšíření v Chrome. Lighthouse skóre je jen orientační, sledujte reálná data z Chrome UX. Případně vyzkoušejte PageSpeed.cz. Optimalizujte velikost DOM. Pozor na megamenu, načítejte jej na pozadí. Pozor na pomalou analytiku. Push do datové vrstvy dělejte pomocí triku se SetTimenout.

Proč by se měli kamarádit PR a SEO? A jak spřátelit SEO a DEV?

Namísto one man show propojte své PR a SEO týmy. Pro někoho překvapivě mají SEO specialisté co nabídnout směrem k PR. Ahrefs jako alternativa monitoringu médií. Vojtěch Fiala z Pilulky ukazoval, jak vyhledali, kdo píše o alkoholismu, připravili podklady a PR cestou je dostali do těch správných webů.

Budujte linkable assets, tedy odkazová aktiva. Místo shánění zpětných odkazů se snažte nabídnout takový obsah, který si zaslouží být odkazován. Ukažte jej ale světu, nečekejte, až si jej někdo všimne. Vsaďte na emoce, budujte svou autoritu. EEAT není jen pro Google. Dobří linkbuildeři mají kontakty i na PR a novináře. A nezapomínejte, že tiskovka není ta pravá platforma pro zpětné odkazy – novináři je zpravidla odstraní.

Jak může klapat vztah mezi vývojáři a SEO speciality? To se nám pokusila nastínit Martina Zrzavá Libřická. Jen škoda, že přednáška brzy utekla od dotazníku na vývojáře a zjištěných informací k povídání o metodice SCRUM.

Mezinárodní SEO

Sarah Presch povídala o kognitivních předsudcích, psychologické teorii a jejich zapojení do vytváření lepších SEO kampaní. Koukli jsme se na efekty ukotvení, pouhé expozice a rámování, heuristiku dostupnosti či konfirmační zkreslení. A upozornění na závěr: AI je trénována především na západních datech, nemusí fungovat pro asijské trhy.

Pro všechny, kdo hodlají expandovat na zahraniční trhy si připravil přednášku Roman Teuschel. Překlad webu nestačí, nezapomínejte na lokalizaci. Vezměte na zřetel odlišnosti v platbách či metodách doručení, UX odlišnosti (v Rumunsku neřeší PSČ), odlišnou cenotvorbu. V Německu například výrazně více hledají brandové dotazy spojené se slovem recenze. V téže zemi nabývá na popularitě vyhledávač Ecosia.

Tomáš Zahálka přinesl řadu tipů pro Shoptet, ale protože jej nepoužívám, nemám poznámky. Ale líbí se mi, že tato e-shopová platforma naslouchá SEO specialistům.

Jak se dnes navrhují weby?

Svou knihu 75 tipů, jak si říct o web, představili Martin Kopta a Jakub Goldman. Přednáškové duo přišlo s trendy pro rok 2024 s dopadem na SEO. AI chatboti na webu sice odpoví ledasco, ale nezapomínejte na obsah, aby měli z čeho čerpat. Stále častěji se budeme setkávat s generovanými texty a překladem přes AI.

Image
SEO Restart 2024

Trendují designové miniweby s minimem obsahu pro SEO. Potvrzuji, že ne každý SEO potřebuje. Zejména B2B a B2G weby, které slouží především jako online vizitka. Trendem je také personalizace obsahu – stačí kouknout na titulku Seznam.cz. Roste popularita nocode platforem, přednášející využívají například Framer, který jim pomůže obejít se při tvorbě webu bez vývojářů.

Mimochodem, knihu těchto autorů už mám na stole a ač jsem ji zatím stihl spíše jen prolistovat, zastavil jsem se na pár stránkách vždy se stejnou myšlenkou: toto by opravdu měl vědět každý, kdo poptává web.

Virtuální Marek Prokop, SEO, R a OpenAI API

Zatímco Pavel Ungr na akci nedorazil kvůli jiným pracovním povinnostem, nestor českého SEO Marek Prokop bohužel onemocněl. Ale přednášku poslal předtočenou a tak jsme si mohli užít kód, kód, povídání a zase kód. Nevím, nakolik to ocenili ostatní, já se ale těším, až si natáhnu skripty z Markovy prezentace k sobě do R Studia a pustím se do zkoumání.

Načtení dat ze Search Console, segmentace, agregace a různé grafy prakticky na jedno kliknutí po přípravě nastavení, to je něco, co na R Studiu oceňuji.

Panelovka s Dušanem Janovským v excitovaném stavu

Markova prezentace obsahovala i slajd s ukázkou, jak vypadá jeho jméno převedeno do vektoru. Ty zmínil během panelové diskuze také Dušan Janovský ze Seznam.cz, který se tam podílí na vývoji vyhledávače. Dle jeho názoru patří lineární algebra a práce s vektory do výbavy všech SEO specialistů. Zatímco zpočátku všichni odpovídali jednoslovnými reakcemi, Dušan se posléze nebývale rozohnil a vedl krásný gradující monolog. Říkám si, že také seženu lahev čertstvého mléka, kterým se před vystoupením posilnil.

Image
SEO Restart 2024

Dušan i Zdeněk Nešpor, Zdeněk Dvořák a Šárka Rolná Jakubcová se shodli, že SEO nekončí. Jen se pravděpodobně změní způsob, jakým vyhledáváme informace.

A na dálku tu s námi byl vlastně i Pavel Ungr. S předtočeným „to záleží“ odpověděl hned na několik otázek z pléna.

Na afterparty jsem už nevydržel, vracel jsem se ještě ten večer zpět do Brna a další den hurá do práce a na online konferenci o WordPressu. Přednáškový den jsem si ale užil, i díky networkingu, společnému obědu s kolegy a povídání o tématech, která se SEO až tak nesouvisí (bitcoiny). S kým se potkáme příště?

Prezentace a odkazy k přednáškám najdete na webu www.seorestart.cz.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru