Report ze setkání SEO BOOTCAMP 2024: od SEO specialistů pro SEO specialisty

SEO BootCamp má založeno na hezkou tradici. Po nultém a prvním ročníku se tento víkend na Vysočině uskutečnilo druhé oficiální setkání SEO specialistů z Česka. Komorní formát, kdy se cca tři desítky účastníků podělili o své zkušenosti, se i letos vydařil.

Mám tato menší setkání stále raději. Člověk má možnost s přednášejícími probrat různá témata i v neformálním rozhovoru a celé je to takové přátelštější než velké a neosobní komerční akce. Ale samozřejmě i ty mají svůj smysl.

I letos jsme v neformálním povídání probrali mimo vypsaných témat například odměňování spíkrů na konferencích, jak řešit nabídky školení nebo jak kdo zápasí s vlastními projekty a klienty.

Velké díky organizátorům Kubovi a Zdeňkovi. Skvělý výběr témat přednášek i přednášejících, povedené místo konání, příjemné prostředí Balonového hotelu v Radešíně na Vysočině, to vše přispělo k fajn strávenému víkendu.

Image
SEO BootCamp 2024
SEO BootCamp 2024 (foto Petr Krauz)

Jaká SEO témata letos zazněla?

Zdeněk Dvořák prostudoval Google Leak, tedy uniklou dokumentaci o tom, jak funguje řazení výsledků ve vyhledávání Google. Seznámil nás s celou hromadou pojmů: anchorspamelizer s atributy demoted, demotedstart a demotedend, spampenalty či trusteddemoted. To vše nám říká, že Google vyhodnocuje spamovost a kvalitu zpětných odkazů. Pagerank_ns zase sleduje, jak moc jste propojeni s nejbližší důvěryhodnou stránkou. Příklad: pokud nezískáte odkaz z webu ČT, možná jej získáte z webu, na který ČT odkazuje.

Jak jsme vždy tušili, Google hodnotí kvalitu obsahu a anchor texty. Sleduje také oblíbené ABC výměny. Bezpečné by měly být odkazy na homepage. Větší váhu mají odkazy z nových URL. Do hodnocení odkazu vstupuje okolní text.

Image
SEO BootCamp 2024
Zdeněk Dvořák na SEO BootCamp 2024

Miroslav Jacík povídal o tom, proč (ne)kupovat zpětné odkazy. Google prý neumí chápat smysl obsah a nechápe emoce. Umí ale vyhodnotit aktivitu uživatele. Zpětné odkazy poskytují důležitý signál, že se stránka má objevit ve výsledcích hledání. Koupený či vyměněný odkaz jsou rovnocenné, Google zatím nekouká do našich fakturačních systémů a nepozná rozdíl.

Odkazy chtějte z důvěryhodných stránek, odkazy také sbírejte z pozitivně laděných textů a ne z negativních recenzí a příběhů. Nelinkujte dokola ty samé klíčové výrazy a myslete na sezónnost. Výrazné odkazy, u kterých je pravděpodobné, že na ně uživatel klikne, mají větší váhu. Nezapomínejte na interní prolinkování.

Tip: 96 % stránek na prvních 10 pozicích v Google má odkazy z více jak 1000 domén.

Martin Šimko prozkoumal, jak funguje Google Discover a podělil se o zkušenosti. Je to zajímavý zdroj návštěvnosti a klidně může v porovnání s organikou tvořit desítky procent. Informace o zdroji návštěv z Discoveru najdete hlavně v Search Consoli, v Google Analytics se jeví jako organic.

Co na webu nachystat, abyste v Google Discover uspěli?

  • NewsArticle do strukturovaných dat schema.org
  • Analyzujte obsah, který se do Discoveru už dostal
  • Obecně tam funguje aktuální obsah, například slovo dnes v titulku
  • Vydržte s aktivitou týdny, trvá dlouho, než uspějete

Martin Jersák staví obsahové farmy se zapojením AI. Po získání klíčových slov vytváří slugy a kontroluje, zda jsou volné domény, případně zda se vyskytují v archive.org. AI pomáhá s kategorizací, hodnocením významu slov a odstraněním vadných slov. Je dobré ji v promptu omezit, aby nebyla zbytečně ukecaná a vysvětlující při generování článků. Zadejte jí osnovu a významy slov. Negenerujte celý článek najednou, ztížíte tak práci detektorům AI generovaného obsahu.

Při odkazování používejte termíny ve volné shodě, slovíčko zde, názvy článků a typicky amatérské vkládání celých URL do textu. Myslete na to, že umělé weby takové odkazy zpravidla nemají a trochu je tím zamaskujete.

Podle Google Leaku se uchovává posledních 20 verzí stránky. Pracujte s datem vydání a datem aktualizace. Doplňujte nový obsah, nechejte lidi komentovat. Do boxíku v článku přidávejte vysvětlení hlavního klíčového slova. Tagujte a nezapomeňte na autory článků.

Škodlivost farem? Zdeněk Dvořák následně rozproudil malou diskuzi na téma, jak obsahové farmy mohou poškodit weby, pokud na ně odkazují s cílem dodat si důvěryhodnost linkováním autoritativních zdrojů. Velmi často vídá skokový nárůst odkazů u webů, které se pak propadly v Google. Martin to spíše rozporoval.

Vojta Bruk přišel se zajímavou případovkou na téma co může SEO člověk přinést projektu a jak za to získat equity. Trefně postřehl, že získat návštěvnost ze SERPu je stále těžší, jak Google tapetuje výsledky hledání reklamou a řadou snippetů. Povídal o konkrétním webu a spolupráci s jeho autorkou, podělil se o plusy a minusy takové spolupráce.

Z jeho přednášky si beru inspiraci na šablony a různé obsahové layouty a zajímavě řešené stránky jednotlivých rubrik.

Adriana Sečkárová se podělila o zkušenosti s obsahovou strategií klienta nabízejícího SaaS na čtyřech trzích. Potvrdila i mou zkušenost, že mnohem lépe fungují lokalizované domény pro danou zemi než adresy s prefixem jazyka v URL.

Karolína Krajčová mě velice inspirovala svým povídáním o webu BENU a jak si pomocí vyhledávání na stránkách pomohli k lepšímu SEO. Interní hledání může odpovědět na to, jaké produkty a značky lidé hledají a zatím je na e-shopu nemáte v nabídce. Odhalí špatně nazvané kategorie a produkty. A vlastně vás může inspirovat také k novým tématům vašich článků na blogu.

Martin Bangho a povídal o SEO GAP Analýze a ukazoval spoustu grafů z Excelu. Definuje si konkurenty, provádí GAP diferenční analýzu, content GAP, brand GAP a technical GAP. Více se věnuje grafickému zobrazení místo checklistům.

Tip na e-book: Které faktory více ovlivňují lepší umístění ve vyhledávači? Mrkněte na Semrush Study: Ranking Factors 2024.

Patrik Pilous asociuje klíčová slova, což mu pomáhá s úspěchem v SEO a marketingu. Asociace máme pozitivní, negativní i neutrální. Asociovat lze produkty, kategorie, brandové atributy, konkurenční značky, osoby a další související slova.

Lukáš Kostka a jeho vítězná přednáška Data Science a AI pro SEO – neotřelé přístupy k práci s daty. Lukáš pravidelně přednáší o AI a tentokrát nás seznámil s tím, jak s její pomocí zkrátili přípravu klíčovky. O to více se mohou v agentuře věnovat výstupům a interpretaci dat, s čímž jim pomáhá automaticky generovaný interaktivní dashboard. Raději nechci vzpomínat na klíčovky, které jsem tento půlrok viděl – jen neseřazené hromady výrazů s čísly v Excelu. Od Lukáše je to jiný level.

Na interaktivní nástěnce zobrazuje například wordcloud, řadu filtrů, n-gramy, top klíčová slova, informační vs. transakční user intent a řadu dalšího.

Tip: Pro nástěnky Lukáš používá pythonovský nástroj Streamlit s řadou připravených dashboardových komponent.

Sběr dat probíhá pořád ručně, ale zapojují také nástroje Ui Path a Power Automate. Fine tuning AI se mu neosvědčil, nejlepší zkušenosti má s Batch API a OpenAI, nastavením parametru seed a výstupem Structured Outputs (JSON). Prompt by měl obsahovat kontext klienta seznam klíčových slov, kategorie, požadavek na JSON.

Od Lukáše i jiných lidí na SEO BootCampu 2024 několikrát zaznělo, že pro pomoc s přípravou různých kódů a skriptů se nejlépe hodí jazykový model Claude. Jako velkého pomocníka vidí AI i Ondřej Meier, který nám pověděl o své cestě za dashboardem na steroidech. Zatímco dříve se jako SEO specialista musel smířit s odmítnutím programátora, pokud chtěl nějaké pomocné udělátko, dnes si jej v Pythonu za pomoci AI zvládne nachystat sám. Navíc se tím stále učí nové věci.

Jindřiška Rennerová povídala o svých zkušenostech s bojem SEO lidí proti vývojářům. Mou programátorskou optikou možná až moc generalizovala, všichni vývojáři určitě nejsou tak nekompetentní a neochotní hňupové. Každopádně některé zmíněné příklady diletantství programátorů nechávaly rozum stát. 

Má přednáška na stejné téma, ale z pohledu programátora, se do výběru nedostala. Asi nachystám samostatný článek, jak tuto spolupráci vidím já.

Martin Žatkovič se chopil role šíleného profesora matematiky. Myslím to v dobrém. Nerozmatlal na tabuli dvě kila křídy, ale na promítacím plátně za ním lítaly vzorečky, kódy, čísla, výsledky, a hlavně vektory a embeddings. Využívá je při své práci s OpenAI spolu s vektorovu databází Qdrant. Doporučuji jeho školení AI.

A v neposlední řadě skvělý Michal Pecánek všechny inspiroval tím, jak přejít od klasického naceňování hodinovkou k projektové ceně. Výhodou hodinovky je přímočarost, nevýhodou neodpovídající odraz ceny práce, protichůdné motivace konzultanta a klienta i to, že se obvykle fakturuje zpětně. Michal povídal ze zkušeností, že na americkém trhu je fakturace hodinovkou vnímána spíše jako amatérismus, cenotvorba na základě výstupů otevírá dveře.

Fakturaci doporučuje Michal za běhu, začátek práce spustí ve chvíli, kdy má na účtu peníze za první měsíc. Nikdy neměl problém. Vstupní fáze u projektového nacenění zabere více času než domluva nad hodinovkou, je potřeba připravit analýzu. Řešením je nechat si zaplatit miniprojekt s výstupem práce na 3–12 měsíců dopředu.

Má projektová cena nějaké nevýhody? Platíte ze chyby své i Googlu, někdy můžete podcenit časovou náročnost (a proto si přidávejte k odhadu 25 % navíc), jindy může drhnout realizace na straně klienta. 

Od ostatních zaznělo doporučení platit si za konzultaci minimálně tři hodiny i v případě, že proběhne za 30 minut. Musíte vzít v potaz, že se na ni nějakým způsobem potřebujete připravit.

Image
SEO BootCamp 2024
SEO BootCamp 2024

A to je k letošnímu SEO BootCampu vše. Rád jsem se opět potkal s partou skvělých lidí, načerpal inspiraci od zkušenějších než já sám a už mi v hlavě šrotuje, jaké téma bych mohl nabídnout příští rok.

Buďme ve spojení, přihlaste se k newsletteru

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracováním osobních údajů. 
Více informací v Ochrana osobních údajů.

Autor článku: Jan Polzer

Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.

Komentáře k článku

Přidat komentář

Odesláním komentáře souhlasíte s podmínkami Ochrany osobních údajů

reklama
Moje kniha o CMS Drupal

 

Kniha 333 tipů a triků pro Drupal 9


Více na KnihyPolzer.cz

Sledujte Maxiorla na Facebooku

Maxiorel na Facebooku

Poslední komentáře
Hosting pro Drupal a WordPress

Hledáte český webhosting vhodný nejenom pro redakční systém Drupal? Tak vyzkoušejte Webhosting C4 za 1200 Kč na rok s doménou v ceně, 20 GB prostoru a automatické navyšováním o 2 GB každý rok. Podrobnosti zde.

@maxiorel na Twitteru

Maxiorel na Twitteru