Anketa je tou nejméně přesnou formou sociálního výzkumu. Nabízí totiž omezený počet odpovědí a dotazovaného svádí k tomu, aby se rozhodl pro některou z nabízených možností, navíc je trošku navádějící a upravuje rozhodnutí dotazovaného.
Anketa je ve většině případů také absolutně nevhodná k tomu, abyste zjistili informace o návštěvnících svého webu. Většinu údajů, které potřebujete vědět, lze totiž zjistit pomocí analýzy přístupového protokolu nebo pomocí různých analytických služeb (tedy nikoli pomocí o jedničku se zvyšujícího počitadla). Zde je seznam těch nejméně vhodných anket, které začátečníci (a někdy i zkušení webmasteři) dávají na své weby:
Jak se vám líbí naše stránky?
Mnoho lidí tvořících web má potřebu jeho vzhled neustále měnit. Nikoli jen zdokonalovat, ale měnit zcela od základu. Chcete-li si vybudovat návštěvnost, buďte ve své kreativitě umírněnější a nechejte uživatele si na váš web zvyknout. Měl by získat charakteristickou tvář, která se bude měnit pouze pomocí nějakého omlazování. Na druhou stranu, někdy mi připadá, že i velké weby žijí pár týdnů jen z toho, že každý (druhý) rok mění svůj vzhled.
Chcete-li vědět, jak se návštěvníkům nový vzhled stránek líbí, pak je nechejte se vyjádřit v diskuzi pod nějakým článkem nebo ve fóru. Anketa s několika odpověďmi vám neřekne, co se lidem konkrétně nelíbí a co by chtělo vylepšit. Chcete-li zjistit, jak se web líbí novým návštěvníkům, pak si projděte statistiku návštěv a podívejte se, kolik lidí se pravidelně vrací. Na anketu zapomeňte.
Další varianty
- Jak jste spokojeni se vzhledem našich stránek?
- Co říkáte na změnu designu webu?
- Líbí se vám nové barvy webu?
- Líbí se Ti můj design?
Odkud jste k nám přišli?
Tato otázka má význam snad jen v nějaké prodejně, kde prodavač nebo majitel chce vědět, podle čeho jste si zvolili jeho krámek. Správně by však měl použít dotazník, protože zdrojů, odkud kupující přicházejí, je mnoho. Stejně tak je tato otázka nevhodná pro anketu na webu. Pokud ji někde uvidíte, pak má většinou tyto odpovědi:
- Z vyhledávače
- Přes reklamu
- Na doporučení známého
- Z fóra
- Z jiného webu
- Odjinud
Z výsledků takovéto ankety nezjistíte prakticky nic o zdrojích návštěvnosti. Nezjistíte, zda je nějaká stránka na vašem webu úspěšná v konkrétním vyhledávači, nezjistíte, ze kterých stránek se k vám proklikne nejvíce návštěvníků, ani to, kolik jich adresu vašeho webu zadalo do prohlížeče přímo.
Chcete-li toto vědět, nepoužívejte anketu, nainstalujte si analytickou službu pro zjišťování návštěvnosti, například Google Analytics nebo ryze český WAudit. Obě jsou zdarma.
Jaký používáte prohlížeč?
Další typ ankety, který je zcela k ničemu. Jednak počítejte s tím, že vám každý návštěvník v anketě nebude hlasovat, jednak s tím, že pochybné výsledky ankety svádí k ještě horší chybě, než je anketa samotná. Jistě jste už viděli web, který má v patičce (případně výrazným růžovým písmem v hlavičce) napsáno: „Stránka je optimalizována pro prohlížeč XXXXX“.
Majitel webu, který z takové pochybné ankety získá dojem, že jeho návštěvníci používají jen konkrétní webový prohlížeč, začne svůj web kontrolovat pouze v něm a nezajímá jej, jak web vypadá v jiných prohlížečích. To je samozřejmě chyba – jednak proto, že anketa zkresluje, druhak proto, že nikdy nevíte, co návštěvník použije. Kvalitní stránka by měla být upravena tak, aby se zobrazila stejně ve všech běžně používaných webových prohlížečích.
Mimochodem, opět se musím odvolat na různé analytické služby, které vám zcela přesně řeknou, kdo používá jaký prohlížeč – a nemusíte si přát, aby vám všichni a pravdivě odpověděli v anketě.
Další perly ze začátečnických webů
- Líbí se Ti tenhle blog?
- Jak často se k nám vracíte?
- Kolik článků z webu jsi dnes přečetl?
- Sem napište otázku (toto je můj osobní favorit – dotyčná zapomněla anketu správně nastavit)
Až se příště rozhodnete vytvořit na webu anketu, zastavte své konání a chvilku se zamyslete nad tím, co chcete spáchat. Počítejte s tím, že ne každý vám v anketě odpoví, takže výsledky mohou být značně zkreslené. Navíc na webech, kam chodí okolo stovky návštěvníků za den, nemá cenu se anketou vůbec zabývat.
Abych se přiznal, sám jsem ve svých začátcích nebyl jiný. Maxiorlovy stránky (tedy ne tyto na doméně Maxiorel.cz) také obsahovaly ankety typu „Jak se vám líbí náš web“ a „Odkud jste k nám přišli“. Doufám, že vám tento článek pomůže se podobných chyb vyvarovat.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
"Jak se vám líbí naše stránky?"
Pri cteni teto kapitolky jsem myslel na zive.cz :)