Myslím si, že většina bloggerů se spoléhá na pravidelnou aktualizaci svých stránek a doufá, že tak přiláká více nových čtenářů a web se umístí na zajímavých pozicích ve vyhledávačích. Logicky, čím více čtenářů/návštěvníků, tím lépe se reklama prodává (ať už kontextová nebo přímá). Pokud však do článkového webu zabudujete nějakou online službu, získáte další zdroj návštěvníků. Navíc tuto službu můžete zpoplatnit a zvýšit tak zisky ze svého webu.
Spojení článkového webu a doplňkových služeb považuji za ideální. Pravidelně aktualizovaný obsah v podobě článků totiž dříve či později zaboduje ve vyhledávačích (pokud nejste úplní břídilové) a přiláká lidi k vedlejší online službě nebo nabídce produktu.
Online nástroje
Nejjednodušším doplňkovým obsahem je nějaký online nástroj nebo služba. Aby se něco takového prosadilo na samostatném webu, může to vyžadovat velké investice do reklamy. Jako doplněk článkového webu je však propagace zaručena přímo na webu a tedy zdarma. Pokud vymyslíte něco opravdu zajímavého a užitečného, počítejte s tím, že pravidelní čtenáři vašeho webu budou na tento nástroj odkazovat ze svých stránek.
Jako příklad může posloužit dvojice online nástrojů zde na Maxiorlovi. Každý den generátor MD5 a pomůcku k zobrazování informací o doménách několik lidí využije. Přesný počet nebudu uvádět (od 1 do 100…). Je to nicméně zajímavý a bezpracný zdroj návštěvnosti. K podobným nástrojům můžete umístit další reklamní plochy, affiliate odkazy (o nich příště), nebo reklamu firmy, se kterou se domluvíte na podmínkách. Například u mého prohledávače domén by se ideálně hodila nějaká reklama na webhostingovou společnost nebo registrátora domén.
Freeware a placený software
Myslím si, že tvorba desktopového programu vyžaduje větší úsilí než naprogramování nějaké jednoduché online pomůcky/hračky, ale pro někoho to také může být způsob, jak web více zviditelnit. Opět tím získáte množství zpětných odkazů. Přemýšleli jste někdy, kolik je k dispozici softwarových webů, které ochotně umístí odkaz na stránku s nějakou freewarovou aplikací? Ze zkušenosti vím, že stačí program zaregistrovat do několika nejznámějších softwarových webů, ostatní si to okopírují, aby nebyli pozadu.
Na příslušné stránce opět využijete další reklamní plochy, které by se například do běžně publikovaných článků nehodily. Mimochodem, budete-li mít štěstí, třeba váš program vezmou do parády šikovní kluci z Číny, ale aspoň v něm nechají odkaz na váš web. I to je jedna z možností, jak zvýšit jeho návštěvnost a následně i zisky.
Nejlepší kombinací je však sharewarový program. Stejně jako freeware jej můžete umístit na softwarové weby a získat zpětné odkazy a další zdroje návštěvnosti. Nejlepší na tom je, že ze čtenářů se téměř bez práce mohou stát lidé, kteří si program koupí. Zisky z prodeje takového programu většinou přesáhnou běžný měsíční příjem z kontextové reklamy. Myslím si, že mnohem lépe se program bude propagovat na webu, na který chodí větší počet lidí, než kdybyste pro něj vytvořili zcela nové stránky.
Prodej grafiky a dalších věcí
U zahraničních bloggerů je velmi oblíbené zpeněžování jejich práce tím, že prodávají použitou šablonu pro svůj web, nejčastěji jde o šablony pro WordPress. Vždy podiveně sleduji, jak se někdo chlubí, kolik z jeho pravidelných čtenářů si použitý vzhled koupilo a použilo jej pro svůj web. Nemyslím si sice, že by něco takového mohlo ve větší míře fungovat na českém internetu, kde si každý pečlivě hlídá jakýkoli náznak podobnosti s jiným webem a není tu ani příliš rozšířen systém online plateb přes PayPal, ale pro pořádek to uvádím. Mnohem lépe by asi fungoval prodej grafických návrhů pro weby případně jiných šablon, ne přímo kopie webu vašeho.
V příštím díle seriálu se seznámíme s tím, co jsou to affiliate odkazy.
Tvůrce webů z Brna se specializací na Drupal, WordPress a Symfony. Acquia Certified Developer & Site Builder. Autor několika knih o Drupalu.
Web Development Director v Lesensky.cz. Ve volných chvílích podnikám výlety na souši i po vodě. Více se dozvíte na polzer.cz a mém LinkedIn profilu.
Přidat komentář