Google PageRank, SRANK a další
Než začnete s optimalizací, podívejte se, jak je váš web hodnocen z pohledu vyhledávačů. V českých podmínkách je nejdůležitější hodnocení v podobě Google PageRank a Seznam SRANK. Google PageRank může mít hodnotu na stupnici nula až deset, u SRANKU je maximum 100. Hodnocení ovlivňuje spolu s dalšími faktory pozici vašeho webu ve vyhledávači, má také vliv na kvalitu odkazů, které směřují z vašeho webu jinam. To je důležité pro případ, že později budete chtít svůj web financovat prodejem zpětných odkazů.
Google PageRank a SRANK zjistíte například pomocí toolbarů (lišty do webového prohlížeče) příslušných vyhledávačů. Ke zjištění těchto hodnot lze využít i nejrůznější webové služby, například Sílu stránky na Webtrhu.
Registrace do katalogů vs. registrace do vyhledávačů
Řada firem nabízí placenou registraci do vyhledávačů a na mysli má přitom katalogy. Řada firem také o tomto omylu ví a zneužívá tak dobré víry svých zákazníků. Vyhledávače si váš web ve většině případů najdou samy – stačí, aby na ně začal někdo odkazovat ze svých stránek. Do vyhledávačů můžete svůj web přidat i ručně, nicméně je nesmysl platit za úkon, který zahrnuje zadání adresy webu do políčka a stisknutí jednoho tlačítka. Umístění webu ve vyhledávači je navíc závislé na mnoha faktorech – hodnocení, počet zpětných odkazů, kvalita klíčových slov, tvar domény, optimalizace… Umístnění na konkrétní pozici ve vyhledávači vám nikdo nemůže garantovat, byť by to tvrdil sebevíc.
Do vyhledávačů můžete přidávat stránky na následujících adresách. Máte-li web dobře vytvořen a stránky navzájem prolinkovány, stačí přidat jenom tu úvodní.
- Seznam – https://search.seznam.cz/pridej-stranku (česky)
- Jyxo – http://jyxo.cz/d/submit (česky)
- Live.com – http://search.msn.com/docs/submit.aspx (česky)
- Google.com – http://www.google.com/addurl/?=continue=/addurl (anglicky)
- Yahoo – http://search.yahoo.com/info/submit.html (anglicky)
- AltaVista.com – http://www.altavista.com/addurl/ (anglicky)
Katalogy jsou na rozdíl od vyhledávačů koncipovány tak, že obsahují několik kategorií, do kterých jsou roztříděny odkazy na odpovídající stránky. Existují katalogy, které vám za speciální poplatek umožní zobrazení vašeho webu na prvních pozicích. Dejte pozor na placené nabídky registrace do katalogů u různých firem. Zde myšlený poplatek zahrnuje umístění odkazů do zdarma dostupných pozicí v katalogu. Úhrada se týká práce firmy, která bude za vás vyplňovat registrační formuláře. Rozhodně ale nepočítejte s tím, že vám to zajistí i placené pozice v katalogu. Ty si domlouváte přímo se zástupcem provozovatele katalogu.
Uvádí se, že pouhou registrací do katalogů lze získat až Google PageRank 4, což je příjemné. Doporučuji vám článek České a slovenské katalogy s užitkem pro SEO, ve kterém najdete stovku českých a slovenských katalogů seřazených dle užitku pro SEO optimalizaci webu.
Koupě a výměna odkazů
Odkazy vyměňujte především s obsahově stejně zaměřenými weby. Jen tak dosáhnete optimálního užitku. Výměna odkazů vám většinou nepřinese přímé návštěvníky z konkrétního webu (leda by odkaz byl na dobře viditelném místě, kde upoutá), ovšem má pozitivní vliv na kvalitu vašeho webu v očích vyhledávačů a následný posun na lepší pozice ve výsledcích vyhledávání. Před výměnou odkazu si ověřte, jaké hodnocení má web, se kterým si odkazy budete měnit. Vyměňujte hlavně s těmi, které mají podobné nebo lepší hodnocení.
Odkazy lze samozřejmě i nakoupit. Výměnu či nákup je nejlepší dohodnout individuálně s provozovateli webů. Existuje také služba www.slink.cz (viz Zpětné odkazy, Slink a mé zkušenosti).
Linkovací služby, RSS agregátory
Máte-li web s pravidelně aktualizovaným obsahem, o kterém si myslíte, že je dostatečně zajímavý, což si myslí asi každý blogger, přidejte k článkům tlačítka pro snadné přidání obsahu do linkovacích webů. Pokud článek čtenáře zaujme, možná o něm dají vědět prostřednictvím linkovacích webů i ostatním. Mnoho provozovatelů webů vkládá odkazy na své články ručně ihned po jejich vydání a nenechávají to na čtenářích. Ti pak už jen hlasují, pokud se jim článek zalíbí.
Doporučuji vám k přečtení článek Linkovací služby – změny a novinky pojednávající o novinkách v oblasti linkovacích služeb na českém a slovenském internetu. Nedávno se objevila služba Přidej.cz (viz článek), která umožňuje pomocí jednoho tlačítka pod článkem přidat odkazy do většiny linkovacích webů.
Jiným typem webů, které shromažďují informace, jsou RSS agregátory. Jejich funkcí je shromažďovat zprávy z množství webů, které nabízejí informace o novém obsahu pomocí RSS kanálů. Vytvořte tedy na svém webu RSS zdroj a do agregátorů jej přidejte. Stručný seznam najdete například na Lupě v článku RSS agregátory. Diskuzi k tomu tématu najdete na Webtrhu.
Placená reklama, bannery
Nákup reklamy na Google AdWords nebo u Seznam Sklik umožňuje vytvořit krátké inzeráty zacílené na konkrétní klíčová slova, skupiny uživatelů a obsah stránek. Sklik zobrazuje reklamy pouze ve vyhledávačích, AdWords i na webech spousty uživatelů po celém internetu. Na klíčová slova sice můžete cílit správnou optimalizací svého webu, nicméně rozhodně neobsáhnete všechny výrazy. Navíc díky placené kontextové reklamě nemusíte čekat, až vaše stránka dosáhne takové kvality, aby se zobrazila na předních pozicích ve vyhledávačích. Přínos na návštěvnost je při dobře zvolených klíčových slovech okamžitý.
U zmíněného způsobu reklamy stanovujete částku za proklik. Platíte tedy za uživatele, kteří na web skutečně přijdou. Google i Seznam se navíc snaží všemožně zamezovat tomu, aby například vaše konkurence schválně proklikávala reklamu a čerpala tak váš rozpočet. Nejrůznější mechanismy také brání tomu, aby majitelé webů, na kterých se reklama bude zobrazovat, proklikávali odkazy, aniž by je zajímalo, co na svém webu máte.
Nákup bannerů doporučuji jen v případě, že chcete budovat povědomí o značce. V takovém případě by mělo jít o částky v řádech tisíců až desetitisíců, aby se bannery skutečně ukazovaly „na každém rohu“. Kupovat malé množství bannerů nemá význam. Tato reklama má nevýhodu v tom, že většinou platíte za zobrazení, nikoli za počet uživatelů, kteří na váš web skutečně přijdou.
Provizní prodej, soutěže
Affilitate, neboli provizní systém prodeje. Vy nám dáte zákazníky, my vám dáme procenta ze zisku. V praxi je to tak, že se sleduje, který uživatel se z jaké stránky dostal na web výrobce a pokud zde udělá útratu v nějaké době, dostane majitel odkazující stránky nějakou provizi. Je to velmi úspěšné, u webmasterů oblíbené, firma s tím má minimální náklady a starosti. Kromě toho, že provizní systém přivede zákazníky, buduje se tím i povědomí o značce – čím zajímavější provizní systém nabídnete, tím víc webmasterů bude vaše výrobky a služby propagovat na svých stránkách.
Oblíbené jsou také soutěže. Jakmile nabídnete nějakou věc zadarmo, můžete očekávat, že to přiláká spoustu lidí. Abyste dosáhli dobrého efektu, měla by se soutěž týkat něčeho, co s vaším webem souvisí. Totéž platí pro výhru v této soutěži. Potenciální čtenáře, zákazníky a soutěžící můžete informovat například na serverech Soutěž.cz nebo Soutěže123.cz.
Buďte originální
Snažte se nabízet originální obsah. Vykrádání cizích serverů může být časem penalizováno ze strany vyhledávačů, není to ani dobrý způsob, jak si získat stálou čtenářskou obec, byť se zdá, že nárazově je tento způsob tvorby webu úspěšný. Viz Vlastní nápad pro tvorbu hodnoceného webu nepotřebujete.
Budu rád, když se podělíte o další způsoby, jak zvýšit návštěvnost webu. Nejlépe bude, když se rovnou pochlubíte, čeho jste konkrétní metodou dosáhli u svého webu, a jaká metoda se vám zdá nejúspěšnější.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Komentáře k článku
Záleží na obsahu banneru. Pokud Ti tam povolí nahotinky nebo něco podobného, tak určitě. Tisíc lidí přes bannery samozřejmě není problém, neuvádíš ale při jakém rozpočtu a jaká je míra prokliku. Ta určitě nebude nijak velká.
Jan Polzer, Maxiorel.cz, Archiv Screenshotů
Díky za tipy :)
Velmi dobrý článek s mnoha informacemi. Mohu si ho dát na svou stránku s uvedením vaší stránky jako zdroje??
Díky, ale kopírování článků nemám rád, tudíž si to nepřeji. Navíc, vyhledávače nemají rády duplicitní obsah a uškodilo by to tomuto i vašemu webu.
Dobrý den,
návštěvnost na webu http://www.kulturavbrne.cz - Brněnském kulturním rozcestníku, se mi podařilo zvýšit těmito kroky:
1) SEO optimalizací, tzn. správným vyplněním:
- název webu (title)
- klíčová slova (keywords)
- popis (description)
- používáním nadpisů H1, H2, H3 atd.
- relevantní obsah na každé stránce
- pravidelná aktualizace obsahu každý den
2) Budováním zpětných odkazů (Linkbuilding): zásadně ruční registrace do katalogů, žádné automaty, programy, skrypty.
Výměna zpětných odkazů zdarma s jinými weby, partnerství.
Dále registrace v systémech: http://www.zpetne-odkazy.info, http://www.pozice.info, http://www.vymena-odkazu.unas.cz atd.
3) Reklamní prostor: v současné době zdarma. Systém pro výměnu reklamních proužků (bannerů) pracuje najednoduchém "recipročním" principu.
"Na webu www.kulturavbrne.cz je nyní reklama zdarma. Vyzkoušejte, určitě to stojí za to."
4) Registrace v reklamních systémech, např.:
a) české: http://www.mlink.cz
b) zahraniční: http://www.backlinks.com
5) Sledování podrobných analýz a přehledů návštěvnosti v Google Analytics, TopList.cz, Navrcholu.cz.
S pozdravem Martin Michal,
Brněnský kulturní rozcestník
http://www.kulturavbrne.cz
diky za informace, pouziju je i tu
No v bannerech si dovolím nesohlasit, díky reklamním systémům se dá přilákat na stránku přes tisíc lidí a t za slušnou cenu, pokud se kredity koupí například na aukru.
Druhá věc ale je, jak se tito "klikači" budou vracet a jestli vůbec...