Prodej odkazů má ve srovnání s kontextovou reklamou výhodu v tom, že může být jednak jejím doplňkem, a také nevyžaduje vysokou návštěvnost webu. Výnosy z kontextové reklamy jsou přímo úměrné návštěvnosti webu – čím více lidí přijde, tím více jich na reklamu klikne. U prodeje odkazů to neplatí. Důležité je především hodnocení vaší stránky ve vyhledávači.
Informaci o tom, jakou má vaše stránka hodnotu Google PageRank nebo SRank (hodnocení Seznam.cz), vám podá spousta různých online nástrojů. Doporučuji vám web Pozice ve vyhledávačích, kde kromě hodnocení Google PageRank a SRank zjistíte, jak si váš web stojí ve výsledcích hledaní nějakého výrazu.
Jak to funguje
Princip prodeje odkazů je jednoduchý. Základním požadavkem je, aby váš web měl alespoň nějaké hodnocení Google PageRank. Minimem je samozřejmě 1, ale nepočítejte s tím, že na takovém webu byste něco prodali. Nulové hodnocení značí, že váš web je nový a od doby, kdy si jej Google všiml, ještě neproběhla aktualizace veřejně dostupných informací o Google PageRanku.
Ten, kdo si odkaz na vašem webu zaplatí, počítá se dvěma věcmi. Za prvé to dělá proto, aby si koupil odkaz z webu, který má vyšší hodnocení než jeho. To mu pomůže vylepšit svůj web. Za druhé nákupem odkazu sleduje možnost přilákat návštěvníky, kteří na odkaz kliknou.
Jak prodávat
Odkazy ze svého webu můžete prodávat přímo i přes speciální zprostředkovatelské weby. Přímý prodej vám umožní vyšší výdělky – o zisk se nemusíte s nikým dělit (kromě finančního úřadu…). Nabízet můžete na různých diskusních fórech (v příslušných sekcích, nespamujte!), inzertních nebo aukčních serverech. Využijte i síť svých známých.
Prodej prostřednictvím zprostředkovatelských webů sice přinese menší zisk, ale pro řadu majitelů webů je pohodlnější. Po vytvoření uživatelského účtu můžete přidávat své weby. Doporučuji odkazy umístit pouze na titulní stranu (některé služby i nic jiného nedovolují). Rychleji se prodají; časem můžete přidat i pozice pro odkazy na vnitřních stránkách webu. Robot zprostředkovatele zjistí, zda má váš web takový PageRank, který vyhovuje jeho podmínkám a nabídne vám kód, který umístíte do svých stránek.
Vzhled umístěných odkazů můžete přímo na webu zprostředkovatele upravovat tak, aby designově do vašeho webu zapadal. Co se kódu týče, vložíte jej na svůj web na místo, kde se odkazy mají zobrazovat a tím vaše práce v tomto směru končí. Jen čekáte, kolik odkazů se prodá. O jejich umístění a stažení se stará zprostředkovatelská služba pomocí zmíněného kódu.
Kde prodávat a za kolik
Pokud jste se rozhodli pro přímý prodej, pak doporučuji buď české fórum Webtrh, nebo anglická fóra Digital Point, SitePoint nebo V7N. Ještě jednou připomínám, nabídky na prodej odkazů dávejte do správné sekce, nezamořujte s nimi celé fórum. Riskujete přinejlepším zablokování svého účtu na fóru, v horším případě i něco jiného, viz níže.
Slink.cz
Zprostředkovatelských služeb pro prodej odkazů je mnoho, vyzkoušel jsem dvě zahraniční a jednu českou. Začneme doma. Služba Slink.cz je velice nápadnou kopií anglického webu, který zmíním vzápětí. S jeho službami jsem neměl zrovna kladné zkušenosti, jak se můžete dočíst v odkazovaném článku. Navíc má v porovnání se zahraničními alternativami mnohem menší nabídku prodeje i nákupu. Web v průběhu času změnil majitele, takže možná se situace změnila. Pro menší české weby představuje zajímavou možnost, jak získat nějaké peníze, zejména díky akci 150 Kč/měsíc.
mLink.cz
Nový (doplněno 17. 5. 2009) český systém mLink.cznabízí možnost nákupu a prodeje zpětných odkazů. Inzerenti zde neplatí za počet kliknutí ani za počet zobrazení reklamního odkazu, ale měsíční fixní cenu. Reklamní odkaz se poté bude zobrazovat na vybrané stránce 30 a více dnů.
Web je velmi mladý, počet jeho uživatelů se pohybuje okolo dvou stovek. Uvidíme, jak se mu bude dařit. Každopádně na rozrůstajícím se českém internetu má určitě šanci.
Text Link Ads
Zřejmě nejznámějším webem umožňujícím prodej odkazů je Text Link Ads. Má hodně velkou nabídku kvalitních webů, a tím pádem i hodně klientů, kteří zde odkazy nakupují. Šance, že zde něco prodáte, je vysoká, musíte však splňovat určité podmínky kvality. Váš web musí mít hodnocení Google PageRank alespoň 3 a musí mít měřitelnou návštěvnost. Text Link Ads k tomu využívá služeb Alexa.
Vytvořený kód je možné vložit do téměř jakéhokoli typu dynamických stránek, pro redakční systémy existuje celá řada modulů, které vložení kódu zjednodušují na technické minimum. Co se týče cen, opět záleží na návštěvnosti vašeho webu a na jeho hodnocení. Minimální částka pro výplatu šekem je 25 USD, při výplatě přes PayPal minimum není stanoveno. Výdělek z prodeje jednoho odkazu se pohybuje od 5 USD výše, dle mých zkušeností. Zájemcům jsou odkazy nabízeny za dvojnásobek, s Text Link Ads se totiž dělíte o 50 % zisku. I tak se ale jedná o zajímavé zhodnocení vaší práce na webu.
BackLinks.com
Další zahraniční službou, přes kterou můžete nakupovat a hlavně prodávat odkazy, je BackLinks.com. Oproti Text Link Ads má pro majitele menších webů řadu výhod. Prodávat můžete odkazy již na webech s Google PageRank 1. Ceny jsou nižší, ovšem to znamená to také to, že se zde odkazy rychleji prodají. Zatímco u TLA můžete čekat několik týdnů, zde jsou odkazy prodány během několika dnů. Opět ale záleží na typu webu a jeho kvalitě.
Vaše zisky za prodej odkazů jsou přesně dány a řídí se pouze hodnotu Google PageRank, nikoli návštěvností webu:
- PageRank (PR) 1 titulka $.50, vnitřní strana $.50
- PageRank (PR) 2 titulka $1, vnitřní strana $1
- PageRank (PR) 3 titulka $2, vnitřní strana $1.50
- PageRank (PR) 4 titulka $3, vnitřní strana $2
- PageRank (PR) 5 titulka $4.50, vnitřní strana $3.50
- PageRank (PR) 6 titulka $12.50, vnitřní strana $10
- PageRank (PR) 7 titulka $30, vnitřní strana $25
- PageRank (PR) 8 titulka $75, vnitřní strana $50
Odkazů je vždy prodáváno šest, takže maximální možnost zisku z prodeje odkazů na svém webu si můžete snadno spočítat. Instalace kódu z BackLinks.com je jednodušší než u TLA, nevyžaduje vytváření žádného speciálního souboru. Výplata probíhá měsíčně na váš účet u PayPal, limit na výplatu zde není.
Rizika
Před pár měsíci proběhla internetem aféra, jejímž předmětem bylo úmyslné snížení hodnocení PageRank u některých velkých zahraničních webových portálů. Společnosti Google se nelíbí, že někdo participuje na jejím způsobu hodnocení webových stránek a manipulací s odkazy se snaží dostat svůj web na vyšší příčky ve výsledcích hledání, přestože tomu obsah stránky nemusí odpovídat. Proto Google snížil velkým webům, které odkazy prodávaly, hodnocení.
To však nemusí být jediné riziko. Veřejně přístupné hodnocení Google PageRank není těsně spojeno s umístěním webu ve vyhledávači, spíše šlo jen o varování a snížení zisků z prodeje odkazů, které se PageRankem řídí. Je však známa řada případů, kdy Google nějakým způsobem penalizoval nebo zcela vyřadil z hledání weby, které odkazy nejenom prodávaly, ale i vyměňovaly. Stačilo, aby někdo požaloval, případně aby se prodejce odkazů na fóru zmínil o adrese svého webu, a problém byl na světě.
Současná situace okolo prodeje odkazů se již trochu uklidnila, nicméně při prodeji počítejte s tím, že nějaké riziko zde je.
Kontrola
Nemyslete si, že když prodáte odkazy, tak službu zprostředkovatele oblafnete tím, když plochu s odkazy ze svého webu odstraníte hned, jak budete mít nějaký zisk. Vaše weby jsou pravidelně kontrolovány automatem a zejména v případě BackLinks.com stačí, aby se trefil třeba do nějakého výpadku webu a ihned dostanete e-mail s upozorněním na odstranění závady. Pokud to nedáte do pořádku, riskujete zablokování konta.
Přečetli jste si další díl seriálu o možnostech výdělku na vlastním webu. Pokud vás zaujal, sledujte Maxiorel.cz i nadále. Pokračování zde najdete opět za týden.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Podobné články
Komentáře k článku
Existují i systémy, které nabízejí prodej odkazů přímo z již zveřejněných článků. výhodou, je že inzerent již zná obsah článku, jeho historii i obsah. Majitel článku (webu), takto může vytvářet obsah a i zpětně jej monetizovat. www.k-domu.cz
Ahoj, pro české uživatele doporučuji používat náš systém na prodej odkazů, bannerů, článků a nově také rozesílek emailů.
LinkMonitor.cz https://www.linkmonitor.cz/
Ať slouží!.